Lasingoo-rapport visar på stor skillnad på servicekostnader

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Nu har  bokningsportalen Lasingoo släppt sin årliga genomgång av servicekostnader på de mest sålda bilmodellerna i Sverige. För andra året i rad visar det sig att den dyraste bilmodellen i genomsnitt kommer att kosta nästan dubbelt så mycket i service jämfört med den billigaste under de första sex åren, något som bilägare sällan tar med i beräkningen vid själva bilköpet. 
Den data som Lasingoo har tagit fram visar hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut under de sex första åren för de tolv mest sålda bilmodellerna under 2016. Genomgången visar att den dyraste bilmodellen i genomsnitt kommer att kosta nästan dubbelt så mycket i service jämfört med den billigaste under de kommande åren. Datan bygger på biltillverkarnas rekommenderande servicescheman och tidsuppskattningar samt genomsnittspriser på reservdelar och verkstädernas arbetskostnad.
– För andra året i rad ser vi att priserna skiljer sig nästan dubbelt så mycket från den billigaste till den dyraste modellen. Det finns flera anledningar till att priserna varierar så mycket mellan bilmodell och bilkategori. Dels har det att göra med hur bilen är konstruerad, hur mycket olja som går åt vid ett oljebyte, hur lång tid själva arbetet tar och vilka reservdelar som krävs, säger Malin Landberg, VD på Lasingoo.
Kostnaderna är framtagna med antagandet att bilen följer genomsnittet för årlig körning om 1500 mil och följer tillverkarens rekommenderade serviceintervaller. Priserna som redovisas är genomsnittspriser för Lasingoo-anslutna verkstäder inom en 5 mils radie från Stockholm.
– Bilens servicekostnader beror självklart också på hur bilen används. Kör du kring genomsnittet eller mindre är detta ungefär vad det kostar. Överstiger du genomsnittet ordentligt kommer du behöva serva bilen oftare, vilket leder till högre kostnader. Den här datan är menad som en riktlinje för bilägarna där vi har försökt lyfta fram informationen så objektivt och transparent som möjligt, avslutar Malin Landberg.

http://blogg.lasingoo.se/stor-skillnad-pa-servicekostnader/



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester

motormagasinet.se är tillbaka med nyheter den 31 juli. Nästa nummer av tidningen MotorMagasinet kommer i brevlådan den 16 augusti.

Preqas AB är det nya namnet på Opus Equipment

Fortsatt höga utsläpp från nya dieselbilar

Dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, släpper ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning jämfört med vad lagkravet anger. Det visar en undersökning som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort. I studien har avgasutsläppen från över 30 000 bilar mätts ute i Göteborgstrafiken.

SFVF bjuder in Per Bolund till ett verkstadsbesök

Mercedes lanserar servicetjänst i realtid för lastbilar

Opus i hetluften i USA

Alla bör lämna fordonet vid tankning av gasfordon

Arkiv

OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

Mekonomen ställer om för att möta den växande elbilsflottan

SFVF välkomnar Skolverkets nya program för kaross och lack.

Svenska bilister bränner däck på Autobahn

Provkör marknadens senaste supermiljöbilar i Almedalen

Sex finalister till Sveriges bästa elbilskommun

Geely bygger nytt Innovationscenter i Göteborg

Bilen viktigaste transportmedlet för sommarsvensken

Arona - en modern och urban A0-SUV

Mindre registreringsskylten får nytt utseende

Autoliv, Volvo Cars och NVIDIA utvecklar nya system till självkörande bilar

Kinas Uber blir delägare i Nevs

SFVF om senaste mötet med Referensgruppen för självkörande fordon

Nya El-Leaf kommer med ProPilot

Kia toppar återigen J.D Powers kvalitetsindex

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Storföretag satsar på Motorbranschcollege

Thed Björk tog dubbla pallplatser i Portugal

Mercedes visar ”Generation EQ” i Almedalen

BMW-förare visar minst hänsyn i trafiken

ESF-rådet stödjer nationell lansering av Motorbranschcollege

Personalsituationen i branschen är mycket bekymmersam

Här är framtiden för självkörande bilar

Lasingoo-rapport visar på stor skillnad på servicekostnader

Polestar ska utveckla elektrifierat prestandamärke för Volvo Cars

Training Partner expanderar och bygger ut DRIVELAB

Kobra II redo för Mercedes-Benz verkstadsportal XENTRY

Halverad väntetid på ny Volvoverkstad i Halmstad

Opus förvärvar brittiska Autologic Diagnostics

Se alla Företagens egna nyheter

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Motorbåten, 2000 talets mest utvecklande utbildningsresa

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Sänd till en kollega

0.176