De gör batterier mer effektiva

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Forskare vid KTH har tagit fram en ny metod för att studera batterier. Metoden möjliggör betydligt bättre batteriet i framtiden,vilket bland annat kan komma innebära ett lyft för elbilar. Metoden ska möjligöra utveckling av batterier som är bättre - som inte behöver laddas lika ofta som idag, som har längre hållbarhet så att de inte behöver bytas ut lika ofta på grund av att de är uttjänta och som har högre effekt.

Bakom metoden står KTH-forskarna och doktoranderna Matilda Klett och Marianne Giesecke, samt deras handledare Göran Lindbergh och István Furó med flera från deras respektive grupper.

– Ett problem med batterier är att de är stängda system. Man kan till exempel mäta ström och spänning, men man har tidigare inte kunnat se hur jonerna rör sig inuti batteriet. Dock är det så att just jonernas rörlighet inom batteriet direkt påverkar dess prestanda, säger Matilda Klett.

Det forskargruppen har gjort är att ta fram en metod som inte bara visualiserar men också noggrant mäter hur jonerna omfördelar sig i batteriet. Detta under en längre tid och då batteriet innehåller ström.

– Vi använder oss av magnetisk resonanstomografi (MRT, MRI på engelska), men istället för en människohjärna har vi stoppat in en batterimodell i den specialbyggda mätutrustningen. Det finns några tidigare försök att studera batterikomponenter, men det som skiljer vår metod från andras är att resultatet kommer medan man kör ström genom batteriet och att vi direkt kopplar dessa resultat till en elektrokemisk modell, säger Marianne Giesecke.

Hon tillägger att detta innebär att det går att se och förstå hur joners rörlighet påverkar batteriets funktion vilket underlättar batteriutveckling.

– En bättre förståelse av jonernas rörelse eller brist på den samma gör att man kan välja att fokusera på rätt egenskaper och utveckla batteriet för speciella tillämpningar. Då kan man välja om man vill ha batterier med bättre effekt, eller istället längre tid mellan laddningarna, säger Matilda Klett.

Hon tillägger att batterier blir också allt mer komplexa vilket gör det allt svårare att få en överblick. Den nya metoden kan ge bättre insyn även i dessa komplexa system.

– Nästa steg skulle kunna vara att kombinera denna metod med annan batteriforskning, som den som handlar om val av både elektrod- och elektrolytmaterial, säger Marianne Giesecke.

Matilda Kletts och Marianne Gieseckees forskning är av så pass betydelsefull karaktär att de fått en vetenskaplig artikel publicerad i den väl ansedda tidskriften Journal of the American Chemical Society. Tidskriften själv uppmärksammade innovationsvärdet av denna forskning genom att visa upp artikeln i sin populärvetenskapliga Spotlight kolumn.

Bildtext: Matilda Klett, forskare och doktorand vid KTH. (tv) och Marianne Giesecke, också forskare och doktorand vid KTH har tagit fram en ny metod för att studera batterier.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är årets bästa ungdomsmekaniker

Historisk STCC-dag för Volkswagen - åtta pallplatser av nio möjliga

London-polisen testar eldrivna Ford Transit Custom

Strandvägen först i Stockholm med laddgata för elbilar

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är här

Tyskland gör bäst bilar enligt svenska bilägare

Så påverkas bilkörningen av backseat drivers

Arkiv

Allt fler vill ha bilar med flexibiltet

Bilbranschens eftermarknad för splittrad för att kunna samarbeta om kvalitetssäkring?

Hans Berggren, konsult vid MRFVU, Motorbranschens Riksförbund Verksamhetsutveckling, är kritisk mot branschorganisationernas bristande intresse för att samarbeta:

Hyundai och Mobiltiy Group öppnar Hyundai Center i Stockholm

MotorMagasinet bjuder på frukost på Autopromotec

Vikarien Fredrik Ekblom klar för STCC-start i Finland

Volvo Cars +Google bygger in Android i nästa generations uppkopplade bilar

Opus Inspection kan snart finnas i Sindh, Pakistan

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

Nya Ford GT banar väg för nya teknologier

Orio kompletterar reservdelar med pepparkakor

Det har blivit 9 procent dyrare att besikta bilen

Audi visar Audi Q8 sport concept med integrerat operativsystem från Android

Ministerbesök på LYN:s yrkesprov för lackerare

President Macron valde DS 7 Crossback

Supersportbilen Ren till Villa d ’Este

Singelolyckor vanliga vid rattsurfning

Seger för Johan Kristoffersson i Rallycross-VM

Juridikspalten

Volvo tog hem förstaplatsen i GA-enkäten

VW-koncernen miljardinvesterar

Peugeot ökar på Verklig Försäljning

PSRX Volkswagen Sweden jagar segerns sötma i Belgien

7 av 10 unga svenskar ser fram emot självkörande bilar

Nytt säljrekord för begagnade bilar trots minskad privatförsäljning

Konsumentvägledare på Praktisk Bilverkstad

Ny flexibel betallösning för Mekonomens kunder

MIG-tekniken kan göra alla till bättre svetsare

De får Kamasa Tools Framtidsstipendium

Mekonomen Group Delårsrapport januari - mars 2017

Se alla Företagens egna nyheter

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Ny drivknut till Audi´s prestandamodeller

Ny ABS-ring till Opel och Renault

Hög tid att boka in Autogloben 2018!

Nya drivaxlar till Toyota Avensis

Partikelfilter Peugeot 508 1.6 HDi

Skyltbelysning till Vivaro, Primastar & Traffic

Ny helsyntetisk 2-taktsolja

Halvsats VW Passat 2.0 Fsi

Drivaxel till VW Golf R32 och Audi A3 3,2 Quattro

Partikelfilter Honda CR-V

Multirem till VW och Seat

Bättre däckaffärer för bilhandeln med rätt IT-system

Drivknut till Hyundai

Stödlager till BMW

Ny drivaxel

Ny Luftbälg till BMW F11 & F07

Fixa Bildelar har EGR-kylare

Nytt hjulnav med hjullager

Ny tvåtakts racingolja

Sänd till en kollega

0.123