Volvo Cars ökar fokus
på uppkopplade tjänster

Alla, Branschnytt | 20 mars, 2017 | Olle Holm |


Volvo Cars presenterar en rad uppdateringar av sitt globala program för uppkopplade tjänster och det prisbelönta in-car-användargränssnittet Sensus, med start i nya XC60 och företagets befintliga och nya bilar i 90-serien.

Volvo Cars innovativa tjänst för leveranser till bilen, en del av appen Volvo On Call för smartphones, som lanserades 2015 och möjliggör digital engångsåtkomst för leveranser till din bil, kommer att introduceras i ytterligare fem länder under 2017.

– Det här är bara början. Vår utrullning av en av de mest omfattande och kundrelevanta tjänsterna i branschen växlar nu upp, och du kommer att kunna se fler praktiska och tidsbesparande tjänster som erbjuds Volvo Cars kunder de närmaste månaderna, sa Björn Annwall, Senior Vice President Global Consumer Experience på Volvo Car Group.

För att stödja införandet av nya tjänster har Volvo On Call, företagets uppkopplade smartphone-app fått en helt ny design. Appen är i dag en av de mest använda uppkopplade bilplattformarna på marknaden. Den kommer att finnas tillgänglig i närmare 50 länder i slutet av 2017 och täcka mer än 90 procent av Volvo Cars försäljning globalt.

Volvo On Call-appens organiska tillväxt vad gäller både genomslag och popularitet bygger på en ökad önskan hos bilförarna att kunna komma åt funktioner i bilen och tillhörande tjänster även när man inte sitter i bilen. Volvo Cars strategi för Volvo On Call har en stark koppling till företagets ambition att göra livet enklare för förarna av dess bilar.

Ägare av Volvos bilar kan nu skicka destinationer till navigatorsystemet baserat på sin kalender direkt till bilen, hitta bensinstationer i närheten och till och med få hjälp att hitta bilen på stora parkeringar eller på obekanta gator med hjälp av smartphone-appens fjärråtkomstfunktioner.

– Volvo On Calls roll har förändrats från fjärråtkomst till bilen till att vara en plattform som fungerar som den främsta ingången för Volvo Cars kunder till ett allt större urval av uppkopplade tjänster. Vi ligger i framkant i den här förändringen inom bilteknik och tillhandahållande av tjänster. Så småningom kanske du inte ens behöver äga en Volvo för att kunna dra fördel av tjänsterna som erbjuds via smartphone-appen Volvo On Call, sa Björn Annwall.

Det svenska varumärket har förfinat grafiken i användargränssnittet i nya XC60 samt i bilarna i 90-serien, vilket förbättrar användbarheten samtidigt som appen har fått en uppdaterad, ren och tilltalande design.

– I takt med att vi lär oss mer om hur våra kunder interagerar med vårt användargränssnitt förfinar vi logiken och designen för att göra det ännu lättare att använda samtidigt som vi förbättrar utseendet. Det uppdaterade gränssnittet fokuserar på navigationsupplevelsen i bilen, vilket är en av de främsta tillämpningarna, säger Ödgärd Andersson, Vice President för Programvara och Elektronik på Volvo Car Group.

De nya uppdateringarna av Volvo On Call kommer att tillämpas på samtliga av Volvo Cars nya modeller och för Volvo On Call-kompatibla bilar från 2012 års modell. Sensus användargränssnittsdesign i nya XC60 förinstalleras även i bilarna i nya 90-serien. Befintliga bilar i 90-serien kommer att uppdateras vid nästa servicetillfälle.

Volvo On Call – the main entry point for connected services.

Kommentarfunktionen är stängd

3abea206-0eca-4ed4-a6b0-8a06e2c4bfdc-468x282-468x282

Autogloben 2018 kommer
att få fler utställare

Det är mindre än ett år kvar till 2018-års viktigaste mötesplats för motorbranschens servicemarknad, Autogloben 31 januari-1 februari […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |

unnamed-9

Miklagruppen förvärvar
Toyota-åf Burlin Motor

Miklagruppen (fd Bavaria Nordic) har förvärvat bilföretaget och Toyota-återförsäljaren Burlin Motor i norra Sverige. Företaget ökar därmed sin […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |

Tata-Steel-Serica-reflection-800x400

Tata Steel tilldelas Volvo Cars
Quality Excellence Award

Tata Steel har tilldelats Volvo Cars Quality Excellence (VQE) Award. VQE prisar underleverantörer som uppnår ”exceptionell standard” inom tillverkning och […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |

826.7215

Röd racer för verkstaden
som är fylld med verktyg

Den som köper sig en verkstadsvagn, vill ha ett praktiskt hjälpmedel för vardagen i verkstaden. Om den också […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |

unnamed-6

Ung debutant ensam med
femte bilmärke i STCC

Nu är det klart: Nicklas Oscarsson kör STCC 2017. 18-åringen från Trångsund i Huddinge kommer till start i […]

Alla, Branschnytt | 30 mars, 2017 | Olle Holm |