23948sdkhjf

Foliering: byt färg och skydda lacken

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Att omlackera bilen är dyrt, speciellt om du vill byta färg helt. En alternativ metod är foliering. Metoden är billigare än omlackering samtidigt som det bevarar den underliggande lacken.

Alla typer av fordon kan folieras och det finns en mängd olika färger att välja mellan. Många företag väljer att foliera bilen med företagets färger, logotyp och kontaktinformation eftersom det är ett bra sätt att synas på. Även privatpersoner folierar sina fordon i regnbågens alla färger, för en foliering kan nämligen utföras i flera hundra nyanser.

De flesta bilar som folieras har en annan lackfärg från början och merparten av ägarna vill helt enkelt byta nyans på bilen. För några år sedan dök det upp flera mattsvarta superbilar från Ferrari, Porsche och Lamborghini. Det ledde till att trenden med foliering satte igång på allvar eftersom det var den enda prisvärda metoden som kunde skapa samma nyans. Foliering kan även vara transparent och läggs som ett skydd mot stenskott istället för att fylla en estetisk funktion.

Pris för att foliera en bil
Det går att foliera bilen själv, men det krävs en del utrustning och kunskap för att det ska bli bra. De flesta bilägare vänder sig till företag som specialiserar sig på foliering. Det går att foliera delar av bilen för en intressant effekt, men ska man helt byta färg krävs det en helfoliering.

Hur mycket en helfoliering kostar beror på vilken bilmodell det gäller. Vanligtvis är det antal dörrar, kjolpaket, karossdetaljer och bilens linjer som styr vad kostnaden blir. En helfoliering med vanlig, enfärgad folie brukar kosta runt 20 000 kronor. Foliering med mönster eller motiv är dyrare eftersom det kräver en mer avancerad arbetsteknik. Chrome är också dyrare eftersom materialet både kostar mer och är mer arbetskrävande. Foliering kan läggas på nya och gamla bilar, men har bilen rost måste det tas bort innan foliering läggs på eftersom problemet kan bli värre. Grundlacken och ytan kan därmed påverka vad den totala kostnaden blir.

Foliering vs lackering
Foliering är i regel alltid billigare än att omlackera bilen, oavsett vilken typ av folie som används. Lackering håller dock mycket längre än foliering som har en medellivslängd på tre år. Många lackeringsföretag har en garanti på två år för utfört arbete. Producenterna brukar också ge garanti på själva folien och den kan ligga på mellan fem till sju år.

Lackering håller mycket längre och foliering kan aldrig ersätta en hellackering, utan det är enbart ett komplement som fyller andra funktioner. Att hellackera bilen kan dock kosta upp till 60 000 kronor och det går inte att byta färg lika ofta som när man väljer foliering. En omlackerad bil kan vara svår att sälja, medan foliering inte sänker fordonets värde eftersom det är enkelt att ta bort eller göra om. En bil som har fått en annan färg genom foliering behöver inte anmälas till Transportstyrelsen eftersom det inte är en permanent förändring. Foliering är enkelt att ta bort själv och många företag som arbetar med rekonditionering kan avlägsna folien för ett överkomligt pris.

Vårda folieringen på rätt sätt
Livslängden för en foliering beror på hur den vårdas. En vanlig foliering gör det möjligt att tvätta bilen som vanligt, medan annan special-foliering kan göra det svårare att rengöra bilen. Även borsttvätt går bra, men man måste vara försiktig om man använder en äldre tvätt där borstarna kan vara dåliga. Även om folien är tåligare än lack kan den nämligen repas. Det är också viktigt att aldrig vaxa eller polera matt folie och man ska undvika starka avfettningsmedel. Högtryckstvätt med en maxtemperatur på 35 grader går bra om man håller ett avstånd på minst en halvmeter.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.066