OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Motorbranschens aktörer, och för den delen även konsumenterna, bilägarna, hålls alltjämt på sträckbänken i frågorna avseende rätten till fordonsdata. Ett förväntat EU-beslut i juni har förvandlats till ett nytt ställningskrig. Denna gång mellan motorbranschen och EU-kommissionen i en teknisk fråga.

EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, IMCO, har efter interna diskussioner lagt fram ett förslag rörande uppkopplade fordon och den fordonsgenererade datan som innebär fortsatt fri konkurrens på lika villkor på bileftermarknaden enligt EU:s förordning 461/2010. Ett förslag som förmodligen kommer att antas.

Men det finns en hållhake – OBD-kontaktens framtid, ty EU-kommissionen är på väg att arbeta fram ett förslag till nytt typgodkännande för fordon där det lilla kontaktdonet för fordonsdiagnostik inte ingår, utan all form av diagnostik ska ske via bilens uppkoppling mot ”molnet” i det förslag som är under utarbetande.

Skulle förslaget vinna laga kraft i dess nuvarande form kommer dels fristående allbilverkstäder att ställas utanför marknaden, dels skulle fordonstillverkarna återta sin tidigare monopolställning, menar företrädare för bilhandel, verkstäder och konsumenter. Sammantaget skulle det innebära en stark konkurrensbegränsning – fördyrning av verkstadstjänster och reservdelar – samtidigt som servicen för boende i glesbygd och på landsbygd drastiskt skulle försämras. Den svenska bilverkstadsdöden skulle påskyndas.

Ytterst ansvarig i denna specifika fråga är EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska, kommissionär för EU:s inre marknad, industri och entreprenörskap samt SME, små- och medelstora företag. Känd svensk EU-parlamentariker inom detta utskottsområde är moderaten Christoffer Fjellner.

– Vi utgår från att de som författat underlaget till EU-kommissionen i all hast glömt bort den livsviktiga kontakten för att kunna utföra en fackmässig reparation. I de underlag som vi, AFCAR, lämnat i form av den paneuropeiska Ricardo-studien framgår med all önskvärd tydlighet hur viktig OBD-kontakten är även i framtiden, säger Christer Liljenberg, ordförande för Bildelsgrossisterna, SBF, och talesperson för svenska AFCAR.

Han berättar att flera företrädare för svenska AFCAR (SBF, MRF, FVU, SFVF och Motormännen) nyligen träffat näringsdepartementet för att diskutera förslaget till nytt typgodkännande där OBD-kontaken inte finns med. I mötet deltog även Sylvia Gotzen, generalsekreterare för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA, som föredragande.

– Vi har framfört våra synpunkter, farhågor och önskningar till Marlene Deogan på Näringsdepartementets enhet för marknad och regelverk på transportområdet. Som branschorganisationer är vi för Romfördragets grundstenar om fri företagsamhet, konkurrens på lika villkor samt konsumentens fria val. Våra farhågor är att om dessa rycks undan om OBD-kontakten inte blir krav på nya bilar även i framtiden, menar Christer Liljenberg och påpekar att återigen ser vi en fråga där den europeiska fordonsindustriella komplexet monopolssträvan ställs mot konsumenternas valfrihet och SME-företagens rätt att kunna konkurrera på lika villkor.

– Vill det sig illa i denna fråga är det i första hand konsumenten, bilägaren, som drabbas genom högre kostnader och minskad valfrihet av tjänsteleverantör av reparations- och underhållstjänster för motorfordon, i vårt fall bilar, avslutar Christer Liljenberg, talesperson svenska AFCAR.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester

motormagasinet.se är tillbaka med nyheter den 31 juli. Nästa nummer av tidningen MotorMagasinet kommer i brevlådan den 16 augusti.

Preqas AB är det nya namnet på Opus Equipment

Fortsatt höga utsläpp från nya dieselbilar

Dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, släpper ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning jämfört med vad lagkravet anger. Det visar en undersökning som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort. I studien har avgasutsläppen från över 30 000 bilar mätts ute i Göteborgstrafiken.

SFVF bjuder in Per Bolund till ett verkstadsbesök

Mercedes lanserar servicetjänst i realtid för lastbilar

Opus i hetluften i USA

Alla bör lämna fordonet vid tankning av gasfordon

Arkiv

OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

Mekonomen ställer om för att möta den växande elbilsflottan

SFVF välkomnar Skolverkets nya program för kaross och lack.

Svenska bilister bränner däck på Autobahn

Provkör marknadens senaste supermiljöbilar i Almedalen

Sex finalister till Sveriges bästa elbilskommun

Geely bygger nytt Innovationscenter i Göteborg

Bilen viktigaste transportmedlet för sommarsvensken

Arona - en modern och urban A0-SUV

Mindre registreringsskylten får nytt utseende

Autoliv, Volvo Cars och NVIDIA utvecklar nya system till självkörande bilar

Kinas Uber blir delägare i Nevs

SFVF om senaste mötet med Referensgruppen för självkörande fordon

Nya El-Leaf kommer med ProPilot

Kia toppar återigen J.D Powers kvalitetsindex

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Storföretag satsar på Motorbranschcollege

Thed Björk tog dubbla pallplatser i Portugal

Mercedes visar ”Generation EQ” i Almedalen

BMW-förare visar minst hänsyn i trafiken

ESF-rådet stödjer nationell lansering av Motorbranschcollege

Personalsituationen i branschen är mycket bekymmersam

Här är framtiden för självkörande bilar

Lasingoo-rapport visar på stor skillnad på servicekostnader

Polestar ska utveckla elektrifierat prestandamärke för Volvo Cars

Training Partner expanderar och bygger ut DRIVELAB

Kobra II redo för Mercedes-Benz verkstadsportal XENTRY

Halverad väntetid på ny Volvoverkstad i Halmstad

Opus förvärvar brittiska Autologic Diagnostics

Se alla Företagens egna nyheter

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Motorbåten, 2000 talets mest utvecklande utbildningsresa

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny drivaxel till Volvo´s AWD

Ny kilrem till Volvo

Sänd till en kollega

0.172