23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Digital kundbokning effektiviserar däckbytet

| Medlemsnyhet | Företag FordonsData Nordic Aktiebolag

På JemtBil i Östersund har vårens däcksäsong gått extra smidigt tack vare en ny självbetjäningsfunktion för kunderna som kunnat boka sitt däckbyte via webben.

JemtBil är en familjeägd fullserviceanläggningen för östersundsbor med Mercedes, Kia och Subaru. I dagens digitala värld, där vi uträttar bankärenden med mera på webben, behöver även kontakten med bilverkstaden kunna skötas digitalt. Därför erbjuder JemtBil sedan mars en ny service åt kunderna – nämligen möjligheten att boka sitt däckbyte på webben.

Fördelen med webbokning är inte bara att det är smidigt för kunden, som kan boka när det passar dem. Det spar också mycket tid för verkstadens kundmottagare.

- Ordern blir färdig automatiskt. Bara att slippa det steget är dunderbra. Sedan kan kunden själv klicka runt och leta tid. Välja en förmiddagstid eller eftermiddagstid om det passar bättre. Det är nog den största tidsbesparingen vi har - att tillsammans med kunden i telefon slippa leta efter och erbjuda lediga tider, förklarar Mats Lemnert. Vi är jättenöjda med det här.

Redo i verkstaden finns ett dedikerat team på två personer som jobbar enbart med hjulskifte under säsongen. Man jobbar i par - den ene monterar av och på och den andra tvättar däcken, kollar mönsterdjup, hämtar ut och lämnar in på däckhotell samt uppdaterar uppgifterna i Kobra II. Totalt tar ett däckbyte ungefär 20 minuter inklusive allt. Målet är att boka 3 bilar i timmen.

-  Men tiden är inte allt. När vi gör bytet är det jätteviktigt att vi samtidigt uppdaterar vårt affärssystem Kobra II med rätt mönsterdjup och däckdimension. Då missar vi ingenting och vet att vi alltid har rätt information på kunden om vi ska beställa hem nya däck till nästa säsong, förklarar Mats Lemnert, verkstadschef på JemtBil.

Denna säsong har varit lite mjukstart för webbokningen. Kunderna kan fortfarande ringa in, men medan de väntar på sin tur får de information i luren om att de kan boka tid på hemsidan. Tanken är att vänja kunderna vid att även boka sin service via webben,

Webblösningen har nämligen ytterligare en fördel. Genom att kunden gör sin bokning själv, kan de kontrollera och ändra sin adress och föraruppgifter. Information som Kobra II lagrar i systemet till nästa gång. På så sätt hålls registret över kunderna aktuellt utan någon extra insats.

Integration med arbetsorder och verkstadsplanering
Att boka däckbyte/hjulskifte via webb är en ny funktion i Kobra II. Modulen Kobra II Webbokning har utökats med en specialanpassad webbsida just för däckbyte, där webbsidan pratar med affärssystemet Kobra II för att presentera bokningsbara tider (dag och klockslag) för kunden. När kunden genomför en bokning skapas en order automatiskt upp i Kobra II och när tiden bekräftats omvandlas den till en skarp bokning som blockar tiden i verkstadsplaneringen.

- Innan bokningen accepteras slår en kundmottagare alltid ett extra öga på informationen i Kobra II. Om kunden till exempel inte har kompletta hjul utan lösa däck måste tiden utökas, så att den tar höjd för omläggning av däck, förklarar Mats Lemnert. Den extra kollen vi gör i systemet ger en mer nöjd kund i slutändan.

Nästa säsong drar igång den runt 1 oktober och då har de nya rutinerna med webbokning hunnit sätta sig. Hösten är alltid mer tidskritisk - då måste vinterdäcken vara på plats vid vinterväglag och här i Norrland kan den komma väldigt tidigt. Därför planerar man redan nu att proaktiv höra av sig och erbjuda webbokning åt alla däckhotellskunder. Genom god framförhållning kan man beställa hem alla däck i förväg så att de finns hemma i god tid – med hjälp av rapporten från Kobra II över aktuella mönsterdjup, vet man redan vilka som behöver nya däck till hösten.

Medlemsnyhet

Företag
FordonsData Nordic Aktiebolag

Hedvig Möllers gata 6
223 55 Lund
Sverige
FordonsData Nordic Aktiebolag

Kataloger mm.

Sänd till en kollega

0.062