23948sdkhjf

Personalsituationen i branschen är mycket bekymmersam

-Allt fler kontaktar oss och beklagar sig över personalsituationen och om konsekvenserna som det leder till. Verkstadsföretagarna och SFVF har tillsammans med Studie och yrkesvägledare samt rektorer i Göteborg besökt MLS som är en VW service och skadeverkstad för att diskutera rekrytering.

I västra Götaland startar man upp ett ”vuxenprogram” för unga människor som är nyanlända. Kärnämnena tar skolan hand om i tre dagar och två dagar förläggs ute hos en fordonsverkstad. Enligt uppgift finns det många unga människor som har stort intresse för den här nya typen av utbildning. En av de stora utmaningarna är att man inte kan svenska eller engelska men även det har man löst.

-Det känns bra , säger Bo Ericsson vd på SFVF, att det finns fler som vill ta lite nya grepp i branschen och som engagerar sig lite extra för det krävs mer än någonsin nu.

-Verkstadsföretagarna sitter också sedan början på det här året i lokala, regionala och i det nationella programrådet. Alla i branschen måste ”dra sitt strå” för att få ungdomar intresserade att söka till oss, säger Bosse. Det är för okänt att lönen är bra, villkoren är bra, chansen att utveckla sig i vår bransch är bra och utvecklingen leder till bra utbildning.

Arbetsförmedlingen har även påbörjat ett arbete för att få nyanlända satta i arbete. Här har SFVF påbörjat en undersökning där vi hoppas få hjälp att ta reda på hur många plåtslagare, lackerare och bil/lastbilstekniker det finns bland de nyanlända. Visserligen är språket ett bekymmer men vår bransch bekymmer är ännu större så vi måste lösa det omgående efter att ha anställt säger han.

Ytterst är det våra kunder d v s bilägarna som får lida mest. Krockar man en bil idag i Göteborgstrakten får man vänta som längst enligt uppgifter som SFVF fått till i september innan reparationen påbörjas. Det är inte bara i Göteborgstrakten som situationen är allt ohållbarare, det finns fler orter som har det svårt. Styrningsfrekvensen från vissa försäkringsbolag förvärrar situationen naturligtvis för bilägarna ännu mer eftersom bilägaren inte får åka vart hon/han vill.

-Som vanligt när det är brist på personal och gott om arbete ”köper vi över” personal från andra verkstäder. På flera orter idag kan en plåtslagare få över 50 000 kr i lön, bränsleersättning, matersättning och mobil i ersättning. Några har t o m fått tjänstebil för att byta arbetsgivare. Självklart är det på tok för dyrt för ett företag men den akuta situationen leder till akuta åtgärder. Löneutvecklingen är ohållbar eftersom intäkterna inte täcker denna löneutveckling på långa vägar utan urholkar företagets ekonomi, avslutar Bosse på SFVF.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047