Svävande bubblor ska ge bättre motorer
Projektet som utfördes på Göteborgs universitet undersöker hur och när bubblor bildas i bränsledroppar på biodiesel. Forskarna hoppas att kunskapen de får kan bidra till utvecklingen av effektivare motorer där bränslet förbränns i högre grad än vad det gör i dag. Något som skulle ge mindre miljöskadliga utsläpp.
– Forskningen på biodiesel är avgörande i vår övergång från fossila bränslen för att bekämpa klimatförändringarna. I motorerna påverkar bubbelbildningen bränsleförbränningen och bidrar till bildandet av större droppar som inte avdunstar och förbränns helt, vilket leder till ökade utsläpp, säger Yogeshwar Nath Mishra, som ledde studien vid Göteborgs universitet tillsammans med professor Dag Hanstorp, i ett uttalande.
Han förklarar att det är svårt att studera bubbelbildningen i motorns insprutningsventiler eftersom de har trånga kanaler i gods av metall. Den senaste tekniken gör det dock möjligt att sätta upp försök i labbmiljö där forskarna kan studera processen i en milimeterstor droppe biodiesel. Med hjälp av en stående ljudvåg får de först en droppe att sväva i luften.
– Därefter tillför vi energi till dieselroppen med vår femtosekundlaser som fokuserar ljusenergi i en punkt inne i droppen under en mycket kort tidsrymd, 100 femtosekunder, 10 till 13 sekunder. Då bildas gasbubblorna vars antal, tillväxt och finfördelning studeras med hjälp av en höghastighetskamera, förklarar Dag Hanstorp, professor i fysik vid Göteborgs universitet.