Nya utmärkelser
till Mazda CX-5

Alla, Arkiv, Branschnytt | 11 januari, 2013 | Olle Holm | Kommentera


 

De första exemplaren av nya kompakta crossovern Mazda CX-5 kom för knappt ett år sedan till Europa. Försäljningen översteg kraftigt Mazda-fabrikens förväntningar och modellen har under tiden erövrat en mängd utmärkelser. De senaste är från franska veckomagasinet ”l´Argus del´Automobile” och tyska TV-kanalen SWR-TV:s motorprogram ”Auto + Verkehr”.

Vid en tillställning i Paris i mitten av december i fjol erhöll Mazda CX-5 ”SUV Trophée” av motortidningen ”l´Argus de l´Automobile”. CX-5 vann utmärkelsen före Opel Mokka och Range Rover. Strax innan hade CX-5 valts till ”2012-13 Car of the Year Japan”, där den 60 journalister starka juryn bl.a. lovordade Mazdas nya Skyactiv-D rena dieselmotor, som blivit en stor succé i Japan. Inte minst för att den klarar den strängaste miljöklassen ”Clean Diesel”. I Europa är motorn redan klar för ungefär motsvarande Euro6, som egentligen inte börjar gälla förrän 1 september 2014 och som bl.a. kräver att utsläppen av kväveoxider kraftigt minskas.

I det tyska TV-programmet ”Auto + Verkehr” rankades Mazda CX-5 som etta bland 23 nya bilmodeller före Volvo V40 och Hyundai i30. I Österrike blev Mazda CX-5 Årets Bil i mellansegmentet med bilar som kostar mellan 20 000 och 40 000 euro. Här är det den österrikiska automobilklubben, ARBÖ, som utser Årets Bil. Mazda CX-5 slog bl.a. nya Audi A3, BMW 3-serie och Mercedes A-klass.

Andra utmärkelser som Mazda CX-5 erövrat är bl.a. tidningen Auto Express ”Britain´s Best Crossover”, ”Best SUV Green Award 2012” i brittiska konsumentmagasinet What Car? före Nissan Qashqui och BMW X3 samt ”SUV of the Year 2012” i det spanska motormagasinet Motor Mundial.

Mazda CX-5 har vunnit priser och utmärkelser i många olika kategorier, för sin innovativa teknologi, säkerhet, prestanda, bränsleekonomi och design. Tyska motortidningen Auto Bilds läsare utsåg med klar marginal Mazda CX-5 till snyggaste bil bland ”SUVar, crossovers och fyrhjulsdrivna bilar” före Audi A6 Allroad och Audi Q3.

 

Nya Mazda CX-5 har blivit så populär och sålt så bra att det fortfarande råder en bristsituation trots att fabriken två gånger lyckats öka produktionen, först från en planerad årlig produktion på 160 000 enheter till 200 000 och därefter till 240 000.

image001

Ge en kommentar

*För att bevisa att du är människa fyll i mattetalet nedan.
Samtliga kommentar granskas och måste godkännas innan de publiceras på sidan.

242915_3uu_logo_print

Bilmekaniker eller automechanic
Bilar och språk ger ny självbild

Bilmekaniker eller auto mechanic? Studenter på gymnasieskolans fordonsprogram har fått en ändrad självbild under de senaste tio åren. […]

Alla, Branschnytt | 23 juni, 2016 | Olle Holm |

82768ca7-4a54-45a8-8fbb-3d229c79a98c

Automässan sätter fokus på
digitaliseringen av branschen

Digitaliseringen, autonoma och uppkopplade fordon, samt de krav som utvecklingen medför även inom servicemarknaden – kompetens och teknik […]

Alla, Branschnytt | 23 juni, 2016 | Olle Holm |

illustration_elektronik_960x540

Kan vi lita på elektroniken
i våra fordon?

Vi förlitar oss dagligen på allt mer elektronik i våra fordon. En elektronik som varnar oss för kollisioner, […]

Alla, Branschnytt | 23 juni, 2016 | Olle Holm |

e3gpovvvlbrtgopgs9ws

Smartare biltransporter
finns nu i bilvision.se

Nu finns DriveBacks unika transportslösning integrerat i bilvision.se. Ni bokar en transport med hämtning- och avlämningsadress. Fordonet matchas […]

Alla, Branschnytt | 23 juni, 2016 | Olle Holm |

unspecified

Velodromloppet i
nostalgins tecken

I snart 20 år har Velodromloppet körts som en historisk racingtävling på Gelleråsbanan i Karlskoga. De senaste åren […]

Alla, Branschnytt | 23 juni, 2016 | Olle Holm |