23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Den första reparationslösningen från Schaeffler för en hybrid framtid med 48 V spänning

• Nyheten på fordonseftermarknaden som endast finns från Schaeffler - INA FEAD KIT för fordon av typen mildhybrid med spänningen 48 V.
• Schaeffler är därför redan nu väl förberedda på reparationer av nuvarande och framtida generationers hybridfordon.
• Genom vår expertkompetens på reservdelsmarknaden har vi redan mer än 85 procent av chassikomponenterna till personfordon med hybrid-drift. Till mer än hälften av fordonen finns också reparations¬lösningar för kamaxeldrivningar och hjälpaggregatdrivningar (FEAD). Trenden är stadigt ökande.
Som första leverantör på reservdelsmarknaden marknadsför Schaeffler Automotive Aftermarket reparationslösningar för hjälpaggregatdrivningar (eng. Front End Auxiliary Drive, förkortning FEAD) till hybridfordon med spänningen 48 V. Satsen INA FEAD 48 V finns nu också till fordonen Renault Scénic och Mégane dCi 110 Hybrid Assist. Till huvudkomponenterna hör multiribbrem, spänn- och brytrullar, samt alla nödvändiga tillbehör. Under året planeras tillämpningar för fler fordon.
För biltillverkarna är år 2020 ett nyckelår gällande e mobi¬litet. För första gången finns tvingande gränsvärden för CO2 från EU. Också inom reserv¬delsmarknaden uppstår frågor, vilka reservdelar som behövs i framtiden och hur service på fordonen skall kunna säkerställas. Tekniska utmaningar som bilverk¬städerna måste förbereda sig på och utrusta sig för, är omfattande och kompli¬cerade. Hybridfordon med drivning P0 har en elmotor i remdrivningen som komplement till förbränningsmotorn. 48 V mildhybridtekniken spelar här en central roll i att omvandla FEAD-systemet från en ren energiförbrukare, till energiproducent: Startmotorn och växelströmsgeneratorn har här ersatts av en kombinerad rem-driven startmotor med växelströmsgenerator (tysk förkortning RSG, engelsk förkortning BAS). Tillsammans med en 48 V ackumulator kan for¬donet "rulla frihjul" med helt frånslagen förbränningsmotor, varvid CO2 utsläp¬pen kan minskas med upp till sju procent vid färd. Vid acceleration kan den remdrivna startmotorn med generator momentant öka drivmomentet genom en s.k. "boost-funktion", vilket ökar prestanda och komfort.
Genom sin expertis som leverantör av originaldelar inom drivningssystem, är firma Schaeffler väldigt väl förberedda också på marknaden för reservdelar till generationen med hybridfordon från ett tekniskt perspektiv. Sortimentet omfattar redan chassikomponenter till mer än 85 procent av alla hybridfordon. Detta mot¬svarar i stort sett samma marknadstäckning som för bilar med vanliga förbrän¬ningsmotorer. Som experter på reservdelsmarknaden tillhandahåller Schaeffler reparationslösningar för kam¬axeldrivning och hjälpaggregatdrivning till mer än hälften av alla personbilar med hybriddrift. På bilverkstäderna används följande reparationslösningar från Schaeffler: Inom motorområdet finns satsen INA KIT med kamaxelrem till Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron, VW Golf VII 1.4 GTE Hybrid, samt Volvo D5 och D6 Hybrid. Vid chassireparationer används t.ex. satsen FAG WheelSet i Renault Scénic 4 med 1,5 dCi Hybrid Assist och BMW X5 och X6 Hybrid.
Ingen revolution, men evolution av fordonsarkitekturen
Under den närmaste framtiden måste bilverkstäderna först förbereda sig för en övergångsperiod, eftersom övergången från e-mobilitet inte kommer att ske från en dag till nästa. "Tillägget med eldrift i fordon uppfattar vi från början som en utveckling av fordonsarkitekturen. Diagnostik- och reparationsprocesser kan komma att ändras, men det råder ingen tvekan om att oberoende verkstäder också kommer att kunna reparera hybrid- och elfordon. Det är viktigt att de accepterar ändringarna på marknaden, investerar i framtida lösningar och mer utbildning", säger Rouven Daniel, chefen för divisionen för drivningssystem och ansvarig för e-mobilitet hos divisionen Schaeffler Automotive Aftermarket.
Oberoende av drivningstyp uppstår en marknad för reservdelar med en eftersläp¬ning om ca fem år. Detta gäller också för hybridfordon och rena elfordon. Även vid en sammanlagd global ökning av fordonsparken för båda drivningstyperna, för¬väntar sig firma Schaeffler att den relevanta andelen av reservdelsmarknaden för dessa fordon, d.v.s. fordon äldre än fem år, kommer att utgöra under fem procent i ett globalt perspektiv under de närmaste åren. Grunden för detta utgörs av bedömningen "30-40-30" från Schaeffler, vilken antar att det år 2030 kommer att finnas 30 procent rena elfordon, 40 procent hybrider och 30 procent med enbart förbränningsmotor. "Därför förväntar vi oss inte någon revolution under de närmaste åren, utan snarare en evolution. Med vårt produktprogram är vi dock perfekt rustade som partner för våra kunder och verkstäder", säger Rouven.

48-voltstekniken för mildhybrider öppnar nya vägar: Systemet för hjälpaggregat-drivning (FEAD) ändras från en klassisk energiförbrukare till energiproducent.
Klassisk växelströmsgenerator Remdriven startmotor-generator (RSG)
Effekt = ca 2 kW Effekt = ca 15 kW
Vridmoment = ca 7 Nm Vridmoment = ca 50 Nm
Högre prestanda och bättre ekonomi: Mildhybrider är effektiva och miljövänliga.


Genom INA FEAD KIT för hybridfordon kan alla tillämpliga komponenter bytas ut i ett arbetsmoment. Detta säkerställer en perfekt fordonsreparation.


Reparation av hjälpaggregatdrivningen på hybridfordon är nu möjligt att utföra med satsen INA 48-Volt INA FEAD KIT.

Foto: Schaeffler

 

 

Schaeffler AAM GmbH & Co
Paul-Ehrlich Str. 21
63225 Langen
Tyskland
VAT nummer: DE143760556

Sänd till en kollega

0.047