Ylva Johansson förklarar sig Men SFVF inte riktigt nöjda

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson har nu svarat på kritiken om att hon i SVT:s Agenda skulle ha uttalat sig om enklare arbeten som inte kräver så mycket utbildning.” som bilmekaniker”. Detta är svaret från Arbetsmarknadsdepartementet:

"Debatten mellan Johansson, Svantesson och Åkesson handlade om hur nyanlända kommer i arbete. I den delen om hur nyanlända med kort utbildning ska komma i arbete fokuserade statsrådet på utbildning:

”Det viktigaste för att unga människor som har kort utbildning är att man ska få utbildning så att man kommer upp i en nivå för att vara gångbar på den svenska arbetsmarknaden. Här måste vi självkritiskt säga att trots att vi satsar stora resurser på utbildning så är det väldigt få nyanlända med kort utbildning idag som deltar i utbildning och där måste det till förändringar. Och de kommer vi också att genomföra nu så att vi får fler i utbildning. Det är viktigt.”

”Vi har många lediga jobb många arbetsgivare som inte får tag i personer som har rätt kompetens. Det kräver inte så långa utbildningar att jobba i industrin inom äldreomsorgen eller jobba som fordonsmekaniker. Men du måste ändå ha en utbildning för att göra det, det är klart att vi ska satsa på det. Det kommer inte lösa alla problem, vi måste också se till att skapa fler jobb som man också kan få med låga kvalifikationskrav.”

Med kort utbildning menar statsrådet att det inte krävs högskoleutbildning. Statsrådet har inte hävdat att arbete inom industrin, äldreomsorgen eller fordonsindustrin är enkla arbeten som antyds i artikeln, skriver Arbetsmarknadsdepartementet."

Bo Ericsson vd för SFVF kommenterar:

Med anledning av Ylva Johanssons uttalande i Agenda den 19/2 att "fordonsmekaniker" är ett enkelt arbete (ingen specialkunskap behövs) och att SFVF fått kritik för sitt uttalande vill vi förtydliga oss:

"Det finns i princip ingen plats för "fordonsmekaniker" med låg utbildning i dagens fordonsverkstäder utan att alla som utbildas måste bl.a. ha IT-kunskap och kallas " fordonstekniker"! Detta gäller inte enbart personbilar utan alla fordon. Fordon idag forskas fram av ingenjörer från KTH, Chalmers och tekniker med hög utbildning. Tror verkligen ministern att vi som ska reparera dessa avancerade fordon, att vi gör det med en skiftnyckel och slägga undrar Bo Ericsson? En avancerad PC har idag 4 processorer, en vanlig bil har upp emot 100 och som flest 240 processorer. Vi reparerar även gasfordon, hybrider och elfordon med höga strömstyrkor.

Idag är det vanligt att fordon är uppkopplade och skickar information om sitt ”hälsotillstånd”. Som exempel kan jag nämna lastbilstillverkaren MAN. Var femte minut skickar alla MAN fordon (där föraren/åkaren gett sitt tillstånd) information till MAN. Om exempelvis bromsarna börjar ta slut på fordonet blir chauffören uppmanad att uppsöka en verkstad.

Det finns inga ”korta” utbildningar eller som ministern tror någon form av quick fix och sen anställer vi vem som helst. Fordonsbranschen behöver välutbildade, motiverade och sociala medarbetare. SFVF tillsammans med en mängd aktörer i branschen arbetar aktivt och lägger ner många timmar för att säkerställa att vi i branschen ska få upp statusen i branschyrket och då blir vi ”sågade längs fotknölarna” med att det räcker med en kort utbildning?!?! Aldrig har jag under mina 40 år i branschen fått så många positiva kommentarer över att SFVF reagerat på felaktigheterna om vår bransch."

Bild

Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Geely bygger nytt Innovationscenter i Göteborg

Bilen viktigaste transportmedlet för sommarsvensken

Arona - en modern och urban A0-SUV

Mindre registreringsskylten får nytt utseende

Autoliv, Volvo Cars och NVIDIA utvecklar nya system till självkörande bilar

Kinas Uber blir delägare i Nevs

SFVF om senaste mötet med Referensgruppen för självkörande fordon

Arkiv

Nya El-Leaf kommer med ProPilot

Kia toppar återigen J.D Powers kvalitetsindex

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Storföretag satsar på Motorbranschcollege

Thed Björk tog dubbla pallplatser i Portugal

Mercedes visar ”Generation EQ” i Almedalen

BMW-förare visar minst hänsyn i trafiken

ESF-rådet stödjer nationell lansering av Motorbranschcollege

Personalsituationen i branschen är mycket bekymmersam

Här är framtiden för självkörande bilar

Lasingoo-rapport visar på stor skillnad på servicekostnader

Polestar ska utveckla elektrifierat prestandamärke för Volvo Cars

Training Partner expanderar och bygger ut DRIVELAB

Kobra II redo för Mercedes-Benz verkstadsportal XENTRY

Halverad väntetid på ny Volvoverkstad i Halmstad

Opus förvärvar brittiska Autologic Diagnostics

Bilprospekt nu en del av Bilvision

Världspremiär för nya Volkswagen Polo

Hyundai väljer Vattenfall för elbils-laddboxar

Med nytt system blir AI-fordon ännu smartare

Nya besiktningsregler för gasfordon

Subaru störst i världen på 4-hjulsdrift

Två nya segrar för Kristoffersson

Stor brist på framtidens fordonsingenjörer

Lyfter juridikkunskaper hos verkstäder och kunder

Invigning av världens första Sustainable FordStore i Umeå

Internationella stöldligor kör med svenskskyltade bilar

Dags för Velodromloppet Historic GP

Opus Inspection kan snart finnas i Sindh, Pakistan

Se alla Företagens egna nyheter

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Motorbåten, 2000 talets mest utvecklande utbildningsresa

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Ny drivknut till Audi´s prestandamodeller

Ny ABS-ring till Opel och Renault

Hög tid att boka in Autogloben 2018!

Nya drivaxlar till Toyota Avensis

Partikelfilter Peugeot 508 1.6 HDi

Skyltbelysning till Vivaro, Primastar & Traffic

Ny helsyntetisk 2-taktsolja

Sänd till en kollega

0.157