23948sdkhjf

Fordonsrelaterade skulder överstiger 1 miljard kronor

De sammanlagda fordonsrelaterade skulderna fortsätter att öka och har på mindre än ett år ökat med över 100 miljoner kronor. Den totala skulden uppgår nu till 1,15 miljarder kronor. Kronofogden och Transportstyrelsen bildade under hösten en arbetsgrupp med uppgift att arbeta fram förslag på hur trenden skulle kunna vändas. Arbetsgruppens förslag är nu färdigställt och lämnas över till näringsdepartementet inom regeringskansliet. Sammanfattning av Kronofogdens och Transportstyrelsens förslag till regeländringar: En legal panträtt uppstår i fordonet för varje skuld avseende trängselskatt, fordonsskatt och kommunal felparkeringsavgift. Panträtterna gör att det blir lättare för Kronofogden att driva in obetalda skulder genom försäljning av fordonet. Fördelarna med att använda sig av en bilmålvakt minskar då kraftigt. Stat och kommun får flytta ett felparkerat fordon om den registrerade ägaren har obetalda felparkeringsavgifter på mer än 10 000 kronor. Fordonet behöver inte lämnas ut förrän skulderna har betalats. Användningsförbudet ska gälla även obetalda fordonsskatter som är äldre än från det närmast föregående beskattningsåret. Ett enhetligt sanktionssystem införs för fordonsskatt och trängselskatt. Det innebär att också obetald trängselskatt medför användningsförbud för fordonet. Transportstyrelsen får möjlighet att vägra registrera ägare till ett fordon, om den personen sedan tidigare har obetalda fordonsrelaterade skulder på ett betydande belopp. – Vi tror att vårt gemensamma förslag kraftigt begränsar fördelarna med att använda sig av bilmålvakter. Det är vår förhoppning att regeringen tycker vårt förslag är väl avvägt och genomför det, säger Transportstyrelsens generaldirektör, Staffan Widlert. En bilmålvakt är en person som mot betalning eller av annan anledning går med på att registreras som ägare till ett visst fordon. Genom registreringen undviker fordonets användare betalningsansvaret för skatter och avgifter som är kopplade till fordonet. Dessa påförs i stället bilmålvakten som inte bryr sig om att betala dem. Bilmålvakten saknar i regel tillgångar som kan utmätas av Kronofogden, och kan därför fortsätta att dra på sig skulder utan att riskera några konsekvenser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109