23948sdkhjf

Nya utmärkelser till Mazda CX-5



De första exemplaren av nya kompakta crossovern Mazda CX-5 kom för knappt ett år sedan till Europa. Försäljningen översteg kraftigt Mazda-fabrikens förväntningar och modellen har under tiden erövrat en mängd utmärkelser. De senaste är från franska veckomagasinet ”l´Argus del´Automobile” och tyska TV-kanalen SWR-TV:s motorprogram ”Auto + Verkehr”.

Vid en tillställning i Paris i mitten av december i fjol erhöll Mazda CX-5 ”SUV Trophée” av motortidningen ”l´Argus de l´Automobile”. CX-5 vann utmärkelsen före Opel Mokka och Range Rover. Strax innan hade CX-5 valts till ”2012-13 Car of the Year Japan”, där den 60 journalister starka juryn bl.a. lovordade Mazdas nya Skyactiv-D rena dieselmotor, som blivit en stor succé i Japan. Inte minst för att den klarar den strängaste miljöklassen ”Clean Diesel”. I Europa är motorn redan klar för ungefär motsvarande Euro6, som egentligen inte börjar gälla förrän 1 september 2014 och som bl.a. kräver att utsläppen av kväveoxider kraftigt minskas.

I det tyska TV-programmet ”Auto + Verkehr” rankades Mazda CX-5 som etta bland 23 nya bilmodeller före Volvo V40 och Hyundai i30. I Österrike blev Mazda CX-5 Årets Bil i mellansegmentet med bilar som kostar mellan 20 000 och 40 000 euro. Här är det den österrikiska automobilklubben, ARBÖ, som utser Årets Bil. Mazda CX-5 slog bl.a. nya Audi A3, BMW 3-serie och Mercedes A-klass.

Andra utmärkelser som Mazda CX-5 erövrat är bl.a. tidningen Auto Express ”Britain´s Best Crossover”, ”Best SUV Green Award 2012” i brittiska konsumentmagasinet What Car? före Nissan Qashqui och BMW X3 samt ”SUV of the Year 2012” i det spanska motormagasinet Motor Mundial.

Mazda CX-5 har vunnit priser och utmärkelser i många olika kategorier, för sin innovativa teknologi, säkerhet, prestanda, bränsleekonomi och design. Tyska motortidningen Auto Bilds läsare utsåg med klar marginal Mazda CX-5 till snyggaste bil bland ”SUVar, crossovers och fyrhjulsdrivna bilar” före Audi A6 Allroad och Audi Q3.

Nya Mazda CX-5 har blivit så populär och sålt så bra att det fortfarande råder en bristsituation trots att fabriken två gånger lyckats öka produktionen, först från en planerad årlig produktion på 160 000 enheter till 200 000 och därefter till 240 000.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125