100 000 bränslecellsfordon kan bli verklighet inom 15 år

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
100 000 fordon som tankas med vätgas, helt fria från skadliga utsläpp, kan vara i trafik fram till 2030. Potentialen konstateras i en ny rapport som tar tempen på användningen av vätgas och bränsleceller för fordon i Sverige. Men trots ambitiösa klimatmål på både nationell och regional nivå visar rapporten i en internationell jämförelse hur Sveriges satsningar på vätgasinfrastruktur, forskning och utveckling ännu är små.

Huvuddragen ur rapporten Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon:

Sveriges miljö- och klimatmål är mycket ambitiösa – både på nationell och regional nivå. Nationellt finns även en stark tradition av export inom teknik och systemkunnande. Miljövinster och exportmöjligheter är därför två viktiga drivkrafter för utveckling och introduktion av bränslecellsfordon.
Sverige kan ha minst ett tiotal olika typer av bränslecellsfordon i drift under den närmaste fyraårsperioden. Flera intressenter driver redan arbetet. Fram till 2030 kan cirka 100 000 bilar, bussar och arbetsmaskiner vara i trafik.
Idag finns det fler än 100 verksamma aktörer totalt i Sverige inom området vätgas och bränsleceller.
Omfattande nationella satsningar på vätgas och bränsleceller ses bland annat i Japan, USA, Kanada, Storbritannien, Korea, Frankrike, Tyskland och Nederländerna. Bland våra grannländer har Danmark idag nationell täckning med vätgastankstationer och i Norge finns ett beslut på att bygga ett 100-tal stationer inom de närmaste åren för att påskynda introduktionen av bränslecellsbilar.
Liknande satsningar saknas idag i Sverige. Istället har vi ett behov av att på motsvarande sätt investera i infrastruktur, introducera fordon i pilotprojekt och arbeta kraftfullt med forskning och utveckling av komponenter och system som matchar nationell kompetens och intressen.
Internationellt har världens 10 största fordonstillverkare (till exempel Toyota, Hyundai och Honda) börjat serietillverka fordon, ännu i relativt små serier som de menar snabbt kan skalas upp. Fram till 2020 ska samtliga av dessa fordonstillverkare erbjuda minst en bränslecellsmodell var.
De bränslecellsfordon som tas upp i rapporten har tydliga miljövinster; de släpper varken ut växthusgaser, kväveoxid, svaveloxid eller partiklar, samtidigt som de är tystgående och bidrar till en låg bullernivå. De har motsvarande räckvidd och tankningstid som konventionella fordon. Eftersom vätgas kan produceras av förnybar el, biogas eller biomassa öppnas även möjligheterna upp för inhemsk drivmedelsproduktion.

Behovet av infrastrukturuppbyggnad är ett av hindren för en ökad användning av bränslecellsfordon. Till det kommer konkurrens med andra alternativa drivmedel och de risker som följer vid satsningar på ny teknik.

– Vi behöver höja kunskapen om vätgas både hos politiker, näringsliv och användare. Inte bara vad gäller dess tydliga miljöfördelar, utan också om den tillväxtpotential den faktiskt har. Idag brister det i kunskap om de faktiska kostnadsnivåerna och drivmedlets utvecklingsstatus, säger rapportens projektledare Cecilia Wallmark, Sweco.

I rapporten efterlyses ett långsiktigt ansvar för teknikintroduktion. Både städer och näringsliv behöver efterfråga bränslecellstekniken. Istället fokuserar många regioner idag på biogas och batterifordon och en stor del av de nationella forskningsmedlen riktas mot flytande biodrivmedel.

– Det krävs en första investering för introduktion av ny teknik. Här måste staten kliva in och stötta upp. Idag ser vi främst regioner och företag som satsar på vätgas och bränsleceller och de måste antingen vara starka eller få hjälp att klara sig under introduktionstiden, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige.

Bakom rapporten "Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon" står Vätgas Sverige, Sweco och SP.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är årets bästa ungdomsmekaniker

Historisk STCC-dag för Volkswagen - åtta pallplatser av nio möjliga

London-polisen testar eldrivna Ford Transit Custom

Strandvägen först i Stockholm med laddgata för elbilar

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är här

Tyskland gör bäst bilar enligt svenska bilägare

Så påverkas bilkörningen av backseat drivers

Arkiv

Allt fler vill ha bilar med flexibiltet

Bilbranschens eftermarknad för splittrad för att kunna samarbeta om kvalitetssäkring?

Hans Berggren, konsult vid MRFVU, Motorbranschens Riksförbund Verksamhetsutveckling, är kritisk mot branschorganisationernas bristande intresse för att samarbeta:

Hyundai och Mobiltiy Group öppnar Hyundai Center i Stockholm

MotorMagasinet bjuder på frukost på Autopromotec

Vikarien Fredrik Ekblom klar för STCC-start i Finland

Volvo Cars +Google bygger in Android i nästa generations uppkopplade bilar

Opus Inspection kan snart finnas i Sindh, Pakistan

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

Nya Ford GT banar väg för nya teknologier

Orio kompletterar reservdelar med pepparkakor

Det har blivit 9 procent dyrare att besikta bilen

Audi visar Audi Q8 sport concept med integrerat operativsystem från Android

Ministerbesök på LYN:s yrkesprov för lackerare

President Macron valde DS 7 Crossback

Supersportbilen Ren till Villa d ’Este

Singelolyckor vanliga vid rattsurfning

Seger för Johan Kristoffersson i Rallycross-VM

Juridikspalten

Volvo tog hem förstaplatsen i GA-enkäten

VW-koncernen miljardinvesterar

Peugeot ökar på Verklig Försäljning

PSRX Volkswagen Sweden jagar segerns sötma i Belgien

7 av 10 unga svenskar ser fram emot självkörande bilar

Nytt säljrekord för begagnade bilar trots minskad privatförsäljning

Konsumentvägledare på Praktisk Bilverkstad

Ny flexibel betallösning för Mekonomens kunder

MIG-tekniken kan göra alla till bättre svetsare

De får Kamasa Tools Framtidsstipendium

Mekonomen Group Delårsrapport januari - mars 2017

Se alla Företagens egna nyheter

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Ny drivknut till Audi´s prestandamodeller

Ny ABS-ring till Opel och Renault

Hög tid att boka in Autogloben 2018!

Nya drivaxlar till Toyota Avensis

Partikelfilter Peugeot 508 1.6 HDi

Skyltbelysning till Vivaro, Primastar & Traffic

Ny helsyntetisk 2-taktsolja

Halvsats VW Passat 2.0 Fsi

Drivaxel till VW Golf R32 och Audi A3 3,2 Quattro

Partikelfilter Honda CR-V

Multirem till VW och Seat

Bättre däckaffärer för bilhandeln med rätt IT-system

Drivknut till Hyundai

Stödlager till BMW

Ny drivaxel

Ny Luftbälg till BMW F11 & F07

Fixa Bildelar har EGR-kylare

Nytt hjulnav med hjullager

Ny tvåtakts racingolja

Sänd till en kollega

0.175