23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Vi kikar närmare på Tyskland

I veckan arrangerades en studieresa till Tyskland för 16 lärare från ett antal skolor runtom i Sverige, inom Erasmus+ utbytet. Resan som syftade till att förbereda lärarna inför kommande elev- och lärarutbyten, gav flera insikter och lärdomar.

Resan som närmare bestämt gick till Düsseldorf omfattade besök av skolor, Teslas karosseriverkstad, Mercedes fabrik och tyska Hantverkskammaren och med på resan Tomas Tärnfors från Transportföretagen som står bakom Erasmus+ utbytet. 

”Resan var ett startskott på den tvåårsperiod inom elev- och lärarutbytet Erasmus+ omfattar. Eftersom systemet i Tyskland är helt annorlunda den svenska gymnasieskolans fordons- och transportprogram var det på flera sätt värdefullt att få uppleva och lära sig detta.”

I Tyskland har man en utbildning som mer påminner om ett lärlingssystem där två tredjedelar av utbildningstiden genomförs på lärlingsplatsen på en verkstad medan en tredjedel sker i yrkesskolan. Det innebär till exempel att flera av skolämnena anpassas och tillämpas mera riktat mot de yrkeskunskaper som behövs.

”Det tyska lärlingssystemet gör det bland annat möjligt att även tillämpa teoretiska skolämnen som engelska, matematik, teknik och ekonomi praktiskt i verkstaden eller teoretiskt integrerat. Det finns givetvis många fördelar med att knyta samman undervisningen och de färdiga kunskaperna mera företagsnära, så att eleven erhåller rätt kunskaper.”

Tyskland har inte kommit lika långt som Sverige inom elektrifieringen av bilar, men till skillnad från Sverige har man förberett och fått in el i utbildningssystemet ända sedan 2013. Man har olika utbildningsnivåer, och i den högsta nivån för systemtekniker har man lagt till högvoltsteknologi och el-lära.

”Högvoltsutbildningen innebär att eleven lär sig elbilsteknik som batteriteknik, elmotorer och elsäkerhet. Någon motsvarighet finns inte i Sverige i dag men Transportföretagen vill skyndsamt se att Sverige får in högvoltsteknik i läroplanen redan under 2020. Vi har ju kommit långt på elbilsmarknaden i Sverige med elbilar till företag och privatpersoner men vi har inte anpassat utbildningssystemet för att kunna serva dem.”

”Dessutom har man i Tyskland inkluderat service- och kundbemötande i utbildningen. Det ska inte underskattas eftersom framtidens transportnäring i allt högre grad kommer efterfråga denna typ av tjänster och kunskaper.”

”Eftersom Tyskland är den svenska fordonsindustrins största handelspart, är det särskilt värdefullt att kunna samarbeta just med Tyskland och tyska verkstäder och skolor i Erasmus+. Nu hoppas vi att de elever och lärare som kommer att få ta del av utbytet får med sig nya idéer, erfarenheter, kunskaper och språkmeriter.”

Fakta om Erasmus+:

Projektet Transportföretagen beviljats medel till ingår i Erasmus+ som är ett EU-program för internationellt samarbete och utbyte inom bland annat utbildning. De erhållna medlen avser en tvåårsperiod med start den 1 september i år och slutdatum den 31 augusti 2021 och omfattar resa och uppehälle. Transportföretagen har även tidigare erhållit medel för projektet och därmed sammantaget möjliggjort för 400 lärare och elever att fortbilda sig utomlands.

Läs mer om Erasmus+ här

Transportföretagen TF AB
Storgatan 19
Box 5384
102 49 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5564989373

Sänd till en kollega

0.047