Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | Olle Holm | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

*För att bevisa att du är människa fyll i mattetalet nedan.
Samtliga kommentar granskas och måste godkännas innan de publiceras på sidan.

124774_gastankar-beskuren-468x2881-468x288

Fordonsexplosioner skapar
oro i fordonsbranschförening

Inom loppet av fyra månader har det varit sju incidenter med gasfordon i Sverige. Att ingen har dött […]

Alla, Branschnytt | 8 december, 2016 | Olle Holm |

merc akallla

Upplands Motor tar över
Mercedes-Benz anläggningar

Daimler träffade den 6 december avtal om att sälja sina Mercedesanläggningar i Kista/Akalla, Danderyd och Södertälje till Upplands […]

Alla, Branschnytt | 8 december, 2016 | Olle Holm |

wwpazwnv7jblhqjaarx7

Begagnade personbilar ökade
med 2,0 procent i november

Under november månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 2,0 % jämfört med samma månad 2015. […]

Alla, Branschnytt | 8 december, 2016 | Olle Holm |

ac1b285c5fde1eca_org

Exceptionell fart kräver
exceptionell säkerhet

SSAB kommer att finnas på plats på PRI2016-mässan (Performance Racing Industri) som hålls  i Indianapolis. Det är en […]

Alla, Branschnytt | 8 december, 2016 | Olle Holm |

connectedcars2

ACEA och CLEPA vill ta
kontroll över fordonsdatan

Kampen kring rätten till fordonsdatan har tagit en helt ny vändning som kan ha stora och långsiktiga konsekvenser […]

Alla, Branschnytt | 7 december, 2016 | Olle Holm |