Miljoner till forskning om batteriåtervinning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Energimyndigheten har beviljat Swerea MEFOS 4,7 miljoner till projektet Re-LiOn för återvinning av litiumjonbatterier. Målet är att visa att batterierna kan återvinnas i ett cirkulärt system för att minska miljöbelastningen och minska uttaget av jungfruliga råvaror.

Dagens tillverkning av litiumjonbatterier baseras till övervägande del på jungfruliga råvaror vilket kräver stora energiinsatser och ger betydande utsläpp av CO2. I en framtid med kraftigt ökad batterianvändning genom till exempel elbilar blir effektiv återvinning absolut nödvändigt.

Vid återvinning kommer de mest energikrävande stegen att vara metallurgiska. Metallurgisk industri är genom sin storskalighet mycket effektiv, medan delsteg i batteriåtervinning kräver specifika processer för små volymer. En bärande idé i projektet är att så långt som möjligt utnyttja redan verksam, ofta storskalig, industri med utmärkta förutsättningar för effektivitet.

− Vi kommer att undersöka och utvärdera processkedjor där lämpliga mellanprodukter från återvinningen så tidigt som möjligt kan hanteras av energieffektiv storskalig industri. Metoderna ska vara anpassade till nordiska förhållanden och dra fördel av en modern metallurgisk industri, säger Guozhu Ye, projektledare.

Systemet ska kunna hantera kobolt, koppar, aluminium, litiumoxid, mangan och nickel vilket sammantaget öppnar för en återvinningsgrad över 80 procent. Det är också viktigt att kartlägga vad som är energi- och miljömässigt, strategiskt och ekonomiskt motiverat.

− Vår tanke är också att erfarenheterna från Sveriges unika, väl fungerande insamlingssystem för exempelvis alkaliska batterier kommer att kunna överföras till litiumjonbatterier och ge industrin ett tidsmässigt försprång gentemot andra länder, fortsätter Guozhu Ye.

Arbetet kommer att bedrivas i form av litteraturstudier, LCA-studier, termodynamiska beräkningar, utveckling i labbskala och pilotskala samt genom industriella försök. Projektet ska täcka hela värdekedjan från insamling till nya råvaror. (Energibesparingseffekten som ett resultat av projektet beräknas bli 78 GWh år 2030.)

Projektgruppen leds av Swerea MEFOS och består i övrigt av IsoLogistics och Swerea IVF. Även Kunming University (Kina) med goda kunskaper kring dessa frågor kommer att delta med sin kompetens inom området. Projektet startar 1 januari 2017 och pågår under tre år.

Fakta − litiumjonbatterier

Litiumjonbatterier är uppladdningsbara batterier där katoden består av aluminium överdragen av någon typ av litiumoxid där metaller som mangan, kobolt och nickel också ingår. Anoden är av koppar med ett lager av grafit, medan elektrolyten består av litiumfluorid eller litiumklorid i en organisk lösning. Batteritypen förväntas få en kraftigt ökad användning, dels i och med ökad mobilitet av elektriska konsumtionsartiklar, dels i samband med elektrifiering av biltrafiken.

Tillverkningskostnaden för litiumjonbatterier består till 55-75 % av material. I förhållande till andra batterityper är insamlingskvoten låg och kan förklaras av att batterisystemen är relativt nya och att elbilar inte tjänat ut. Norden har idag ingen fullständig återvinning av litiumjonbatterier.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är årets bästa ungdomsmekaniker

Historisk STCC-dag för Volkswagen - åtta pallplatser av nio möjliga

London-polisen testar eldrivna Ford Transit Custom

Strandvägen först i Stockholm med laddgata för elbilar

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är här

Tyskland gör bäst bilar enligt svenska bilägare

Så påverkas bilkörningen av backseat drivers

Arkiv

Allt fler vill ha bilar med flexibiltet

Bilbranschens eftermarknad för splittrad för att kunna samarbeta om kvalitetssäkring?

Hans Berggren, konsult vid MRFVU, Motorbranschens Riksförbund Verksamhetsutveckling, är kritisk mot branschorganisationernas bristande intresse för att samarbeta:

Hyundai och Mobiltiy Group öppnar Hyundai Center i Stockholm

MotorMagasinet bjuder på frukost på Autopromotec

Vikarien Fredrik Ekblom klar för STCC-start i Finland

Volvo Cars +Google bygger in Android i nästa generations uppkopplade bilar

Opus Inspection kan snart finnas i Sindh, Pakistan

Mer kunskap behövs inför olyckor med elfordon

Nya Ford GT banar väg för nya teknologier

Orio kompletterar reservdelar med pepparkakor

Det har blivit 9 procent dyrare att besikta bilen

Audi visar Audi Q8 sport concept med integrerat operativsystem från Android

Ministerbesök på LYN:s yrkesprov för lackerare

President Macron valde DS 7 Crossback

Supersportbilen Ren till Villa d ’Este

Singelolyckor vanliga vid rattsurfning

Seger för Johan Kristoffersson i Rallycross-VM

Juridikspalten

Volvo tog hem förstaplatsen i GA-enkäten

VW-koncernen miljardinvesterar

Peugeot ökar på Verklig Försäljning

PSRX Volkswagen Sweden jagar segerns sötma i Belgien

7 av 10 unga svenskar ser fram emot självkörande bilar

Nytt säljrekord för begagnade bilar trots minskad privatförsäljning

Konsumentvägledare på Praktisk Bilverkstad

Ny flexibel betallösning för Mekonomens kunder

MIG-tekniken kan göra alla till bättre svetsare

De får Kamasa Tools Framtidsstipendium

Mekonomen Group Delårsrapport januari - mars 2017

Se alla Företagens egna nyheter

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Ny drivknut till Audi´s prestandamodeller

Ny ABS-ring till Opel och Renault

Hög tid att boka in Autogloben 2018!

Nya drivaxlar till Toyota Avensis

Partikelfilter Peugeot 508 1.6 HDi

Skyltbelysning till Vivaro, Primastar & Traffic

Ny helsyntetisk 2-taktsolja

Halvsats VW Passat 2.0 Fsi

Drivaxel till VW Golf R32 och Audi A3 3,2 Quattro

Partikelfilter Honda CR-V

Multirem till VW och Seat

Bättre däckaffärer för bilhandeln med rätt IT-system

Drivknut till Hyundai

Stödlager till BMW

Ny drivaxel

Ny Luftbälg till BMW F11 & F07

Fixa Bildelar har EGR-kylare

Nytt hjulnav med hjullager

Ny tvåtakts racingolja

Sänd till en kollega

0.148