23948sdkhjf

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Kan det finnas ytterligare skäl, utöver trafiksäkerhet, till införandet av fartbegränsning i Volvobilar?

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Många har säkert i dagarna uppmärksammat att Volvo Cars Sweden beslutat att från och med nu ska alla nya Volvobilar levereras med en fartbegränsning på 180 km/h. Volvo skriver att detta sker då ”biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten”.

Det låter naturligtvis först mycket lovvärt. Trafiksäkerheten är självklart viktig!

Men tänker vi efter lite mer: bilister som i dag kör en hastighet av 180 km/h eller högre utgör en ytterst marginell och försumbar andel av alla olyckor som inträffar i trafiken. Så på vilket sätt ska denna fartbegränsning verkligen hjälpa oss att höja trafiksäkerheten? Det här väcker en del frågor.

Kan skälet till denna fartbegränsning möjligen även återfinnas i något helt annat?

Efter att Euro6-reglerna infördes med krav på lägre halter av skadliga utsläpp på nya bilmodeller så kunde ett flertal studier visserligen glädjande konstatera att biltillverkarna lyckats få ner koldioxidutsläppen väsentligt, genom en mer effektiv förbränningsmotorteknik som krävde allt mindre bränsleförbrukning MEN att denna framgång dessvärre kom på bekostnad av kvarstående och besvärliga restprodukter i form av små sotpartiklar och kväveoxider.

Att kväveoxider är direkt skadliga för såväl växter, djur som människor råder samsyn om i forskarvärlden och att dieselmotorn hade speciellt svårt att hantera dessa skadliga utsläppsämnen var redan allmänt känt. Men att problemen var så stora att nästan ingen ny bilmodell med dieselmotor klarade fastställda kravet på högst 80 ml/km, utan i stället översteg denna gräns många gånger om, var högst förvånande. I samband med att denna kunskap blev allt mer spridd drabbades Volkswagen speciellt hårt av detta i september 2015 i en uppmärksammad rättsskandal och Volvo var mycket snabba med att fatta beslut om att begränsa ytterligare utveckling av nya dieselmotorer.

Men vad som var än mer förvånande och kanske inte är lika allmänt känt är att även bensinmotorn avger kväveoxider. Detta pratas det ännu inte så högt om.

Visserligen är utsläppen som regel betydligt lägre än för dieseln men i tester har det ändå visat sig att flera bensinmotorer ligger farligt nära det för bensin satta gränsvärdet på 60 ml/km för Euro6 och under verkliga körförhållanden utomhus går många bilmodeller dessutom långt över gällande gränsvärde.

Dessutom fann man att inte bara hög värme eller kyla påverkar mängden utsläpp av kväveoxider men att även hastigheten verkar påverka utsläppen.

Alltså: Högre hastigheter ger större mängd utsläpp av kväveoxider.

Detta samband var något jag tror varken Volvo eller andra biltillverkare var helt förberedda på och steget är därför inte särskilt långt till att dra slutsatsen, att för att undvika att hamna i framtida myndighetsproblem med regelefterlevnad och i värsta fall stämningar och körförbud, väljer Volvo att försöka parera detta genom att bland annat sätta denna fartgräns till 180 km/h.

För även om Volvo Cars vd Håkan Samuelsson menar att ”Pandemin kommer påskynda övergången till eldrivna fordon” så kommer enligt Samuelsson fortfarande ca 50 procent av Volvos produktion år 2025 fortfarande utgöras av rena förbränningsmotorer. Vi lär säkert se övriga biltillverkare kopiera detta recept.

Anders P. Widell, f.d. COO på Atoy Automotive Sweden. Nyfiken skribent och öppen för nya ledarutmaningar.

Kommentera en artikel (3)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109