23948sdkhjf

Nytt säkerhetssystem från Autoliv

Ungefär hälften av de fotgängare som förolyckas och en tredjedel av dem som ådrar sig svåra skador är synliga för bilföraren före krocken, men föraren bromsar inte, alternativt bromsar inte tillräckligt mycket visar olycksstatistik från tyska GIDAS. Följaktligen skulle ett system som kan upptäcka fotgängare och automatiskt aktiverar bilens bromsar en sekund före olyckan, kunna rädda många liv och bespara mycket lidande. Enligt studien skulle farten minska med i genomsnitt 41 % vid sammanstötningen och därmed skulle hela 15 % av alla fotgängarolyckor kunna undvikas helt. Totalt skulle 1500 liv kunnat räddats utav de 3683 som förolyckades under år 2007 inom EUs 14 medlemsländer enligt statistik från ERSO (European Road Safety Observatory). Automatisk inbromsning bidrar även till att farten vid sammanstötningen minskar även i de fall där föraren bromsar eftersom bromstiden förlängs till det dubbla 1,4 sekunder. Diverse restriktioner kommer dock att begränsa effektiviteten i verkliga livet, men resultaten belyser ändå den stora potential som finns att reducera antalet skadade och dödade fotgängare i trafiken med hjälp utav ett automatiskt bromssystem. Det automatiska bromsningsystemet aktiverar bilens bromsar när en signal ges från ett sensorsystem. En sådan sensor kan baseras på den infraröda teknologi som Autoliv använder i "night vision"-systemet i BMWs nya 7-serie. Systemet skickar en varning som ger föraren ungefär fyra sekunder att reagera när fotgängaren är i eller är på väg in i riskzonen för en sammanstötning. Den nya studien från Autoliv visar klart potentialen av en vidareutveckling av den här teknologin. - Vi ser stor potential i vårt igenkänningssystem baserat på infraröd teknologi, inte endast för att öka säkerheten och komforten vid mörkerkörning men också som en nyckelkomponent i ett framtida fotgängarskyddssystem, säger Steve Fredin, Autolivs tekniska chef - Med fler användningsområden kommer volymerna att öka vilket gör att den för närvarande relativt dyra teknologin blir mer prisvärd och tillgänglig för ännu fler bilköpare, avslutar Steve Fredin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.188