Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | Olle Holm | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

*För att bevisa att du är människa fyll i mattetalet nedan.
Samtliga kommentar granskas och måste godkännas innan de publiceras på sidan.

3abea206-0eca-4ed4-a6b0-8a06e2c4bfdc-468x282-468x282

Autogloben 2018 kommer
att få fler utställare

Det är mindre än ett år kvar till 2018-års viktigaste mötesplats för motorbranschens servicemarknad, Autogloben 31 januari-1 februari […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |

unnamed-9

Miklagruppen förvärvar
Toyota-åf Burlin Motor

Miklagruppen (fd Bavaria Nordic) har förvärvat bilföretaget och Toyota-återförsäljaren Burlin Motor i norra Sverige. Företaget ökar därmed sin […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |

Tata-Steel-Serica-reflection-800x400

Tata Steel tilldelas Volvo Cars
Quality Excellence Award

Tata Steel har tilldelats Volvo Cars Quality Excellence (VQE) Award. VQE prisar underleverantörer som uppnår ”exceptionell standard” inom tillverkning och […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |

826.7215

Röd racer för verkstaden
som är fylld med verktyg

Den som köper sig en verkstadsvagn, vill ha ett praktiskt hjälpmedel för vardagen i verkstaden. Om den också […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |

unnamed-6

Ung debutant ensam med
femte bilmärke i STCC

Nu är det klart: Nicklas Oscarsson kör STCC 2017. 18-åringen från Trångsund i Huddinge kommer till start i […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |