Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | admin | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

opus bild usa

Stark delårsrapport
från Opus Group

Opus Group Delårsrapport (januari – september 2014) Omsättningen uppgick till 1 063,1 MSEK (738,2), en omsättningstillväxt om 44,0 [...]

Alla, Branschnytt | 21 november, 2014 | Olle Holm | Kommentera

pa vag

Supermiljöbilarna fortsätter öka
men var finns mer pengar till premier

BIL Swedens läns- och kommunfördelade nyregistreringsstatistik för oktober 2014 visar att nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs elbilar och laddhybrider, [...]

Alla, Branschnytt | 21 november, 2014 | Olle Holm | Kommentera

smart_f2 f4_b lag

smart comeback med
två
 eller fyra dörrar

Lika kompakt, men ännu säkrare.

Det år 17 år sedan smart tog bilvärlden med storm. Sedan dess har den [...]

Alla, Branschnytt | 21 november, 2014 | Olle Holm | Kommentera

smovm2wuju58j2cmlyceq

Försäljningsrekord
av fordonsgas

Fordonsgasen slår återigen rekord. Försäljningen under september månad var den hittills högsta som rapporterats under en kalendermånad i [...]

Alla, Branschnytt | 21 november, 2014 | Olle Holm | Kommentera

mfq1gwry13qthgradlhp

Philips Automotive
firar 100 årsjubileum

Philips var en av världens första tillverkare av billampor. Under 100 år har man hela tiden flyttat fram [...]

Alla, Branschnytt | 20 november, 2014 | Olle Holm | Kommentera