23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Olanders – Självklara på SBR:s möten

På årsmötet den 18–19 april är de på plats igen för att demonstrera verktyg och utrustning som underlättar arbetet för bildemonterarna. Med åren har Ingemar och Patrik, far och son Olander, blivit en lika självklar del av SBR som medlemmarna själva.

Kanske kommer de till årsmötet i sin nya buss med den rullande utställningen.  

– Vi får se, det är lite svårt inne i centrala Stockholm, säger Patrik. Det är enklare på halvårsmötena. Men man kan också ringa till oss så kommer vi ut till demonteringen utan några som helst förpliktelser.

Kunderna gillar bussen där de kan kliva på och känna och klämma på alla verktyg och utrustning.

– Min pappa Uno, som startade Olanders en gång i tiden, åkte runt i en stor buss redan under tidiga 60-talet, berättar Ingemar. Han var en av de första som hade en sådan demobuss. Den byttes ut med jämna mellanrum och jag har själv kört de där bussarna, så jag tycker att det är väldigt roligt att vi har en buss igen och kunderna verkar också tycka att det är kul.

Göteborgaren Uno Olander startade sin verktygsfirma i Halmstad 1967, efter att tidigare ha varit handelsresande inom verktygs-, maskin- och industribranschen. 

– Han riktade sig mest mot den lokala industrin, berättar Ingemar.

Företaget växte och hade som mest elva anställda. I början av 1980-talet började Ingemar jobba i företaget och fick snabbt ta ett allt större ansvar.  I början av 2000-talet kom han för första gången i kontakt med bildemonteringsbranschen. Mest av en slump om man ska tro honom själv.

– Ja, kanske handlade det om ett visst mått av erfarenhet också, erkänner han. 

Walters i Falkenberg frågade Ingemar om han inte kunde konstruera en maskin som kunde skära ut vindrutor på bilarna.

– Jag visste först inte hur maskinen skulle fungera, men till slut gick det fantastiskt bra.

Walters berättade om maskinen för Lennart Scharff på danska bilåtervinningsförbundet DAG på ett SBR-möte.

– Det gjorde att vi fick vara med på möten i Danmark och vi började sälja bra.

Lennart Scharff berättade i sin tur om den fantastiska maskinen för BMW Group Recycling i Tyskland och Olanders blev ditbjudna för att demonstrera hur den fungerar.

– Jag var inte van att göra affärer i Tyskland och pratade om resan med en kund här i Halmstad som gjorde mycket affärer med tyskarna. Han gav mig rådet att klippa mig och vara prydligt klädd i skjorta och slips – och köra en tysk bil.

Ingemar lydde råden och bytte till och med ut sin gamla Honda mot en Mercedes som han och en anställd körde ner till München i.

– När vi stod och väntade på delegationen såg jag på långt håll att en av gubbarna hade hår ner till axlarna och skjortan uppknäppt. När han kom fram frågade han om Mercedesen var vår bil och sedan skrattade han och sa ”sådana där brukar vi skrota här, bara så ni vet”. Det var väldigt avslappnat och trevligt, inte alls som min kund i Halmstad hade sagt.

BMW Group Recycling köpte direkt två glasfräsmaskiner. Ryktet om maskinen började sprida sig i Tyskland och över till Österrike. SEDA – det österrikiska företaget som är specialiserat på att utveckla, tillverka och sälja fordonsteknik, saneringsstationer och specialverktyg för bilåtervinningsindustrin – hörde av sig och ville ha med glasfräsmaskinen i sin portfölj. Ingemar åkte därför ner till den stora återvinningsmässan Ecomondo i Italien, där SEDA ställde ut, för att visa maskinen för ägaren själv.

– Han blev eld och lågor och köpte det exemplaret vi hade med oss. När vi var på väg därifrån frågade han om vi inte kunde bli agent för SEDA i Skandinavien.

Ingemar sa ”ja” utan att egentligen ha en aning om vad en SEDA-utrustning var.

– Jag var väl lite försäljaroptimistisk kan man säga, skrattar han.

2003 blev alltså Olanders generalagent för SEDA Umwelttechnik GmbH i Skandinavien – något av en utmaning skulle det visa sig.

– Vi körde det parallellt med den lokala industriförnödenhetsförsäljningen och de första åren måste jag väl erkänna att SEDA blev lite styvmoderligt behandlad.

Ingemar anställde därför en säljare som enbart skulle ägna sig åt SEDA. 

– Han sålde i princip ingenting. Det var svårt att motivera bildemonterarna att byta saneringsutrustning. Han hade det kämpigt, och det gick inte att fortsätta ha honom anställd.

Ingemar tänkte nästan ge upp, men då köpte Walters den första stationen.

– Då fick jag blodad tand, därefter köpte både Borås och Thomasson varsin station och ganska snart därefter sålde jag en dubbelstation till en demontering i Oslo. Och det gav ringar på vattnet i Norge.

I dag har de flesta bildemontering i Norge en SEDA-station.

– Det har blivit standard kan man säga, förklarar Patrik som kom in i företaget 2010.

– Jag hade inga planer på att bli kvar, jag såg det bara som en mellanlandning. Men jag upptäckte hur kul det är med bil- och metallåtervinning.

Sedan 2020 är han vd för Olanders Recycling Tools AB.

– Och jag är allt-i-allo, skämtar Ingemar och blir sedan allvarlig.

– Det är en ynnest att få jobba med sin son. V börjar varje dag med att ta en kopp kaffe och ”tjöta lite”. Min dotter är också involverad i företaget så det är ett riktigt familjeföretag. 

Även Patrik tycker att samarbetet fungerar fint.

– Farsan är min mentor och mitt bollplank. Vi har samma intressen och är lite barnsliga båda två, vi funkar bra ihop och har kul.

Hittills har Olanders sålt 130 SEDA-stationer i Norge.

– Mycket tack vare Jon Fougner som blev vår daglig leder, alltså vd, när vi startade Olanders Recycling Tools AS i Norge 2016, säger Ingemar. Tyvärr gick han i pension vid årsskiftet. 

Norge har ändA sedan början varit Olanders bästa marknad och man behövde en efterträdare till Jon Fougner. Lösningen blev att Borge Trykkluft AS, med Mads W Amundsen som daglig leder, köpte in sig på 51 procent i Olander Recycling Tools AS.

– Vi kände varandra sedan tidigare. De är agent för Atlas Copco kompressorer i Norge och när man har en SEDA-utrusning måste man ha en rejäl kompressor. Vi anser att vi måste finnas på plats i Norge och därför hoppas vi att det ska bli en bra lösning. 

Borge Trykkluft AS har sitt kontor i Fredrikstad.

– Det är lite av ett Mecka för metall- och bilåtervinning. Där ligger bland annat Hyrdovolt, som är Norges motsvarighet till Northvolt, och två stora metallfraggar. Varje gång någon av fraggarna får in en osanerad bil skakar det i Mads fönsterrutor och han ser ett stort rökmoln från sitt kontor från explosionen. En bra påminnelse om hur viktigt det är att sanera bilen innan den skickas till fragmentering.

Samarbetet med Borge Trykkluft AS är fortfarande i startgroparna.

– Vi har daglig kontakt och hjälps åt. 

Olanders har även en samarbetspartner i Finland; Ajardos Oy och Mikko Halme.

Från och med 2015 satsar Patrik och Ingemar helhjärtat på bil- och metallåtervinning. 

– Nu handlar mycket om omställningen till elbilar i båda branscherna. Vår leverantör har varit väldigt lyhörd. SEDA plockar alla elbilar själva i Österrike, ingen annan vill ta i dem. Och SEDA har även ett elbilscenter där man själva utbildar demonterare och bilmekaniker. Vi har haft kunder från Norge och Finland där, men ingen från Sverige, mer än vi själva, än så länge. Det finns ju bra utbildningar i Sverige. 

Omställningen handlar mycket om säkerhet för SEDA:s del. 

– Diesel och bensin finns ju inte i elbilar, annars är det samma vätskor, så fokus ligger främst på säkerheten. Området där du traditionellt tömmer bensin och diesel klassas som en EX-zon och där får det inte finnas någon elektricitet. Du måste alltså ha en speciell plats för sanering av elbilar. Vi säljer EX-certifierade liftar och kan hjälpa till att säkerhetsklassa demonteringshallar. I vårt sortiment finns också ett demonteringsbord där du kan lägga ett komplett batteripack och om det blir rökutveckling åker hela bordet ner i ett vattenbad. 

Olanders säljer det mesta av verktyg, maskiner och utrusning som behövs inom både bildemonterings- och metall­återvinningsbranschen. Ledorden är ”kvalitet”, säkerhet och ”service”. 

– Tanken är att våra kunder bara ska behöva slå ett enda telefonnummer när de behöver något, säger Patrik.

SBR Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund
Karlavägen 14 A
114 31 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5564578028

Kontaktperson

AF

Sänd till en kollega

0.031