23948sdkhjf

MRF presenterar plan för bättre bilverkstadskvalitet

Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram en åtgärdsplan för att möta den kritik som riktats mot branschen avseende kvaliteten på service och reparationer.

Enligt branschorganisationens vd, Per Johansson, är det oacceptabelt med alla former av kvalitetsbrister.

– Bilägaren ska få den service eller reparation som han eller hon betalar för, säger Per Johansson och fortsätter:

– Bilen är hushållets näst största utgiftskälla efter boendet. Detta måste motorbranschen respektera.

– Det är verkstaden som ska vara fackmannen, proffset, som med bilägarens förtroende sköter om bilen, ger den rätt service och utför reparationer korrekt.

Den åtgärdsplan som läggs fram, är framtagen efter ett branschmöte med konsumentminister Per Bolund (MP) den 2 december tillsammans med bland andra Konsumentverket och Motormännen. Den omfattar fem huvudpunkter:

1. Arbeta med mjuka värden som attityd, företagskultur/ledarskap samt kunskap/kompetens. Därför kommer MRF att intensifiera informationen till verkstäder samtidigt som man fortsätter i högt tempo med kurser i bland annat i konsument- och bilverkstadsjuridik.

2. Driva på dialogen med Konsumentverket kring MRF:s villkor för bilverkstadstjänster. Det kan vara aktuellt med ett förtydligande av villkoren samt göra dem mer kända inte bara för verkstäderna utan även för bilägarna.

3. MRF kommer att rekommendera sina medlemmar att utöver egenkontroll ansluta sig till något av de externa kvalitetskontrollsystem som finns.

Generellt rekommenderas verkstäderna att arbeta med verksamhetsutveckling. I dagligt tal kallat för arbetet med ständiga förbättringar och kravet på ordning och reda på företaget och arbetsplatsen.

4. Påskynda arbetet med en branschstandard för bilverkstäder. Redan har branschen en kvalitets-, teknik-, miljö- och kompetenssäkrande standard för verkstäder som utför bilskadereparationer och lackeringsarbeten.

5. Förbättra konsumentinformationen. Exempelvis kommer MRF att tydliggöra vilka krav och förväntningar som bilägaren ska ställa och ha på verkstaden. Men det är också minst lika viktigt att klargöra vad en service eller reparation är och vad den innehåller. Dagens föreskrivna bilservice är en allmän översyn av fordonet enligt biltillverkarens serviceprotokoll och med få inslag av förebyggande åtgärder som en underhållsservice innebär.

– Dessa fem åtgärder är ett första steg för att öka förtroendet för motorbranschen. Vårt mål är att motorbranschen är den bransch som konsumenterna ska ha störst förtroende för, säger Per Johansson.

Även om medias, TV4, granskning visar någonting annat, sjunker antalet verkstadsrelaterade ärenden hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

– Låter man detaljstudera dessa, finns det en tydlig trend att verkstäder ansluta till MRF, eller som frivilligt valt att ansluta sig till KBV, Kontrollerad Bilverkstad, är få bland anmälningarna till ARN.

– Det är verkstäder som vet att det är viktigt att göra rätt från början och att om de inte följer ett utslag i ARN mister företaget rätten att använda sig av respektive kvalitetssäkrande varumärke, säger Per Johansson och tillägger att en MRF-ansluten verkstad omfattas även av MRF:s kundskydd.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063