Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | admin | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

957242d6b4b00c1e_800x800ar

Hårt deformerade bildelar
Pris minst 10 miljoner

Hårt deformerade bildelar transformerade till en samtida fris eller relief. Så kan Honest 508 från 1973-74 av John [...]

Alla, Branschnytt | 31 oktober, 2014 | Olle Holm | Kommentera

KBV

Jobbarbloggen: Så här
kvalitetssäkrar vi verkstäder…

Oanmälda stickprovskontroller på färdigreparerade bilar – ett av mina uppdrag bloggar Fredrik i Tidaholm som jobbar på BIlprovningen [...]

Alla, Branschnytt | 31 oktober, 2014 | Olle Holm | Kommentera

unnamed

STCC tar över
racingserien Swedish GT

Racingserien Swedish GT tas över av racingpromotorn STCC från och med 2015. I Swedish GT deltar sportbilar av [...]

Alla | 31 oktober, 2014 | Olle Holm | Kommentera

Bild Grandpa 2

Mode- och bilbranschen
inleder ny typ av samarbete

Nu inleder mode- och bilbranschen ett nytt oväntat samarbete. Grandpa och Mitsubishi Motors har kommit överens om en [...]

Alla | 31 oktober, 2014 | Olle Holm | Kommentera

ferrari-logo_0

Biltillverkaren Ferrari
läggs ut till försäljning

Fiat Chrysler Automobile planerar att knoppa av en del av varumärket Ferrari för att få loss kapital som [...]

Alla, Branschnytt | 30 oktober, 2014 | Olle Holm | Kommentera