Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | Olle Holm | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

*För att bevisa att du är människa fyll i mattetalet nedan.
Samtliga kommentar granskas och måste godkännas innan de publiceras på sidan.

cuba-1197800_960_720

Motormagasinet.se har semester
Tillbaka med nyheter den 1 aug

Nästa nummer av Motor-Magasinet, nr 24,  kommer den 17 augusti.   Vi önskar alla en Trevlig Sommar!

Alla, Branschnytt | 3 juli, 2016 | Olle Holm |

unnamed-3-468x312

SFVF ställer sig bakom
Svenskt Näringslivs önskemål!

”Lösningen är inte att satsa på utbildning för att i förlängningen få ett jobb. Det handlar snarare om […]

Alla, Branschnytt | 1 juli, 2016 | Olle Holm |

Bra drag i bilhallarna i juni
Personbilar upp med 12,6%

– Det är fortsatt full fart på fordonsmarknaden. I juni ökade nyregistreringarna av personbilar med 12,6 procent, lätta […]

Alla, Branschnytt | 1 juli, 2016 | Olle Holm |

xh5wclwv6ev1295lx1gf

SFVF tar täten för omvandlingen
av fordonsbranschen

SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, har på bara 3 år blivit Nordens största förening för fordonsverkstäder och andra företag […]

Alla, Branschnytt | 1 juli, 2016 | Olle Holm |

Ny märkning ska underlätta
identifiering av stulna fordon

Nu är SSF 1084 Norm för märkning av fordon – klassning, krav och utvärderingsmetoder, publicerad. Normen är framtagen […]

Alla, Branschnytt | 1 juli, 2016 | Olle Holm |