Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | admin | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

12629351154_b6c4e6fd1d

August Krokström är
klar VolvoCup-mästare

Säsongen går mot sitt slut och VolvoCupen har kört sista racehelgen före finalen. Mycket stod på spel, det [...]

Alla, Motorsport | 27 augusti, 2014 | Olle Holm | Kommentera

9441d7bd104c033e_org

Lysande bilhall i glas
Nytt landmärke i Umeå

Umeås ledande bilförsäljare, som sålde flest bilar förra året, utökar nu med en exklusiv visningshall för Volvos personbilar. [...]

Alla, Branschnytt | 27 augusti, 2014 | Olle Holm | Kommentera

f2kse85bywjolpnvy0dh

Större risk för motorcyklister
i korsningar och på småvägar

Motorcyklister som dödas eller skadas svårt gör det oftare på mindre vägar jämfört med personbilister. En VTI-studie visar [...]

Alla, Branschnytt | 27 augusti, 2014 | Olle Holm | Kommentera

Petrol_pump_mp3h0354

Försäljningen av bensin
fortsätter nedåt

Försäljningen av bensin och E85 fortsatte att minska även under juli månad. Försäljningen av diesel slutade på ungefär [...]

Alla, Branschnytt | 27 augusti, 2014 | Olle Holm | Kommentera

149827_9_10

Begränsad upplaga av
XC90 säljs på nätet

Nya Volvo XC90, som lanserades i Stockholm  släpps inledningsvis i en begränsad upplaga: First Edition. De 1927 individuellt [...]

Alla, Branschnytt | 27 augusti, 2014 | Olle Holm | Kommentera