23948sdkhjf

Första verkstaden klar att införa Eurogarant

Nu inför SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, Eurogarant, den enda internationellt erkända standarden för skadeverkstäder. Första verkstaden som anmält intresse är Magno-Göteborgs Bilskadecenter. Fredrik från Magno är glad över att de har bestämt sig att bli Sveriges första Eurogarantverkstad I Sverige.

-Vår avsikt är att medverka till den största kvalitetsförbättringen som skett på svenska skadeverkstäder, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

-Under hösten 2005 när jag och vår ordförande Tommy Hultberg startade projektet säkra reparationer var det en okunskap när det gäller skadereparationer. Under att antal år var det full fart och utvecklingen och medvetenheten om skadereparationer ökade rejält. Något som vi pratade mycket om var och är vikten av att läsa reparationsansvisningar. När vi nu under 2016-2017 medverkar i MYSBY 6 och en handplockad verkstad för en generalagent fick visa upp sig märktes tyvärr att vi har en bit kvar. Inte en gång läser skadereparatören reparationsanvisningar vilket är för sorgligt, säger Bosse.

Under årens lopp har försäkringsbolagen infört det ena efter andra kravet, ställt krav på tredje parts kontroll o s v. Det har varit möten med över 1 200 vd, verkstadschefer, servicemarknadschefer mfl vilket inte heller fick märkbart resultat. MRF lät göra en film som beskrev situationen för att få större fokus på frågan, tyvärr fick inte det heller mätbart bättre resultat. Styrningsfrekvensen har förändrats och ökat vilket medför att resultatet endast har försämrats ännu mer enligt känd statistik. Summa sumarum verkar allt ha haft liten effekt när man läser rapporten från Svensk Försäkrings undersökning där 54 procent av kontrollerade bilar får ej godkänt. Självklart har man I andra länder uppmärksammat samma typ av brister och därför startade de Eurogarant 2004.

SFVF kommer nu att informera försäkrningsbolag, Trafikförsäkringsföreningen och andra intressenter om Eurogarant.

-Vi upplever det som mycket positivt att många verkstäder visat stort intresse för att ansluita sig till Eurogarant. Det visar på behovet av en bra och aktuell standard för skadeverkstädernas arbete, säger Bo Ericsson.

 

I korthet är Eurogarant:

 

  • en standard som täcker hela fordons skadeområdet - färg och kaross.
  • arbetar med biltillverkarens instruktioner och alla bilmärken
  • riktad analys av processer, arbetssätt och kvalitetsstyrning.
  • bedömer kompetensen hos personal och för personalutbildning i verkstäderna
  • ger en 3-års garanti på karosseri och två års garanti på lacken.
  • Används av fria och märkesverkstäder i EU, USA och Japan

 

På bilden syns Fredrik Andersson från Magno, Gunnar Månsson EcoTech, Thomas Krebs från Eurogarant/SKAD i Danmark och Bo Ericsson från SFVF.

 

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126