Fredrik Ekblom gör comeback i STCC

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Johan Kristoffersson behöver en stand-in i STCC när några deltävlingar krockar med VM i rallycross. Varför inte kalla in en trefaldig svensk mästare?

− Det är alltid mycket glädje och energi med KMS och Volkswagen, säger Fredrik Ekblom, som gör comeback i standardvagnsmästerskapet i en Volkswagen Golf GTI.
Fredrik Ekblom har en imponerande meritlista i STCC med bland annat mästerskapstitlar 1998, 2003 och 2007 samt 34 heatsegrar totalt. 2011 körde Ekblom senast för Kristoffersson Motorsport, då i en VW Scirocco inom Biogas-projektet.
− Fredrik är den förare som har jobbat flest år hos oss. När det blev klart att han fanns tillgänglig ringde jag honom direkt. Med sin erfarenhet och personlighet var han definitivt vårt förstaval, säger stallchefen i Kristoffersson Motorsport, Tommy Kristoffersson.

46-åringen från Örebro var inte svårövertalad och ser fram emot att stå på startlinjen med en vass Volkswagen Golf GTI vid säsongspremiären på Ring Knutstorp första helgen i maj.
− Jag hoppas kunna bidra med en del input och leverera poäng till teamet.

Ekbloms racingrutin och stora kunnande kring framhjulsdrivna bilar tas emot med öppna armar hos KMS, Sveriges mesta mästarteam inom STCC, men ändå lite av gröngölingar i år.
− Det kanske låter konstigt, men vi är ju ändå något av nybörjare. Vi har varit borta från racing i några år och även om vi har en mycket bra personalstyrka så är de mest inkörda på rallycross, påpekar Tommy Kristoffersson.

Först och främst har Volkswagen-teamet försäkrat sig om Ekbloms tjänster på Knutstorp, men det behövs en ersättare i Johan Kristofferssons bil även i de två sista deltävlingarna, på Anderstorp och Mantorp
− Vi tog beslutet om STCC ganska sent i år, så det blir lite spridda skurar och tillfälliga inhopp, men vi ser framåt och om STCC utvecklas på rätt vill vi gärna vara en del av svensk racing. Självklart är då Fredrik en intressant spelare för framtiden.

Även från Volkswagens sida gläds man åt nytillskottet.
− Det känns väldigt bra att få se Fredrik i en VW-märkt föraroverall igen. Han är en snabb och stabil chaufför som dessutom representerar vårt varumärke på ett mycket bra sätt, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Ekblom har fått en liten försmak i form av ett test på Mantorp där han också fick träffa sin nye stallkamrat och namne, Fredrik Blomstedt.
− Verkligen kul. Han verkar jätteduktig, berömmer Ekblom.

Efter ett år i WTCC vänder den välmeriterade närkingen blicken hemåt Sverige igen och ser ett helt nytt upplägg för STCC, med nya bilar och ett fullmatat startfält.
− Det ser bättre ut än på många år. Det kändes som det behövdes ett omtag och nu är vi där.

I det läget återvänder han till teamet där han tog sin andra STCC-titel 2003. I två år var han också Kristoffersson Motorsports affischnamn i det spännande Volkswagen Biogas-projektet, som för Fredriks del slutade med en andraplats 2011 efter en omtalad slutduell med Rickard Rydell. Många heta duster finns för övrigt inbakade i säsongerna hos KMS.
− Det har varit blodigt allvar på banan, säger Tommy Kristoffersson, men det speciella med Fredrik är att vi haft så roligt runt omkring. Nu återförenas vi och vill bygga den genuina teamkänslan som har varit speciell för KMS.

Och Fredrik Ekblom instämmer:
− Vi har alltid kommit bra överens men det är inte bara tjo och tjim och tummen upp. Vi ska rejsa också. Jag vill leverera ett mervärde för teamet.

Han ska göra det som inhoppare för Johan Kristoffersson, grabben som har haft Ekblom som stor förebild.
− Jag är smickrad över det. Johan är en hårding och har nått fantastiska framgångar. Det trodde jag inte när jag lärde känna honom då han bara var sådär tolv år.

Nu har de närmat sig varandra såväl meritmässigt som fysiskt.
− Han är ju en reslig pojk Johan. Vi behöver väl knappt ändra stolen i bilen, konstaterar Fredrik Ekblom med ett skratt.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Geely bygger nytt Innovationscenter i Göteborg

Bilen viktigaste transportmedlet för sommarsvensken

Arona - en modern och urban A0-SUV

Mindre registreringsskylten får nytt utseende

Autoliv, Volvo Cars och NVIDIA utvecklar nya system till självkörande bilar

Kinas Uber blir delägare i Nevs

SFVF om senaste mötet med Referensgruppen för självkörande fordon

Arkiv

Nya El-Leaf kommer med ProPilot

Kia toppar återigen J.D Powers kvalitetsindex

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Storföretag satsar på Motorbranschcollege

Thed Björk tog dubbla pallplatser i Portugal

Mercedes visar ”Generation EQ” i Almedalen

BMW-förare visar minst hänsyn i trafiken

ESF-rådet stödjer nationell lansering av Motorbranschcollege

Personalsituationen i branschen är mycket bekymmersam

Här är framtiden för självkörande bilar

Lasingoo-rapport visar på stor skillnad på servicekostnader

Polestar ska utveckla elektrifierat prestandamärke för Volvo Cars

Training Partner expanderar och bygger ut DRIVELAB

Kobra II redo för Mercedes-Benz verkstadsportal XENTRY

Halverad väntetid på ny Volvoverkstad i Halmstad

Opus förvärvar brittiska Autologic Diagnostics

Bilprospekt nu en del av Bilvision

Världspremiär för nya Volkswagen Polo

Hyundai väljer Vattenfall för elbils-laddboxar

Med nytt system blir AI-fordon ännu smartare

Nya besiktningsregler för gasfordon

Subaru störst i världen på 4-hjulsdrift

Två nya segrar för Kristoffersson

Stor brist på framtidens fordonsingenjörer

Lyfter juridikkunskaper hos verkstäder och kunder

Invigning av världens första Sustainable FordStore i Umeå

Internationella stöldligor kör med svenskskyltade bilar

Dags för Velodromloppet Historic GP

Opus Inspection kan snart finnas i Sindh, Pakistan

Se alla Företagens egna nyheter

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Motorbåten, 2000 talets mest utvecklande utbildningsresa

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Ny drivknut till Audi´s prestandamodeller

Ny ABS-ring till Opel och Renault

Hög tid att boka in Autogloben 2018!

Nya drivaxlar till Toyota Avensis

Partikelfilter Peugeot 508 1.6 HDi

Skyltbelysning till Vivaro, Primastar & Traffic

Ny helsyntetisk 2-taktsolja

Sänd till en kollega

0.152