Nya Suzuki Swift på gång till Sverige

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Tredje generationens Swift är en produkt med ännu bättre prestanda i en ny, och väsentligt lättare, kaross – med andra ord en markant utveckling av det viktigaste Swift-DNA´t - körglädje.

Med en vikt på endast 840 kg – 120 kg mindre än dagens modell - trivs nykomlingen utmärkt på såväl motorvägen som den kurviga landsvägen. Uppdaterade motorer ger piggare prestanda och bättre bränsleekonomi.

Nya Swift finns med ett avancerat säkerhetssystem (DSBS) som kombinerar den senaste kameratekniken med lasersensor och radarteknik. Autobroms, filbytes- och trötthetsvarnare, helljusassistent och adaptiv farthållare ger tillsammans med Suzukis nya plattform ”Heartect”, högsta tänkbara säkerhet.

Suzuki Sverige har valt att inkludera autobroms och adaptiv farthållare i standardutrustningen på samtliga versioner.

1,2 DUALJET är en 1,2-liters bensinmotor på 90 hk som uppdaterats med kompakta cylindrar för högre kompressionsförhållande och utrustad med knackningsminimerande EGR-ventil och dubbelinsprutning, som tillsammans med andra komponenter i genomsnitt sänker förbrukningen med fem procent jämfört med dagens 1,2-litersmotor i Swift.

1,0 BOOSTERJET är en turbomatad bensinmotor som levererar 112 hk parallellt med en låg bensinförbrukning. Den lilla cylindervolymen med direktinsprutning ger en god bränsleekonomi samtidigt som turboladdaren ger ett vridmoment jämförbart med motorer på 1,7 till 1,8 liters cylindervolym – utan turbo. 5-stegad manuell växellåda alternativt CVT.

Swift är utrustad med Suzukis viskokopplade 4×4-system, AllGrip Auto, som vid förlust av fäste för framhjulen, automatiskt fördelar vridmomentet till fram- respektive bakhjulen och därmed ger maximalt väggrepp - med fortsatt god bränsleekonomi. Systemet ger föraren säkerhet vid körning speciellt på hala vägavsnitt.

Ett extra miljöanpassat motorkoncept är SHVS- (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och litiumjonbatteriet. ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Thed Björk tog dubbla pallplatser i Portugal

Mercedes visar ”Generation EQ” i Almedalen

BMW-förare visar minst hänsyn i trafiken

ESF-rådet stödjer nationell lansering av Motorbranschcollege

Personalsituationen i branschen är mycket bekymmersam

Här är framtiden för självkörande bilar

Lasingoo-rapport visar på stor skillnad på servicekostnader

Arkiv

Polestar ska utveckla elektrifierat prestandamärke för Volvo Cars

Training Partner expanderar och bygger ut DRIVELAB

Kobra II redo för Mercedes-Benz verkstadsportal XENTRY

Halverad väntetid på ny Volvoverkstad i Halmstad

Opus förvärvar brittiska Autologic Diagnostics

Bilprospekt nu en del av Bilvision

Världspremiär för nya Volkswagen Polo

Hyundai väljer Vattenfall för elbils-laddboxar

Med nytt system blir AI-fordon ännu smartare

Nya besiktningsregler för gasfordon

Subaru störst i världen på 4-hjulsdrift

Två nya segrar för Kristoffersson

Stor brist på framtidens fordonsingenjörer

Lyfter juridikkunskaper hos verkstäder och kunder

Invigning av världens första Sustainable FordStore i Umeå

Internationella stöldligor kör med svenskskyltade bilar

Dags för Velodromloppet Historic GP

Så stöldsäkra är 2017 års bilmodeller

Realityserie om Bilprovningen

Oklara regler om köldmedium äventyrar branschen

Förlängt avtal för Nordens största lastbilsmässa

VR-teknik för att sälja nya Arteon

Nu har Sverige fått en ny biltillverkare

Vem ska äga bilens och konsumentvarors digitala innehåll?

KVD ansluter sig till MRF

Video: Lamborghini satsar ännu mer på sitt unika sound

Täta race i VolvoCupen

Klart för debatt och votering i EU-parlamentet

Opus Inspection kan snart finnas i Sindh, Pakistan

Se alla Företagens egna nyheter

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Motorbåten, 2000 talets mest utvecklande utbildningsresa

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Ny drivknut till Audi´s prestandamodeller

Ny ABS-ring till Opel och Renault

Hög tid att boka in Autogloben 2018!

Nya drivaxlar till Toyota Avensis

Partikelfilter Peugeot 508 1.6 HDi

Skyltbelysning till Vivaro, Primastar & Traffic

Ny helsyntetisk 2-taktsolja

Halvsats VW Passat 2.0 Fsi

Sänd till en kollega

0.151