Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | Olle Holm | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

hiwrgjhp5q6qcy2elwas

Barnsäkerhet med
en lyxig touch

Volvo Cars designteam har skapat en ny bild av hur barn i framtiden kan åka säkert i bilar. […]

Alla, Branschnytt | 3 juli, 2015 | Olle Holm | Kommentera

Stefan-Tilk_150x200

Nevs styrelse får ny vice
ordförande och fackrepresentanter

Stefan Tilk har utnämnts till vice ordförande i Nevs styrelse vid en extra bolagsstämma. Samtidigt har de fackliga […]

Alla, Branschnytt | 3 juli, 2015 | Olle Holm | Kommentera

ktwixu0i3wnrwdcri046-468x285

Karlstad värd för
Bilsportgalan 2016

Den årliga Bilsportgalan med festligheter, högklassig underhållning och utdelning av Bilsport Awards, SM-medaljer och förtjänsttecken har skett genom […]

Alla, Branschnytt | 3 juli, 2015 | Olle Holm | Kommentera

acc6isrlhodoun78lose-468x314-1

Begagnade personbilar
ökade med 3,8 % i juni

Under juni månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 3,8 % jämfört med samma månad 2014. […]

Alla, Branschnytt | 3 juli, 2015 | Olle Holm | Kommentera

Erik på väg mot sitt snabbaste varv någonsin i Karlskoga.

90-årige Erik Berger kör
Svenskt Sportvagnsmeeting

  Erik Berger kör Svenskt Sportvagnsmeeting till helgen på Ring Knutstorp. Det framgick lite felaktigt i pressen att […]

Alla, Branschnytt | 2 juli, 2015 | Olle Holm | Kommentera

070-634 070-635 070-638 070-639 070-640 070-640Big5 070-642 070-642Big5 070-643 070-643Big5 070-646 070-646Big5 070-647 070-647Big5 070-648 070-649 070-652 070-653 070-654 070-655 HP0-S27 HP0-S28 HP0-S29 HP0-S30 HP0-S31 070-549-VB 070-551 070-551-Csharp 070-551-VB 070-552-Cplusplus 070-552-Csharp 070-552-VB 070-553 070-553-Csharp 070-553-VB 070-554 070-554-Csharp 070-554-VB 070-555 070-556 070-557 070-561 070-561-Cplusplus 070-561-Csharp 070-561-VB 070-562 070-562-Csharp 070-563 070-564 070-565 070-565-Cplusplus 070-566 070-567 070-568 070-569 070-571 070-571GB2312 070-573 9A0-036 9A0-039 9A0-040 9A0-041 9A0-042 9A0-043 9A0-044 9A0-045 9A0-046 070-656 070-656Big5 070-658 070-659 070-660 070-662 070-663 070-663J 070-664 070-665 070-665J 070-667 070-668 070-668J 070-669 070-671 070-672 070-673 070-680 070-680GB2312 C2010-657 C2020-001 C2020-002 C2020-004 C2020-010 070-529 070-529-VB 070-536 070-536-Cplusplus 070-536-Cplusplus-CN 070-536-Csharp 070-536-Csharp-CN 070-536-VB 070-536-VB-CN 070-540 070-540-Csharp 070-540-VB 070-541-Csharp 070-541-VB 070-542 070-542-Csharp 070-542-VB 070-543-VB 070-544-Csharp 070-544-VB 070-545-Csharp 070-545-VB 070-547 070-547-Csharp 070-547-VB 070-548-Cplusplus 070-548-Csharp 070-548-VB 070-549 070-549-Cplusplus windows 7 key windows 8 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key windows 8 key windows 8 key windows 8 key windows 8 key windows 8 key windows 8 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key