Hyundai Ioniq med tre drivlinor i samma kaross

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen
Hyundai Ioniq är världens första bil där kunden kan välja mellan tre olika el-drivlinor baserat på en och samma kaross. Bilen anländer i november till landets bilhallar. Först ut är hybriden och elbilen följt av en laddbar hybrid som väntas först nästa höst.

Ioniq är ett stort steg vidare i linje med den globala hållbarhetsstrategi som Hyundai Motor Group inklusive Kia arbetar för. Koncernen var först med att massproducera vätgasdrivna bränslecellsbilen (iX35 Fuel Cell) och innan 2020 ska hela modellfloran kunna erbjudas som elbil, hybrid eller laddhybrid. Satsningen går under namnet 2020.22.2 där siffrorna står för året så satsningen ska vara genomförd, antalet bilmodeller och slutligen målet att då vara världens andra största tillverkare av miljöbilar.

Det nya modellprogrammet är ett jätteprojekt och inkluderar alltså elbilar, hybrider, laddhybrider och vätgasbilar. Som biltillverkare blir Hyundai först med fyra olika elektrifierade miljövänliga drivlinor.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 50 procent hybrider, 40 procent laddhybrider och tio procent elbilar.

Totalt hoppas Hyundai Sverige kunna sälja 1 500 hybridbilar och 500 elbilar av Ioniq-modellen redan under 2016.

För Hyundai skulle det innebära en andel runt 6,5 procent av den totala marknaden i Sverige där det nu rullar 23 500 elfordon. Hyundais säljmål för 2017 är 10 procent av den svenska elbilsmarknaden.

Efter att ha kört hybridversionen av Ioniq, med bensin- och elmotor som laddar batteriet under körning och inbromsning, under en förmiddag i Stockholms innerstad kan vi konstatera att Hyundai har valt att bygga en av de större hybridbilarna i C-segmentet. Som exempel är Ioniq bredare än Golf vilket ger generösa innerutrymmen.

Bilen uppfattas som välisolerad och övergången mellan el- och bensindrift är knappt märkbar. I övrigt bjuder bilen inte på några extra överraskningar vilket får anses normalt i detta segment. Bilen gör det som förväntas av den till minsta möjliga bränslekostnad.

Ioniq har designats helt från grunden för att få en strömlinjeformad siluett samtidigt som den är rymlig invändigt. Likt konkurrenterna Toyota Prius och Nissan Leaf känns många elbilar överdesignade men med sin bredd får Ioniq en form som passar den kilformade karossformen på ett lyckat sätt.

Hybridens fyrcylindriga bensinmotor är på 1,6 liter och 105 hästkrafter vilket totalt ger 141 hk tillsammans med elmotorn på 43,5 hk. Till detta används en sexväxlad dubbelkopplingslåda.

Hyundai hävdar att deras hybridmodell går att köra i upp till 120 km/tim på enbart el men då gäller det att vara väldigt lätt på gasen. Hybriden går inte att tvingas till eldrift utan så fort gaspedalen trycks ner kickar bensinmotorn i gång. Lite synd när man ofta vill använda eldriften vid helt avgasfri stadskörning eller vid smygkörning i till exempel ett bostadsområde. I övrigt har hybriden en imponerande räckvidd på 132 mil.

I jämförelse verkar Ioniq Electrics räckvidd på 28 mil ganska mediokert men som elbil är det fullt godkänt. Bortsett från Opel som chockade många på höstens Parissalong med Ampera-e (teoretisk räckvidd på över 50 mil) ligger de flesta strax under 30 mil i dagsläget.

I linje med att världen digitaliseras alltmer levereras Ioniq med ett infotainmentsystem som erbjuder alla anslutningsmöjligheter föraren kan behöva. Via Apple Car Play och Android Auto får man snabbt tillgång till mobilens favoritappar och ett intuitivt gränssnitt. Telefonens batteri fylls på trådlöst via en inbyggd QI-laddare och den åtta tum stora displayen tillhandahåller Tom Toms tjänster med navigationsvägledning.

Ioniq Hybrid och Electric kommer att kosta från 249 900 kr respektive 371 900 kronor vilket är konkurrenskraftigt prissatt jämfört med exempelvis Toyota Prius som kostar från 290 000 kronor.

Text och foto Klas Skarin

Fakta Hyundai Ioniq Hybrid

Motor Fyrcylindrig bensinmotor

Transmission sexväxlad dubbelkopplingslåda

Total effekt 141 hk och 265 Nm

Toppfart 185 km/h

Bränsleförbrukning Blandad: 3,4 liter/100 km

Koldioxidutsläpp 79 gram/km

Grundpris 249 900 kronor



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är årets bästa ungdomsmekaniker

Historisk STCC-dag för Volkswagen - åtta pallplatser av nio möjliga

London-polisen testar eldrivna Ford Transit Custom

Strandvägen först i Stockholm med laddgata för elbilar

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är här

Tyskland gör bäst bilar enligt svenska bilägare

Så påverkas bilkörningen av backseat drivers

Arkiv

Allt fler vill ha bilar med flexibiltet

Bilbranschens eftermarknad för splittrad för att kunna samarbeta om kvalitetssäkring?

Hans Berggren, konsult vid MRFVU, Motorbranschens Riksförbund Verksamhetsutveckling, är kritisk mot branschorganisationernas bristande intresse för att samarbeta:

Hyundai och Mobiltiy Group öppnar Hyundai Center i Stockholm

MotorMagasinet bjuder på frukost på Autopromotec

Vikarien Fredrik Ekblom klar för STCC-start i Finland

Volvo Cars +Google bygger in Android i nästa generations uppkopplade bilar

Opus Inspection kan snart finnas i Sindh, Pakistan

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

Nya Ford GT banar väg för nya teknologier

Orio kompletterar reservdelar med pepparkakor

Det har blivit 9 procent dyrare att besikta bilen

Audi visar Audi Q8 sport concept med integrerat operativsystem från Android

Ministerbesök på LYN:s yrkesprov för lackerare

President Macron valde DS 7 Crossback

Supersportbilen Ren till Villa d ’Este

Singelolyckor vanliga vid rattsurfning

Seger för Johan Kristoffersson i Rallycross-VM

Juridikspalten

Volvo tog hem förstaplatsen i GA-enkäten

VW-koncernen miljardinvesterar

Peugeot ökar på Verklig Försäljning

PSRX Volkswagen Sweden jagar segerns sötma i Belgien

7 av 10 unga svenskar ser fram emot självkörande bilar

Nytt säljrekord för begagnade bilar trots minskad privatförsäljning

Konsumentvägledare på Praktisk Bilverkstad

Ny flexibel betallösning för Mekonomens kunder

MIG-tekniken kan göra alla till bättre svetsare

De får Kamasa Tools Framtidsstipendium

Mekonomen Group Delårsrapport januari - mars 2017

Se alla Företagens egna nyheter

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Ny drivknut till Audi´s prestandamodeller

Ny ABS-ring till Opel och Renault

Hög tid att boka in Autogloben 2018!

Nya drivaxlar till Toyota Avensis

Partikelfilter Peugeot 508 1.6 HDi

Skyltbelysning till Vivaro, Primastar & Traffic

Ny helsyntetisk 2-taktsolja

Halvsats VW Passat 2.0 Fsi

Drivaxel till VW Golf R32 och Audi A3 3,2 Quattro

Partikelfilter Honda CR-V

Multirem till VW och Seat

Bättre däckaffärer för bilhandeln med rätt IT-system

Drivknut till Hyundai

Stödlager till BMW

Ny drivaxel

Ny Luftbälg till BMW F11 & F07

Fixa Bildelar har EGR-kylare

Nytt hjulnav med hjullager

Ny tvåtakts racingolja

Sänd till en kollega

0.144