23948sdkhjf

SFVF tar fler initiativ för att rädda landsbygdens verkstäder

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) tar nu ett handfast grepp för att rädda de bilverkstäder som finns kvar på landsbygden. En nyligen gjord undersökning visade att på drygt 10 år har 1 600 bilverkstäder försvunnit i Sverige.

Nu hotas kvarvarande 3 600 verkstäder av ogenomtänkta EU-beslut som kan innebära att de utestängs från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid.

-Detta kan vi naturligtvis inte acceptera. SFVF kommer därför att kontakta samtliga kvarvarande verkstäder. Vi kommer att informera dem om vilka regler som gäller idag, vilka regler som kan komma genom nya EU-beslut och framför allt hur verkstäderna ska agera för att kunna överleva i framtiden. Vi kommer också att lyssna på vilka problem verkstäderna har idag och hur man vill att framtiden ska te sig, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

-SFVF är den enda organisationen för fordonsverkstäder i Sverige som tydligt tagit ställning för en neutral telematikplattform som innebär en öppen tillgång till fordonsgenererande data och som huvudsakligen inte kontrolleras av fordonstillverkarna. Vi satsar på att hjälpa landets bilverkstäder med aktuella frågor och vi bryr oss om våra medlemmar, oavsett om det är en stor verkstad med många anställda eller en liten enmans- eller tvåmansverkstad. De ska känna att de har vårt stöd, säger Bo Ericsson.

-Alldeles för få fristående service-, skade- och däckverkstäder liksom glasmästerier som jobbar med bilglas verkar förstå allvaret i att de riskerar utestängas från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid. En sådant tänkbart scenario kombinerat med styrningsfrekvensen från försäkringsbolagen kan leda till att ytterligare 1 600 verkstäder kommer försvinna på fem år säger Ericsson.

-Den miljöpåverkan som det här också kommer få är oroväckande eftersom bilägare tvingas åka allt längre för att få sin bil servad eller reparerad. Många andra som också är leverantörer till vår bransch kommer få känna av förändringens enligt Ericsson.

 -SFVF kommer göra vad de kan för att motverka den här utvecklingen men för att myndigheter och EU ska lyssna krävs det att SFVF företräder så många verkstäder som möjligt för att skapa tyngd. Verkstäder och andra som berörs i vår bransch måste välja nu. Att stå utanför och inte göra sin röst hörd är inget alternativ och vi kommer inte få någon andra chans säger Bo Ericsson avslutningsvis.

Nyligen höll SFVF tillsammans med Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) en politiker- och pressträff i värmländska Kil där man lyfte upp frågan om landsbygdens verkstäder. En träff som blev en framgång i lobbyarbetet för en öppen och neutral lösning för säker tillgång till fordonsgenererade data och för att vi ska kunna behålla landsbygdens verkstäder.

Frågan kräver ett tydligt regelverk från EU:s sida. I juni månad kommer dock EU-parlamentet att besluta kring lagar och regler rörande uppkopplade konsumentprodukter, som personbilar, och rätten till deras digitala innehåll. Hittills har det beredande EU-utskottet för den inre marknaden och konsumentfrågor, IMCO, ställt sig på konsumenternas sida som innebär att det är konsumenten, brukaren, som äger fordonets data och inte tillverkaren eller någon annan kommersiell aktör.

 

 

 

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109