Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle

Alla, Branschnytt | 26 juni, 2001 | admin | Kommentera


För lågt lufttryck och slitna däck är de vanligaste felen på bilen när man åker på semester. Däcken bör ha minst 3 millimeter av mönstret kvar och lufttrycket ska helst vara för högt än för lågt. Särskilt viktigt är att husvagnsdäcken inte har för lågt lufttryck. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är alldeles för litet. Flera olika tester visar att däcket blir trafikfarligt när mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Bromssträckorna blir längre, bilen sladdar lättare och risken för vattenplaning ökar. Rätt lufttryck är viktigare än man tror. Undersökningar visar att ett stort antal bilister kör med för lågt lufttryck. Många tror att däcken slits snabbare om trycket är för högt. Enligt finska däcktillverkaren Nokian Tyres var detta ett problem tidigare, men moderna stålradialdäck tål rejält med övertryck utan att ändra på formen. Enda nackdelen är att åkkomforten blir lite sämre eftersom bilen går stötigare. Lågt lufttryck dyrt och farligt Det är mycket vanligt att bilen som lastas till max inför semesterresan har för lågt lufttryck. Däcken blir då för varma, vilket kan orsaka skador på stommen. Lågt tryck gör det också svårare att styra bilen och risken för en sladd i en kurva eller vid en väjning är mycket stor, särskilt med fullastad bil. För lågt lufttryck ökar också däckslitaget och bränsleförbrukningen avsevärt. Om lyfttrycket är en halv bar (50kPa) för lågt ökar förbrukningen med cirka 3 procent och däckets livslängd minskar med en tredjedel. Lufttrycket bör kontrolleras när däcken är kalla och bilen är lastad för semesterresan Vanligt med för lågt lufttryck i husvagnsdäck Många slarvar också med att kontrollera lufttrycket på husvagnsdäck. En husvagn har ofta så kallade RF-däck i stället för vanliga personbilsdäck. RF-däck har bättre bärighet men kräver mer luft än personbilsdäck, vilket många husvagnsägare inte känner till. Ett vanligt husvagnsdäck är dimensionen 185/70 R 13 RF, som normalt ska ha ett tryck på 320 kPa. Många kör dock med betydligt lägre tryck. Om lufttrycket är för lågt blir vagnen ostadig. Det kan bli svårt att hejda pendelrörelsen om vagnen börjar svaja från sida till sida. Däcken blir även för varma och kan skadas. Utöver lufttrycket ska däckens skick noga kontrolleras. Om vagnen har stått länge ute i solen, finns det risk att däcken har blivit torra med sprickor som följd.

Ge en kommentar

Du måste vara inloggad för att ge en kommentar.

905ea32f7e7b90e5_800x800ar

Mekonomen – Sveriges starkaste
varumärke för bilverkstäder

Mekonomen har korats till Sveriges starkaste varumärke i branschen ”Bildelar och bilverkstäder” under eventet Swedish Brand Award 2014. [...]

Alla, Branschnytt | 17 september, 2014 | Olle Holm | Kommentera

P90163517-lag

Beställde 30 Rolls-Royce
för 138 miljoner kronor

Entreprenören Stephen Hung har gjort den hittills största enskilda beställningen någonsin av bilar från Rolls-Royce. Hung har beställt [...]

Alla, Branschnytt | 17 september, 2014 | Olle Holm | Kommentera

zzxe9dmrfpdpzmshf1zz

Superhybriden som
bara drar 0,1 liter/mil

Renault presenterar nu en ny bilmodell, EOLAB Concept, där man utvecklat ett sätt att leverera extremt låg bränsleförbrukning [...]

Alla, Branschnytt | 17 september, 2014 | Olle Holm | Kommentera

Förbättrat informationsutbyte
kring trafikbrott inom EU

Den allt mer gränsöverskridande yrkestrafiken kräver bättre kontrollmöjligheter länder emellan. Därför beslutade EU-kommissionen om att inrätta ett EU-gemensamt [...]

Alla, Branschnytt | 17 september, 2014 | Olle Holm | Kommentera

idhymktff7prnosblplv

Kväveoxidutsläpp från
dieselmotorer kan minskas

Det är fullt möjligt att reducera miljöskadliga kväveoxidutsläpp från dieselmotorer genom att förbättra efterbehandlingssystemet i katalysatorn. Det visar [...]

Alla, Branschnytt | 17 september, 2014 | Olle Holm | Kommentera