23948sdkhjf

Autolivs och Volvo Cars drar igång joint venture för självkörande bilar

Zenuity, joint venture-bolaget mellan Autoliv, Inc. och Volvo Cars startar nu sin verksamhet.

Zenuity är ny aktör på den globalt växande marknaden för mjukvarusystem till självkörande bilar. Detta är första gången en tillverkare av pre­mium­bilar går samman med en huvudleverantör för att utveckla ledande avancerade förarassistanssystem (ADAS) och teknologier till själv­körande bilar (AD).

-Med Zenuity kan vi leverera världsledande, robusta lösningar till självkörande bilar. Den kombinerade erfarenheten hos Autoliv som är världsledande inom bilsäkerhet och Volvo Cars som tillverkar premiumbilar säkerställer lösningar som tillgodoser de behov bilister har i verkliga trafiksituationer, säger Jan Carlson, styrelseordförande, vd och koncernchef för Autoliv.

-Volvo Cars slår samman sin know-how med Autolivs för att skapa en världsledare inom säkerhetssystem för självkörande bilar. Med Zenuity tar vi ytterligare ett steg mot att leverera denna spännande teknologi, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars.

-De senaste nio månaderna har vi arbetat hårt för att starta Zenuity och jag är mycket glad över att vi nu är redo. Biltillverkarnas initiala intresse för Zenuity är mycket uppmuntrande och vi ser fram mot att leda utvecklingen av nästa generations bilar, som är både säkrare och mer automatiserade, säger Dennis Nobelius, vd för Zenuity.

Autoliv gör i samband med tillträdet en investering i joint venture-bolaget på totalt cirka 1,1 miljarder kronor, där den stora merparten utgör ett kapitaltillskott, men inkluderar även immateriella rättigheter, know-how och personal. Även Volvo Cars bidrar med immateriella rättigheter, know-how och personal. Som tidigare kommunicerats ägs joint venture-bolaget av Autoliv och Volvo Cars 50/50. Bildandet av bolaget kommunicerades för första gången i september 2016.

Zenuitys huvudkontor ligger i Göteborg och verksamheten bedrivs även i München, Tyskland, och i Detroit, USA. Initialt har joint venture-bolaget närmare 300 medarbetare, främst från Autoliv och Volvo Cars samt vissa nyrekryteringar. Antalet medarbetare i bolaget förväntas växa till drygt 600 på medellång sikt.

Både Autoliv och Volvo Cars licensierar och överför immateriella rättigheter från sina ADAS-system till joint venture-bolaget. Dessa blir utgångspunkten vid utvecklingen av nya ADAS-produkter och AD-teknologier. Zenuity väntas ha sina första ADAS-produkter till försäljning under 2019 och AD-teknologier kort därefter.

Zenuitys uppgift är att utifrån den senaste kunskapen om ADAS/AD utveckla robusta och flexibla lösningar som ligger i teknologins framkant – för dagens och morgondagens behov. Detta åstadkoms tack vare omfattande erfarenhet och lösningar som testats för verkliga behov. En plattform med modulbaserade lösningar säkerställer flexibla lösningar till kund i rätt tid. Zenuity vill dessutom forma branschen genom att leverera spjutspetslösningar som kontinuerligt flyttar fram gränserna för AD-teknologin.

Genom att vara ledande inom AD-teknologin kombinerat med Zenuitys affärsmodell förväntar sig ägarna tre aspekter i värdeskapandet. För det första innebär affärsmodellen att värdet av joint venture-bolaget kommer öka. För det andra ser Autoliv detta som ett tydligt steg mot att utveckla sitt fokus inom aktiv säkerhet. För det tredje ser Volvo Cars att detta joint venture säkerställer en världsledande kompetens inom detta avgörande teknologiska område.

Autoliv är exklusiv leverantör och distributör av Zenuitys produkter till tredje part, och vare sig kunder eller ägare har exklusivitet. Volvo Cars får tillgång till produkterna direkt från joint venture-bolaget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062