Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | admin | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce_3-4 Front

Lamborghini återvänder
till svenska marknaden

Den svenska marknaden för lyxbilar växlar upp och Lamborghini återvänder nu till Sverige. Efter fyra års frånvaro återvänder […]

Alla, Branschnytt | 29 maj, 2015 | Olle Holm | Kommentera

Fredrik Sidahl

FKG tar strid för Tillväxtverkets
leverantörsprogram

Tillväxtverkets utvecklingsprogram för fordonsindustrins leverantörer saknar i dagsläget beslut om förlängning. Med det drabbas det framgångsrika export- och […]

Alla, Branschnytt, Motor-Magasinet, NEWSROOM | 29 maj, 2015 | Olle Holm | Kommentera

8aae62a94af0f6a9_400x400ar

Magnus Johansson ny vd
och koncernchef för Mekonomen

Styrelsen i Mekonomen har utsett Magnus Johansson till ny vd och koncernchef, med tillträde den 15 juni 2015. […]

Alla, Branschnytt | 29 maj, 2015 | Olle Holm | Kommentera

b6d901cd13719ba0_800x800ar

SKF stärker sin relation
med Volkswagen

SKF levererar hjullagerenheter och lagerenheter för MacPherson-fjäderben till Volkswagens produktion av Golf VII i Puebla, Mexiko. Leveranserna inleddes […]

Alla, Branschnytt | 29 maj, 2015 | Olle Holm | Kommentera

e7robfci5elamynsm146

Elbilar från Renault och Nissan
på klimatmötet i Paris

Renault-Nissan Alliansen, världsledande när det gäller elfordon och som tillsammans har en flotta på hela 200 elbilar tillgängliga […]

Alla, Branschnytt | 29 maj, 2015 | Olle Holm | Kommentera

070-634 070-635 070-638 070-639 070-640 070-640Big5 070-642 070-642Big5 070-643 070-643Big5 070-646 070-646Big5 070-647 070-647Big5 070-648 070-649 070-652 070-653 070-654 070-655 HP0-S27 HP0-S28 HP0-S29 HP0-S30 HP0-S31 070-549-VB 070-551 070-551-Csharp 070-551-VB 070-552-Cplusplus 070-552-Csharp 070-552-VB 070-553 070-553-Csharp 070-553-VB 070-554 070-554-Csharp 070-554-VB 070-555 070-556 070-557 070-561 070-561-Cplusplus 070-561-Csharp 070-561-VB 070-562 070-562-Csharp 070-563 070-564 070-565 070-565-Cplusplus 070-566 070-567 070-568 070-569 070-571 070-571GB2312 070-573 9A0-036 9A0-039 9A0-040 9A0-041 9A0-042 9A0-043 9A0-044 9A0-045 9A0-046 070-656 070-656Big5 070-658 070-659 070-660 070-662 070-663 070-663J 070-664 070-665 070-665J 070-667 070-668 070-668J 070-669 070-671 070-672 070-673 070-680 070-680GB2312 C2010-657 C2020-001 C2020-002 C2020-004 C2020-010 070-529 070-529-VB 070-536 070-536-Cplusplus 070-536-Cplusplus-CN 070-536-Csharp 070-536-Csharp-CN 070-536-VB 070-536-VB-CN 070-540 070-540-Csharp 070-540-VB 070-541-Csharp 070-541-VB 070-542 070-542-Csharp 070-542-VB 070-543-VB 070-544-Csharp 070-544-VB 070-545-Csharp 070-545-VB 070-547 070-547-Csharp 070-547-VB 070-548-Cplusplus 070-548-Csharp 070-548-VB 070-549 070-549-Cplusplus windows 7 key windows 8 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key windows 8 key windows 8 key windows 8 key windows 8 key windows 8 key windows 8 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key windows 7 key