Vem ska äga bilens och konsumentvarors digitala innehåll?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Vem ska äga, tillåtas att ha tillgång och hur, till den digitala information som uppkopplade konsumentvaror, som för vår del, personbilar, både genererar och kräver? Du själv eller Storebror?

Bakgrunden till vår frågeställning är att inom kort, dagar, kommer våra EU-parlamentariker i Strasbourg att votera kring en lagstiftning som kommer att bli prejudicerande i denna fråga. Vill det sig illa kommer fordonstillverkarna ges rätten att bestämma över bilens digitala innehåll – det innebär att Storebror både ser och kontrollerar dig.

Medan vill det sig väl kommer bilägaren, brukaren, ges rätten att bestämma över bilens digitala innehåll utan att fordonstillverkare eller annan kommersiell aktör ska ge sig själv både äganderätt och tolkningsföreträde.

Det är som att ge en tillverkare av nyckelfärdiga småhus suverän rätt till att via kontroll av kodlåset, elcentralen och andra tekniska serviceenheter i huset bestämma vilken hantverkare, matkassedistributör, bredbands- eller elleverantör som ska ges exklusiv rätt att leverera till dig.

Inte nog med att valfriheten och den fria konkurrensen skulle begränsas, dessutom tar sig småhustillverkaren, förmodligen, friheten att stoppa tiondet av det du betalar i egen ficka.

Dessutom har småhustillverkaren, Storebror, örnkoll på allt

Utifrån den liknelsen är det naturligt att bilägaren, brukaren, äger bilens digitala innehåll samt bestämmer vem som ska få tillgång till det. Men så rimligt är det inte i en värld som styrs av det monopolsbejakande europeiska fordonstillverkarkomplexet. Det är en värld där det alltjämt pågår en avregleringsprocess inom flera områden trots att EU:s Romfördrag om bland annat fri konkurrens och konsumentens valfrihet fyllt 60 år i år.

Det går inte att bortse från att det finns många fördelar med uppkopplade fordon och autonom bilkörning. Men det krävs tydliga och långsiktigt hållbara regelverk, lagar och förordningar för att reglera framtidens transportsystem.

För vår del handlar det om juridiska spelregler som ger ett fungerande dataskydd, tryggar bilägarnas valfrihet och säkerställer rättvis konkurrens mellan motorbranschens parter. Spelregler som inte efter några månader går att runda med hjälp av juridiska spetsfundigheter kombinerade med tekniskt övertag.

Enligt vår mening är den bästa lösningen är en konkurrensneutral telematikplattform öppen för behöriga reparatörer som genom den ges tillgång till bilens digitala innehåll som sin tur ägs av bilägaren, brukaren av fordonet. Det ger alla bilverkstäder - stora och små, på landsbygden eller mitt i stan - möjlighet att konkurrera, erbjuda sin tjänster till alla bilägare.

Det är ett förslag som bilägarna dessutom stöder enligt en större europeisk enkät genomförd av bilistorganisationen FIA (Motormännen).

Enligt den vill 95 procent av bilägarna ha en EU-lagstiftning som skyddar tillgången till den fordonsgenerade datan och inte mindre än 90 procent anser att det är bilägaren och ingen annan som ska äga den. 78 procent av bilägarna vill dessutom ha rätten att fritt kunna välja verkstad.

Det är siffror som talar sitt eget språk för valfrihet och fri konkurrens på lika villkor, helt enligt EU:s egna intentioner!

Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening, branschförening för fristående reservdels- och billtillbehörsdistributörer, och vice ordförande för deras europeiska samarbetsorganisation, FIGIEFA.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Geely bygger nytt Innovationscenter i Göteborg

Bilen viktigaste transportmedlet för sommarsvensken

Arona - en modern och urban A0-SUV

Mindre registreringsskylten får nytt utseende

Autoliv, Volvo Cars och NVIDIA utvecklar nya system till självkörande bilar

Kinas Uber blir delägare i Nevs

SFVF om senaste mötet med Referensgruppen för självkörande fordon

Arkiv

Nya El-Leaf kommer med ProPilot

Kia toppar återigen J.D Powers kvalitetsindex

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Storföretag satsar på Motorbranschcollege

Thed Björk tog dubbla pallplatser i Portugal

Mercedes visar ”Generation EQ” i Almedalen

BMW-förare visar minst hänsyn i trafiken

ESF-rådet stödjer nationell lansering av Motorbranschcollege

Personalsituationen i branschen är mycket bekymmersam

Här är framtiden för självkörande bilar

Lasingoo-rapport visar på stor skillnad på servicekostnader

Polestar ska utveckla elektrifierat prestandamärke för Volvo Cars

Training Partner expanderar och bygger ut DRIVELAB

Kobra II redo för Mercedes-Benz verkstadsportal XENTRY

Halverad väntetid på ny Volvoverkstad i Halmstad

Opus förvärvar brittiska Autologic Diagnostics

Bilprospekt nu en del av Bilvision

Världspremiär för nya Volkswagen Polo

Hyundai väljer Vattenfall för elbils-laddboxar

Med nytt system blir AI-fordon ännu smartare

Nya besiktningsregler för gasfordon

Subaru störst i världen på 4-hjulsdrift

Två nya segrar för Kristoffersson

Stor brist på framtidens fordonsingenjörer

Lyfter juridikkunskaper hos verkstäder och kunder

Invigning av världens första Sustainable FordStore i Umeå

Internationella stöldligor kör med svenskskyltade bilar

Dags för Velodromloppet Historic GP

Opus Inspection kan snart finnas i Sindh, Pakistan

Se alla Företagens egna nyheter

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Motorbåten, 2000 talets mest utvecklande utbildningsresa

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Ny drivknut till Audi´s prestandamodeller

Ny ABS-ring till Opel och Renault

Hög tid att boka in Autogloben 2018!

Nya drivaxlar till Toyota Avensis

Partikelfilter Peugeot 508 1.6 HDi

Skyltbelysning till Vivaro, Primastar & Traffic

Ny helsyntetisk 2-taktsolja

Sänd till en kollega

0.171