23948sdkhjf

SBF kämpar vidare för verkstädernas rättigheter

Kampen går vidare. Det säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening och ledamot av FIGIEFA:s exekutivkommitté. Han åsyftar i första hand frågan om tillgång till teknisk information kopplad till VIN för det märkesoberoende verkstadsledet. Det var i somras som den europeiska bileftermarknaden avreglerades på begäran från EU-kommissionen. Genom en avreglerad bileftermarknad ska konkurrensen inom service och reparationer mellan märkes- och märkesoberoende verkstäder öka vilket rimligtvis ska leda till ett billigare bilägande för EU-medborgarna. -Vi ser redan en ökad konkurrens mellan de båda leden samtidigt som allt fler inom märkesledet upptäcker att de kan välja reservdelar från andra leverantörer än det bilfabrikat de är auktoriserade för. I slutänden är det bilägaren som blir vinnare, säger Christer Liljenberg. Han berättar att SBF har bedrivit ett intensivt och framgångsrikt lobbyarbete för det märkesoberoende verkstadsledet och deras leverantörer efter den förra Automässan. -Automässan 2008 blev ett avstamp för den internationella kampanjen Right-to-repair, R2RC i Sverige. Vi smög igång det nationella gräsrotsarbetet för att successivt öka trycket och höja nivån ju närmare vi kom viktiga beslutsdatum, förklarar Liljenberg och tillägger att SBF numera även är remissinstans för fordonsrelaterade frågor mot regeringen. Från SBF:s sida finns en fortsatt oro för de små verkstädernas situation. Dessa finns i regel på landsbygden. -Vi har en bra dialog med näringsdepartementet kring bilservicefrågan i gles- och landsbygd, säger Liljenberg. -En annan del av denna fråga är hur biltillverkarna arbetar med förlängda garantier för att knyta upp bilägarna och för att utestänga det märkesoberoende verkstadsledet. Kring denna fråga har vi fortsatt en dialog med Konkurrensverket, KKV, berättar Christer Liljenberg och påpekar att ett antal märken, Kia, BMW och Subaru, står under fortsatt bevakning från konkurrensmyndighetens sida. Han är noga med att påpeka att förlängda garantier även drabbar det märkesberoende ledet när biltillverkarna vill utöva sin makt. -De auktoriserade verkstäderna tvingas till att utföra arbetet mot garantiersättning och inte full debitering mot betalande kund, samtidigt som de måste köpa reservdelar med i regel både högre pris och för verkstaden lägre marginal från biltillverkaren, säger Liljenberg. Närmast på agendan för SBF står två viktiga frågor – dels tillgången till rådata kopplat till bilens VIN-nummer (Vehicle Identification Number) , dels SERMI – behörighet för elektronisk signatur som ger tillgång till teknisk information rörande en bils stöldskydd. -VIN-numret berättar i detalj om var bilen är tillverkad och vilka delar som använts. Idag returneras var tionde reservdel eftersom den inte var motsvarande eller av samma fabrikat som den som monterats från början på fabriken – det är ju inte ovanligt att samma bilmodell kan ha bromsar från ett antal olika bromsleverantörer. Med tillgång till VIN-numret blir det rätt från början och en massa onödiga och miljöpåverkande transporter undviks, berättar Christer Liljenberg och fortsätter: - Den andra frågan är SERMI – även teknisk information relaterad till bilens stöldskydd ska finnas att tillgå för märkesoberoende verkstäder. Men för att få tillgång till denna måste mekanikern ha en elektronisk signatur. - För att få denna signatur måste en ansökan som även innehåller utdrag från brottsregistret göras. Är man tidigare straffad för exempelvis bilstöld, så får man inte den elektroniska signatur som ger behörighet till den känsliga informationen. Enligt Christer Liljenberg för SBF en dialog med bl a Swedac kring denna fråga. - SERMI träder i kraft redan 1 mars 2011, så det är bråttom, mycket bråttom för att skapa rutiner för handläggning av ansökningar om elektronisk signatur, påpekar han. Han säger också att SERMI kan vara en väg för att samla de märkesoberoende verkstäderna under ett och samma tak. -Ytterst få fria verkstäder är organiserade. Många tillhör dock något av de verkstadskoncept som finns, men det är marknadsföringsplattformar och inte någon form av branschorganisation som driver deras frågor, avslutar Christer Liljenberg, ordförande för SBF och medlem av FIGIEFA:s styrelse i Bryssel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078