23948sdkhjf

PSRX Volkswagen Sweden jagar segerns sötma i Belgien

Belgien producerar 220 miljoner kilo choklad varje år, vilket gör den till den perfekta platsen för PSRX Volkswagen World RX Team Sweden-förarna Petter Solberg och Johan Kristoffersson att uppleva segerns sötma i helgen.

Båda Volkswagen Polo GTI Supercars har nått finalen i alla de tre deltävlingarna i årets rallycross-VM, FIA World Rallycross Championship − en utmärkt prestation för teamet som bildades så sent som vid årsskiftet. Men nu är det Torsby-baserade teamet redo för nästa steg: en vinst.  − Jag tycker att vi har gjort ett otroligt jobb under den korta tiden med Volkswagen Motorsport. Vad vi är nere på nu är de små detaljerna. När du tittar på våra konkurrenter, exempelvis Mattias Ekström, så har han gjort tre bra resultat i år. Men han har också lärt känna sin bil under de senaste tre åren, vi har bara känt vår i tre månader! säger teamägaren Petter Solberg.  Vinterens beslut att hoppas på en fin svensk vår har också hindrat Petter och Johan. − Vi har tappat lite tester på grund av vädret, säger den tvåfaldige rallycrossvärldsmästaren Solberg. − Vi har haft snö och sedan när snön har försvunnit har det varit riktigt kalla förhållanden. Det är ingen överraskning att ett av de områden där vi behöver mer data för den här bilen är under de extrema heta förhållandena. Vi saknar viss erfarenhet för inställningarna på vissa områden, men det kommer att komma. Och vi saknar naturligtvis vår första vinst för PSRX Volkswagen Sweden. Belgien skulle vara ett bra ställe att ta den i helgen. Circuit Jules Tacheny är en av säsongens svåraste deltävlingar. Båda PSRX Volkswagen Sweden-förarna har vunnit semifinaler här, men ingen av dem har tagit en seger på Wallonia-banan. Ännu. − Du behöver lite tur när det gäller lottningen för de första kvalheaten i Belgien, säger Solberg. − Du måste verkligen vara i första eller andra positionen för det är en svår bana att köra om på. Vi har tre liknande banor i kalendern: här, Hockenheim och Buxtehude. Låt oss se vad som händer, men det stora för mig är vår ledning i teammästerskapet. Det är den titeln jag vill ha i år och Johan och jag jobbar väldigt bra tillsammans mot den riktningen. Johan Kristoffersson, som slutade på andra plats i både Portugal och Hockenheim, delar Petters beslutsamhet om att stå högst på pallen.   − Vi vill ha den där segern, säger den svenske superstjärnan. − Vi har visat att vi har farten och kontinuiteten, men som Petter säger, vi är nere på detaljerna nu. Vi har det bästa teamet runt oss och vi jobbar med de små justeringarna. − Jag har ett väldigt stort förtroende för alla här. Det bästa är att vara tillbaka i bilen snabbt igen denna vecka. Detta mästerskap är fantastiskt och raceringen är så tajt. När du inte är i bilen saknar du verkligen att känna det där adrenalinet!

Tidsschema  Kvalificering 1 och 2: Lördag 13 maj kl. 11:00-13:40 Kvalificering 3 och 4: Söndag 14 maj kl. 10:00-12:00 Semifinaler och final: Söndag 14 maj kl. 15:00 Coyote World RX of Belgium, 12-14 maj  1,15 km 61 % asfalt, 39 % grus Ursprungliga Circuit Jules Tacheny var en 5,5 kilometer lång sträcka runt gatorna i Mettet, huvudsakligen känd för motorcykeltävlingar, som vanns av legender som John Surtees och Giacomo Agostini. För tävlingar på fyra hjul kommer de bästa insatserna från Sir Stirling Moss och Robert Manzon som körde Formel 2 här i början av femtiotalet. Sedan kom World Rallycross.   Tidigare vinnare  Toomas Heikkinen (2014/2015) Mattias Ekström (2016) Ställningen i förarmästerskapet efter 3 av 12 deltävlingar 1. Ekström, 85 poäng 2. Kristoffersson, 69 poäng 3. Solberg, 62 poäng 4. Loeb, 48 poäng 5. Hansen, 47 poäng 6. Scheider, 41 poäng Ställningen i teammästerskapet 1. PSRX Volkswagen Sweden, 131 poäng 2. EKS, 114 poäng         3. Team Peugeot-Hansen, 95 poäng

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078