23948sdkhjf

Konsumentvägledare på Praktisk Bilverkstad

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ordnade lektion i Praktisk Bilverkstad för konsumentvägledare på Helmia i Karlstad. Hallå Konsument för samtal med bilägare varje dag och därför ville SFVF informera och visa hur bilar är konstruerade, hur en bil fungerar och var olika delar sitter i bilen. Därutöver diskuterades olika ARN fall, hur sker systematisk felsökning med tanke på LIN- och CAN-nät med mera. Frågorna var många speciellt kring felsökning, mjukvaruplattformar men även om tryckplatta, vattenpump, styrled, däck, spridare och bromsar.

Den tekniska utvecklingen går allt fortare, idag har vissa bilar över 100 processorer som sköter om alla system i bilen. Bilbranschen spår att det kommer hända mer på 5 år än vad som hänt på 50 år. Även skadeverkstädernas situation beskrevs eftersom en normalbil idag består ofta av 15 olika stålsorter och kanske upp mot 10 olika aluminiumsorter.

Med på mötet var vägledare från Hallå Konsument som är en avdelning hos Konsumentverket som servar hela Sveriges konsumenter med juridisk rådgivning. Fordonsfrågor är väldigt frekventa hos vägledarna. Från SFVF deltog Ulf Stefansson och Bo Ericsson.

Frånsett en tekniklektion fick deltagarna även en presentation av företaget Helmia i Karlstad av Göran Risberg som även ordnade en proffsig guidad tur på service- och skadeverkstaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063