Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | admin | Kommentera

För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

avgasut

Bilindustrin på
kollisionskurs med EU

Den europeiska bilindustrin vill skjuta upp införandet av nya tester för att mäta utsläpp från bilar. Miljölobbyister i [...]

Alla, Branschnytt | 23 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera

emma liten

Emma kör STCC för
PWR Racing Team

För första gången på 15 år får STCC en kvinnlig förare då Emma Kimiläinen, som tidigare bevisat sin [...]

Alla, Motorsport | 23 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera

Astrid Linder

Forskning på kvinnlig
krockdocka gav EU-pris

Det tog tio år att få finansiering för forskning på en kvinnlig krockdocka, ytterligare några för att få [...]

Alla, Branschnytt | 23 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera

83039da0b0b7f449_org

Att tvätta bilen rätt
minskar vår miljöpåverkan

En ny undersökning av Novus Opinion visar att 26 procent av bilägarna i Sverige (37 procent av de [...]

Alla, Branschnytt | 23 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera

Dags att vända den svenska nedförsbacken

Vi har sagt det förut och vi säger det igen, ett land utan bra skolor, forskning och utveckling [...]

Alla, Ledare | 22 april, 2014 | Olle Holm | Kommentera