Första ID. Buzz Cargo i Sverige till Vattenfall
Först i Sverige att få helelektriska ID. Buzz Cargo är Vattenfall. Bilbyggarna i Wallhamn har anpassat inredning och dekor för Vattenfalls räkning. Företagets nya ID. Buzz Cargo ska användas i Nyköping. Under 2023 ska ytterligare 14 ID. Buzz Cargo levereras till Vattenfall.
Joakim Höög från Volkswagen Transportbilar överlämnar den första ID. Buzz Cargo till Erik Nolberger på Vattenfall. Foto: Pressbild / VW / Vattenfall
– Att vi på Vattenfall får möjlighet att testa ID. Buzz Cargo i vår verksamhet, som ett av de första företagen i Sverige, ska bli intressant. Bilen gör det möjligt för oss att säkert kunna lasta material samt utrustning och samtidigt elektrifiera fler områden av vår verksamhet. Vattenfall jobbar för att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation så elektrifiering är högst upp på agendan för mig som fordonschef på Vattenfall Services, säger Erik Nolberger.
Även inom Volkswagen-koncernen har man målbilden klar. 2018 skrev man som första storskaliga bilproducent på Parisavtalet och därmed lovar man att vara ett helt klimatneutralt företag till år 2050. ID. Buzz är ett första tydligt exempel från Volkswagen Transportbilar på denna ambition. Stora investeringar för att minska miljöbelastningen i produktionskedjan och en inredning som delvis tillverkats av återvunna material, kompletterat med klimatkompensation, har gjort att ID. Buzz kunnat certifieras som klimatneutral när den lämnar fabriken.
–ID. Buzz Cargo är den första transportbilen som utvecklats som ren elbil från grunden. Det innebär att man kunnat dra full nytta av de fördelar som en helelektrisk plattform kan ge, säger Joakim Höög, Key Account Manager på Volkswagen Transportbilar Sverige.
ID. Buzz Cargo bjuder på bra lastutrymme, i förhållande till bilens totala längd. En kupé för upp till tre personer, snäv vändradie och pigg prestanda från elmotorn bak. ID. Buzz Cargo har en räckvidd, 415 km, enligt WLTP-körcykeln med sitt batteri på 77 kWh.