23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Dual Drive

Schaeffler har börjat med serietillverkning av växellådor till den elektriska drivningen hos Audi e-tron

Dual Drive ger komfort och körglädje

• Schaeffler har börjat med serietillverkning av växellådor till den elektriska drivningen hos Audi e-tron
• Utveckling och tillverkning i Bühl och Herzogenaurach
• Levererar ett vridmoment på 400 Nm med ett inbyggnadsmått på endast 150 mm i axialriktningen och med en vikt på endast 16 kg
• Det modulära systemet kan anpassas till ett brett område av applikationer

Starten för en serietillverkning av växellådor för elektriska drivningar från Schaeffler, utgör en milstolpe inom affärsområdet E-mobilitet. Produkten som har utvecklats och tillverkas på fabrikerna i Herzogenaurach och Bühl, utlovar maximal kör¬glädje och samtidigt hög komfort och en optimal bullernivå. Växellådan finns dels i utförande för parallella axlar, dels i koaxialutförande och medger ett stort ingående vridmoment vid små inbyggnadsmått. Båda varianterna används i det nya fordonet Audi e-tron. Koaxialutförandet säkerställer komfortabel drift av bakhjulen och inkoppling av det parallellaxlade utförandet på framaxeln, skapar förutsättningarna för drivning på alla hjulen. Kärnan i hela systemet är den Schaeffler-utvecklade planetväxelsatsen med högintegrerad differential med rakskurna kuggdrev.
Två axlar för perfekt drivning
Ren eldrift är på uppåtgående, men elbilar kommer endast att få allmän acceptans om de ger likvärdig körkomfort och körglädje som deras motsvarig-heter med förbränningsmotor. Därvid är kraven som nutidens fordon ställer på drivnings¬systemen verkligen enorma. Förutom bekväm körning i stadstrafik, måste de också kunna kopplas om till en sportig körning med hög acceleration. Övergången från konventionella drivningar till hybrid- eller t.o.m. fullständig eldrift, ställer då krav på en hög grad av innovationskraft, dels hos biltillverkarna, dels hos deras leverantörer. Ingenjörerna hos Schaeffler fann den exakt rätta lösningen för nya Audi e-tron: fordonets drivning ombesörjs inte endast den ena axeln, utan Audi e-tron kan använda sig av drivning på varje axel. På framaxeln har eldriften implementerats som ett parallellsystem, medan bakaxeln utnyttjar koaxial¬utförandet. I kombination med eldrift av alla hjulen, ger två elmotorer en imponerande effekt och en dynamisk körupplevelse.
"Hela teamet är stolta över den här innovationen, som vi har utvecklat tillsammans med Audi", bekräftar Dr. Jochen Schröder, chef för divisionen E mobilitet hos Schaeffler. "Båda växellådorna för Audi är i produktion från augusti i år. I framtiden förväntar vi oss en årsproduktion om uppåt 250 000 växellådsenheter. Genom moduluppbyggnaden hos våra produkter kan vi även anpassa växellådorna till andra applikationer." Oavsett om det rör sig om fordon med el- eller hybriddrift baserad på förbränningsmotorer, är det moduluppbyggda systemet från Schaeffler förberett för alla krav genom den nya strategin för E mobilitet.
Planetväxelsats som hjärta i systemet
Förutom akustisk optimering, ställde framför allt det ringa inbyggnadsmåttet hos koaxialdrivningen höga krav på utvecklarna. Lösningen på problemet är en högintegrerad stegad planetväxel¬sats i kombination med en innovativ differential med rakskurna kuggdrev, som har utvecklats av Schaeffler. Trots kraven på ett inbyggnadsmått om endast 150 mm på axialkonstruktionen, medger växellådskonceptet som används i Audi e-tron överföring av ett ingående vridmoment om 400 Nm, och en vikt på endast 16 kg. Konstruktionen med planetväxel används också i drivningens parallellutförande som används på framaxeln. Tillvägagångssättet medförde, förutom minskning av utvecklingstid och utvecklingskostnader, även en optimering av produktkvaliteten. På samma sätt som hos koaxialutförandet är även detta koncept avsett för ett ingående vridmoment på upp till 400 Nm. När Audi e-tron körs i normal trafik sker endast drivning över bakaxeln. Om mer energi behövs, t.ex. för snabb acceleration, ansluts det parallellaxlade drivnings¬systemet på framaxeln.
Användning av växellådan i det eldrivna fordonet Audi e-tron är ytterligare en viktig milstolpe för affärsområdet E-mobilitet hos Schaeffler. Redan från början av året tillverkas tvåstegs-växellådor för den asiatiska marknaden. Tillverkningen sker för närvarande i Tyskland, men tillverkningen kommer att flyttas till Asien vid årsslutet, för att uppfylla konceptet med närhet till kunden. Och framgångar inom växellådsområdet fortsätter. Under andra kvartalet 2019 kommer tillverkning av växellådor åt en välkänd, tysk fordonstillverkare att påbörjas. Varje år kommer upp till 40 000 växellådor att produceras på fabriken i Herzogenaurach för denna.

Växellådan i axialutförande från Schaeffler driver bakaxeln hos Audi e-tron. Den utmärker sig genom en högintegrerad planetväxelsats i kombination med en differential med rakskurna kuggdrev. På så sätt utnyttjas inbyggnadsutrymmet i fordonet särskilt väl.

Den elektriska växellådan i parallellaxelutförande driver framaxeln hos SUV-fordon. Den har även integrerad parkeringsbroms.

Schaeffler AAM GmbH & Co
Paul-Ehrlich Str. 21
63225 Langen
Tyskland
VAT nummer: DE143760556

Sänd till en kollega

0.063