Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | Olle Holm | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

*För att bevisa att du är människa fyll i mattetalet nedan.
Samtliga kommentar granskas och måste godkännas innan de publiceras på sidan.

Young male apprentice mechanic standing in garage holding digital tablet and smiling at camera.

Tech Academy – ny digital
utbildning för fordonsbranschen

Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF) har i nära samarbete med sina norska motsvarigheter medverkat i framtagningen […]

Alla, Branschnytt | 28 september, 2016 | Olle Holm |

kbv

KBV kan fortsätta
kontrollera bilverkstäder

Konsumentverket och Motormännen ger Kontrollerad Bilverkstad, KBV, grönt ljus för att fortsatt genomföra kvalitetsuppföljande tredjepartskontroller av bilverkstäder. Frågan […]

Alla, Branschnytt | 28 september, 2016 | Olle Holm |

unnamed

Orio utbildar nya mekaniker
till Svenska Saab Service Centers

Att serva och reparera Saabbilar är fortfarande en väldigt bra affär vilket har lett till att det funnits […]

Alla, Branschnytt | 28 september, 2016 | Olle Holm |

ext

SFVF vill sätta fokus
på lärarnas arbetsvillkor

-Under många år har jag i tysthet lidit med lärare och deras srbetsvillkor med nu måste det hända […]

Alla, Branschnytt | 28 september, 2016 | Olle Holm |

fyph0dtuyaicpgbw7o1t

Första spolarvätskan som
godkänts av Naturskyddsföreningen

För första gången har Naturskyddsföreningen godkänt en spolarvätska som “Bra miljöval”. Processen att anpassa spolarvätskan till de hårda […]

Alla, Branschnytt | 28 september, 2016 | Olle Holm |