Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | admin | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

formjun

Hans Hillebrink utsedd
till ny ordförande i RHK

Racinghistoriska klubben  (RHK) höll sitt årsmöte i Jönköping. Pelle Svensson har suttit som ordförande de senaste åtta åren [...]

Alla, Branschnytt | 27 mars, 2015 | Olle Holm | Kommentera

86aa11b3d461bc2c_800x800ar

Kändisarnas smultronställen
avslöjas i Tvodd on Wheels

Tvodd on Wheels – jakten på det bästa – är en webb-tv-serie som handlar om att utforska oupptäckta [...]

Alla, Branschnytt | 27 mars, 2015 | Olle Holm | Kommentera

ifkan3n2hufog1uodbci

Det är långt kvar till
fossiloberoende fordonsflotta

Än så länge prioriterar konsumenterna inte miljöfrågan när det är dags att byta bil. En rapport från VTI [...]

Alla, Branschnytt | 27 mars, 2015 | Olle Holm | Kommentera

mototvag_natt

Bilismen växer men utsläppen
sjunker och säkerheten förbättras

Nu finns all viktig statistik kring bilismens utveckling 2014 och den sammantagna bilden är mycket positiv, konstaterar Bil [...]

Alla, Branschnytt | 27 mars, 2015 | Olle Holm | Kommentera

MRF och Bil Sweden bemöter
Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen skriver på Di Debatt den 18 mars att förmånsbilar är kraftigt subventionerade och att reseavdragen bör slopas [...]

Alla, Branschnytt | 26 mars, 2015 | Olle Holm | Kommentera