Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | admin | Kommentera

För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

Bilsport Performance and Custom motor show 2013.

Custom Motor Show
bjuder på häftig action

Påsksladden med Burnout Open på påskaftons kväll har blivit en tradition på Bilsport Performance & Custom Motor Show [...]

Alla, Branschnytt | 17 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera

n39svax4nzip0tuda6qh

Toyota GT86 har sålts
i över 100 000 exemplar

Toyotas sportmodell GT86 har blivit en internationell succé. På mindre än två år har över 100 000 exemplar [...]

Alla, Branschnytt | 17 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera

unnamed

Nu är STCC-kalendern
uppdaterad för 2014

STCC har tillsammans med teamens egna organisation TCTA kommit överens om att den tävling som tidigare har preliminärt [...]

Alla, Motorsport | 17 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera

vechicle_inspections_systems

Opus-patent stoppar
bedrägeri i OBD-system

Opus Inspection Inc. har tilldelats ett patent i USA, patent 8 666 588, för detektering av bedrägeri i [...]

Alla, Branschnytt | 16 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera

lag stulet

Stulna lyxbilar hittades
med spårsändare

En våg av lyxbilsstölder har svept över Sverige. Spårsändare gjorde det möjligt att hitta två stulna bilar på [...]

Alla, Branschnytt | 16 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera