23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Pandemikrisen kan bli kompetenskris – eller en möjlighet

| Medlemsnyhet | Företag Transportföretagen TF AB

Coronapandemin har slagit till hårt mot transportsektorn. Oavsett nuläget är kompetensförsörjningen av största vikt för att pandemikrisen inte ska övergå i en kompetenskris, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning hos Transportföretagen.

Caj Luoma har hunnit vara med i flera år. Han har sett uppgångar och nedgångar, men dagens situation är unik och har tvingat fram nya sätt att arbeta på kort tid:

– Stora delar av vår verksamhet inom kompetensförsörjning till transportnäringen är extrovert i sin karaktär. Vi vill träffa företag, skolor, utbildningsarrangörer, politiker, tjänstemän. Helt plötsligt är det inte tillgängligt vilket innebär ett nytt sätt att jobba på. Vi kan konstatera att vi på sex månader egentligen inte ställt in några av våra planerade event och aktiviteter utan att vi har ställt om. Men det personliga mötet har inte blivit av, säger Caj Luoma.

En utmaning ligger i att många av transportvärldens utbildningar till sin karaktär har stora praktiska inslag och här har det krävts en snabb omställning för lärarkåren.

– Vi har arbetat med att fortbilda en mängd lärare på framförallt gymnasienivå med de tekniska hjälpmedlen som krävs för distansutbildning och vi har mötts av ett stort intresse och nyfikenhet. Det är en viktig pusselbit för att skolorna ska kunna klara av sitt uppdrag även när utbildningen eller delar därav tvingats utföras på distans.

Det är inte heller bara lärandet som Caj Luoma ser har förändrats, han tror även att vi kommer att få se en hel del effekter av corona-pandemin också på sättet som vi arbetar på i framtiden:

– Det finns en förväntan på framförallt tjänstemannanivå om att det kommer att bli mer arbete på distans i framtiden, att det här har slagit rot på allvar. Det är inte heller något storstadsfenomen utan det gäller generellt över arbetsmarknaden både i Sverige och i många andra länder.

– En annan permanent effekt är att de digitala mötena kommer att vara en självklarhet. Jag tror att pandemin har snabbat på digitaliseringsutvecklingen i samhället i stort. Det i sig för med sig ett ökat utbildningsbehov. Och då menar jag inte bara de sätt på vilka utbildningen tillgängliggörs – jag tänker att det även förutsätter en anpassning av själva utbildningsinnehållet.

Det är ingen hemlighet att delar av transportnäringen länge har skrikit efter arbetskraft. Hit hör exempelvis yrken som lastbilsförare, bussförare och mekaniker. Samtidigt väntar en huggsexa om arbetskraften som för vissa branscher kan övergå i en ”kompetenskris”, menar Caj Luoma.

– Vad menar jag då? Jo, om vi pratar på branschnivå finns det segment inom vilka företagen tvingats permittera, varsla och säga upp personal. Det är inte självklart att den kompetensen återgår till samma arbetsplatser efter pandemin, många har hittat nya vägar. Man måste bygga upp en attraktionskraft som gör att människor verkligen återvänder till transportsektorn igen.

Parallellt med detta har det också varit svårt för utbildningssystemet att leverera den personal som krävs, vilket kan förvärra situationen ytterligare:

– Gymnasieskolorna har haft en svår situation under pandemin vilket har resulterat i att alla elever kanske inte har varit lika anställningsbara som under normala omständigheter.

Vad är då receptet för att positionera transportsektorn för att bibehålla attraktionskraft och kompetens efter pandemin?

– Vi måste arbeta för ett utbildningsystem som levererar mot våra branscher, vi måste synas och vi måste höras. Vi måste berätta vår story, att efterfrågan finns här. Vill du karriärväxla är du välkommen till oss.

På det sättet, menar Caj Luoma, öppnar kompetenskrisen också upp möjligheter. Den andra sidan av myntet är att människor som arbetar i andra sektorer kan välja transportsektorn som ny hemvist – givet att attraktionskraften är tillräckligt stor.

– Det finns möjligheter här med karriärväxling, kanske mer än någonsin. Men, som alla som arbetar med dessa frågor vet, finns det en ledtid. En karriärväxling betyder oftast en utbildningsinsats i någon form.

Det är ett mantra som Caj Luoma har trummat ut i många olika former, i många intervjuer och i många sammanhang: en kompetensbrist leder till negativa k

Caj Luoma har hunnit vara med i flera år. Han har sett uppgångar och nedgångar, men dagens situation är unik och har tvingat fram nya sätt att arbeta på kort tid:

– Stora delar av vår verksamhet inom kompetensförsörjning till transportnäringen är extrovert i sin karaktär. Vi vill träffa företag, skolor, utbildningsarrangörer, politiker, tjänstemän. Helt plötsligt är det inte tillgängligt vilket innebär ett nytt sätt att jobba på. Vi kan konstatera att vi på sex månader egentligen inte ställt in några av våra planerade event och aktiviteter utan att vi har ställt om. Men det personliga mötet har inte blivit av, säger Caj Luoma.

En utmaning ligger i att många av transportvärldens utbildningar till sin karaktär har stora praktiska inslag och här har det krävts en snabb omställning för lärarkåren.

– Vi har arbetat med att fortbilda en mängd lärare på framförallt gymnasienivå med de tekniska hjälpmedlen som krävs för distansutbildning och vi har mötts av ett stort intresse och nyfikenhet. Det är en viktig pusselbit för att skolorna ska kunna klara av sitt uppdrag även när utbildningen eller delar därav tvingats utföras på distans.

Det är inte heller bara lärandet som Caj Luoma ser har förändrats, han tror även att vi kommer att få se en hel del effekter av corona-pandemin också på sättet som vi arbetar på i framtiden:

– Det finns en förväntan på framförallt tjänstemannanivå om att det kommer att bli mer arbete på distans i framtiden, att det här har slagit rot på allvar. Det är inte heller något storstadsfenomen utan det gäller generellt över arbetsmarknaden både i Sverige och i många andra länder.

– En annan permanent effekt är att de digitala mötena kommer att vara en självklarhet. Jag tror att pandemin har snabbat på digitaliseringsutvecklingen i samhället i stort. Det i sig för med sig ett ökat utbildningsbehov. Och då menar jag inte bara de sätt på vilka utbildningen tillgängliggörs – jag tänker att det även förutsätter en anpassning av själva utbildningsinnehållet.

Det är ingen hemlighet att delar av transportnäringen länge har skrikit efter arbetskraft. Hit hör exempelvis yrken som lastbilsförare, bussförare och mekaniker. Samtidigt väntar en huggsexa om arbetskraften som för vissa branscher kan övergå i en ”kompetenskris”, menar Caj Luoma.

– Vad menar jag då? Jo, om vi pratar på branschnivå finns det segment inom vilka företagen tvingats permittera, varsla och säga upp personal. Det är inte självklart att den kompetensen återgår till samma arbetsplatser efter pandemin, många har hittat nya vägar. Man måste bygga upp en attraktionskraft som gör att människor verkligen återvänder till transportsektorn igen.

Parallellt med detta har det också varit svårt för utbildningssystemet att leverera den personal som krävs, vilket kan förvärra situationen ytterligare:

– Gymnasieskolorna har haft en svår situation under pandemin vilket har resulterat i att alla elever kanske inte har varit lika anställningsbara som under normala omständigheter.

Vad är då receptet för att positionera transportsektorn för att bibehålla attraktionskraft och kompetens efter pandemin?

– Vi måste arbeta för ett utbildningsystem som levererar mot våra branscher, vi måste synas och vi måste höras. Vi måste berätta vår story, att efterfrågan finns här. Vill du karriärväxla är du välkommen till oss.

På det sättet, menar Caj Luoma, öppnar kompetenskrisen också upp möjligheter. Den andra sidan av myntet är att människor som arbetar i andra sektorer kan välja transportsektorn som ny hemvist – givet att attraktionskraften är tillräckligt stor.

– Det finns möjligheter här med karriärväxling, kanske mer än någonsin. Men, som alla som arbetar med dessa frågor vet, finns det en ledtid. En karriärväxling betyder oftast en utbildningsinsats i någon form.

Det är ett mantra som Caj Luoma har trummat ut i många olika former, i många intervjuer och i många sammanhang: en kompetensbrist leder till negativa konsekvenser i hela ledet. Till exempel att företag inte kan växa, att de tvingas tacka nej till affärer, att övertidsuttaget ökar. Att trygga kompetensförsörjningen är därmed en fråga om framtiden:

– Min bild är att politiken har varit väldigt lyhörd och snabbfotad. Nu ser vi regelverk som möjliggör fysisk yrkesutbildning, vilket är sprunget ur att politikerna förstått behovet av arbetskraft och att rusta eleverna för att bli anställningsbara. Vårt bidrag har varit att tillhandahålla fortbildningsinsatser mot lärarkåren och att föra dialogen med politikerna om de behov som finns.

Ett exempel på en åtgärd som startade redan innan corona, men som nu är kanske mer aktuell än någonsin, är den så kallade planerings- och dimensioneringsutredningen av komvux och gymnasieskolor.

– Det är en jättefråga som ligger på bordet. För transportsektorns del är det klart intressant då vi har en mycket större efterfrågan än vad utbildningssystemet klarat av att leverera.

Och att just kompetensförsörjning behöver få en självklar roll i återstarten av Sverige post-pandemin är självklart, avslutar Caj Luoma:

– Jag har respekt för att det till en början handlade om att släcka bränder, när dammet har lagt sig lite måste återstarta Sverige-diskussionen inledas på allvar. Då är man också inne på kompetenskris-diskussionen, som börjat få fotfäste i bland annat vår bransch. Frågan är så pass stor att den förtjänar uppmärksamhet.

onsekvenser i hela ledet. Till exempel att företag inte kan växa, att de tvingas tacka nej till affärer, att övertidsuttaget ökar. Att trygga kompetensförsörjningen är därmed en fråga om framtiden:

– Min bild är att politiken har varit väldigt lyhörd och snabbfotad. Nu ser vi regelverk som möjliggör fysisk yrkesutbildning, vilket är sprunget ur att politikerna förstått behovet av arbetskraft och att rusta eleverna för att bli anställningsbara. Vårt bidrag har varit att tillhandahålla fortbildningsinsatser mot lärarkåren och att föra dialogen med politikerna om de behov som finns.

Ett exempel på en åtgärd som startade redan innan corona, men som nu är kanske mer aktuell än någonsin, är den så kallade planerings- och dimensioneringsutredningen av komvux och gymnasieskolor.

– Det är en jättefråga som ligger på bordet. För transportsektorns del är det klart intressant då vi har en mycket större efterfrågan än vad utbildningssystemet klarat av att leverera.

Och att just kompetensförsörjning behöver få en självklar roll i återstarten av Sverige post-pandemin är självklart, avslutar Caj Luoma:

– Jag har respekt för att det till en början handlade om att släcka bränder, när dammet har lagt sig lite måste återstarta Sverige-diskussionen inledas på allvar. Då är man också inne på kompetenskris-diskussionen, som börjat få fotfäste i bland annat vår bransch. Frågan är så pass stor att den förtjänar uppmärksamhet.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Transportföretagen TF AB

Fack 1624
FE 965
751 75 Uppsala
Sverige
Transportföretagen TF AB

Sänd till en kollega

0.078