23948sdkhjf

Rally-SM: Svan vill bli historisk

Räkna med tuffa tag i SM-premiären i rally på fredag! 5-faldige svenske mästaren Per Svan finns med på startlinjen i spektakulära F2-klassen. Och för rallybonden från Dalarna är det bara en sak som gäller: - Vi ska ta tillbaka SM-guldet! Förra året var problemfyllt för Opel-föraren, som öppnade övertygande seger i första deltävlingen. Men sedan gick det mesta på tok: - Det var ett förlorat år. Bland annat bröt vi två tävlingar, vilket vanligtvis aldrig händer. - En av tävlingarna var den olycksaliga tävlingen i Sandviken. Trots att man bara kunde fullfölja en etapp delade Bilsportförbundet ut fulla SM-poäng. Det förstörde slutgiltigt våra chanser till guld, säger Per. Som trots alla problem slutade på silverplats i SM-tabellen, 5 futtiga poäng bakom slutsegraren Jonas Kruse. - Silver är inte så illa det heller. Men jag ser hellre att silvret går till någon annan. Jonas Kruse och Per Svan kör olika bilmärken och är inte precis bästa vänner.I alla fall inte när det är dags för tävling. Privat är det en annan sak. - Det är alltid spänning i luften när vi ska mötas. Vi vet båda att det är han eller jag - och ingen vill ge sig. Det är precis som i en boxningsmatch. - Vad vi har gemensamt är att vi vill åka om SM-poängen från start till mål. Jag vill inte vinna på att han måste bryta och tvärtom. Nu är det inte bara Per Svan och Jonas Kruse som tävlar i den här klassen, som i år gör sin sista säsong som självständig SM-klass. Per Johansson, Trollhättan, Andreas Eriksson, MK Speed och Jonas Henriksson, SMK Linde är tre andra fortåkare som kan ställa till det för förhandsfavoriten Per Svan som rattar en 2-liters Opel Astra Kit Car. Jonas Kruse kör en Renault Maxi Kit Car, liksom Jonas Henriksson medan Per Johansson rattar en Saab 9-3 Kit Car och Andreas Eriksson gör svensk debut med en Ford Puma 1600 Kit Car. Den förare som vinner SM i F2-klassen (Grupp A-bilar under 2000 cc) i årets rally-SM blir historisk. För från och med nästa år bildar de här 2-hjulsdrivna, specialbyggda och exklusiva rallyraketerna en underklass i en enhetlig Grupp A-klass. Det betyder att F2-förarna får tävla mot bl a turbomatade WRC-bilar med fyrhjulsdrift. - Klassen blev aldrig så stor som man hoppades. Så jag förstår att den måste stryka på foten om man nu måste minska antalet SM-klasser, säger Per. - Teroretiskt sett kan vi fortfarande vinna SM 2001. Men mer realistiskt är att F2-förarna i framtiden får finna sig i att möjligen fightas om en brons... Årets första SM-deltävling är Helmia Rally Nordvärmland som körs i värmlandsskogarna under fredag och lördag. Tävlingens centralort är Sunne där de tävlande sammanstrålar under torsdagen. SM-premiären omfattar 14 specialsträckor med en längd av 15,5 mil utmed en närmare 50 mil lång bansträckning. Sammanlagt är 112 bilar anmälda till start i de fem olika SM-klasserna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094