23948sdkhjf

Ny flexibel betallösning för Mekonomens kunder

Mekonomens nya mobila betallösning ger bilägarna möjlighet att betala fakturan hur och när man vill. Kunden erhåller ett sms när bilen är klar i verkstaden och får via en länk tillgång till fakturaunderlag och möjlighet att välja hur och när betalning ska ske.

Flexibla betallösningar är utbrett inom e-handelsköp där kunderna på ett enkelt sätt kan välja delbetalning eller direktbetalning via kort eller bank. Den fysiska handeln för varor och tjänster har inte kommit lika långt utan domineras fortfarande av manuella kortbetalningar och kreditansöknings-processer för att erhålla möjlighet till delbetalning. Nu erbjuder Mekonomen en unik lösning som förenklar betalningar av verkstadstjänster.

- Vi tar ett strategiskt initiativ till att förenkla betalningsförfarandet för våra kunder. De fysiska köpen av produkter och tjänster är fortfarande långt fler än e-handelsköpen. Ändå har utvecklingen gått snabbare när det kommer till betallösningar för e-handel. Vi är med detta med och utvecklar en ny standard i den fysiska handeln, vi kommer att se många aktörer gå över till den här typen av betallösningar inom en snar framtid, säger Marcus Larsson vice vd Mekonomen Group.

Så snart bilen är klar i verkstaden får Mekonomens kunder ett sms med länk till fakturaunderlag och möjlighet till delbetalning via faktura eller direktbetalning via kort eller bank. Betalning eller ansökan om delbetalning sker direkt via länken i sms:et utan att kunden behöver ladda hem en mobilapp eller vänta på en manuell kreditprövning.

- Vi ser i våra konsumentundersökningar att kunderna efterfrågar flexibilitet, mobilitet och enkelhet när det kommer till betalningsförfarandet. Genom betallösningen erhåller kunden ett specificerat fakturaunderlag och kan välja hur och när betalning sker, redan innan de hämtar ut bilen. Samtidigt underlättar det administrationen för våra verkstäder vilket skapar högre tillgänglighet med fler bokningsbara tider för kunderna, säger Wilhelm Nordenfelt, Digital affärsutveckling Mekonomen Group

Betallösningen är initialt tillgängligt för Mekonomens kunder i Sverige för att senare under 2017 implementeras i Norge och framöver även för Mekonomen-koncernens övriga verkstadskoncept MECA, BilXtra, Speedy och MekoPartner.  

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08