23948sdkhjf

Felix Rosenqvist tog historisk Formel E-seger!

Felix Rosenqvist körde hem den så hett efterlängtade första segern i FIA Formula E Championship (Formel E) när han vann lördagens ePrix i Berlin och samtidigt blev den förste svensken någonsin att triumfera i det snabbväxande elbilsmästerskapet. I det andra racet blev han tvåa.

Rosenqvist vann dagens race före två tidigare Formel 1-stjärnor, brasilianaren Lucas Di Grassi och tyske hemmafavoriten Nick Heidfeld.

Segern är också den första någonsin i Formel E för Rosenqvists team Mahindra Racing, som funnits med i mästerskapet sedan introduktionen för tre år sedan men som fram till idag alltså aldrig fått beträda det översta steget på pallen.

- Det här är en väldigt stor seger för mig, och för hela teamet, säger Felix Rosenqvist. Jag är otroligt glad och stolt över att vi lyckades med detta, och det bevisar att känslan jag haft den senaste tiden – att vi har den här kapaciteten – var korrekt. Ett stort, stort tack till Mahindra Racing för ett fantastiskt jobb; de förtjänar verkligen den här segern.

Rosenqvist startade dagens lopp, som kördes på en tillfällig bana på Berlins numera nedlagda flygplats Tempelhof, som trea. En bra start innebar att han direkt tog sig upp på andraplatsen, bakom Di Grassi, och på det 22:a av tävlingens 44 varv lyckades svensken också ta sig förbi den meriterade brasilianaren med en omkörning in i första kurvan.

Därefter behöll Rosenqvist ledningen hela vägen in i mål, och vann till slut 2.2 sekunder före Di Grassi. Mahindra Racing-kollegan Heidfeld var distanserad med ytterligare två sekunder, medan fjärdeplatsen gick till trefaldige touring car-världsmästaren José María López (ARG). Femma – 17.888 sekunder efter Rosenqvist – blev regerande Formel E-mästaren Sébastien Buemi (SUI)*, också han en tidigare F1-förare.

Segern och andra platsen innebär att Felix Rosenqvist avancerar till tredje plats i Formel E-tabellen.

- Det var ett riktigt bra race idag, avslutar Rosenqvist. Jag kom förbi López direkt i starten, och sedan såg jag att jag hade lite bättre fart än Di Grassi en bit in i loppet. När jag väl kom förbi handlade det om att inte göra några misstag och ta bilen i mål på säkrast möjliga sätt. .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062