23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Färre arm och benbrott med hjälp av utvalda återvunna däck

Ett stort antal gång- och cykeltrafikanter skadar sig eller mister sitt liv varje år på grund av fallolyckor. En lösning som uppmärksammats är möjligheten att utveckla mjukare asfalt med hjälp av gummi från utvalda återvunna däck.

I en intervju med Dagens Nyheter i slutet av mars 2021 berättar Viceca Wallqvist, forskare vid det statliga forskningsinstitutet RISE (Research institute of Sweden) om lösningen att utveckla en mjuk asfalt för gång- och cykelbanor med hjälp av gummi från utvalda återvunna däck. 

En av gummits främsta egenskaper är att det är stötdämpande, vilket minskar skaderisken på både huvud och ben i kroppen. Förenklat kan man säga att man bygger in en skyddsutrustning i själva vägbanan, en lösning som gör det mer tryggt och säkert för cyklister och gångtrafikanter att ta sig fram - samtidigt som denna lösning på många sätt ger ett överraskande bidrag till den cirkulära ekonomin. Den typ av asfalt som i vanliga fall används på vägarna är en blandning av krossad sten och bindemedlet bitumen, en restprodukt från oljeraffinaderier. 

-   Det finns enorma miljövinster med denna typ av asfalt. Idag använder vi oss av ett jungfruligt material som vi bryter från stenbrott. Att kunna ersätta det med ett cirkulerat material, i det här fallet återvunna bildäck, är precis inom ramen för cirkulär ekonomi, säger Viveca Wallqvist i en nyligen gjord intervju med tidningen Däckdebatt.

Sommaren 2017 testade forskarna för första gången den mjuka asfalten på en cykelväg i Uppsala som än idag fungerar bra utan vidare påverkan. I somras gjordes ett nytt försök i Lund där gummiasfalten förlorade sin yta och började spricka. Enligt forskarna är en möjlig förklaring att gummit i asfalten sög upp bindemedlet, vilket ledde till att asfalten inte höll ihop. Tillsammans med unga forskare och studenter som vill vara med i projektet jobbar Viveca och hennes kollegor nu med att undersöka vad som hände och hitta en lösning för att undvika liknande händelser. 

-        Vi är forskare och det här är en utmaning som vi ska lösa, vi kommer tillbaka och kommer göra ett material som slår alla med häpnad, säger Viveca Wallqvist till Däckdebatt.

Läs mer om lösningen i Dagens Nyheter

Till intervjun med Viveca Wallqvist för Däckdebatt 

Däckbranschen Sverige AB
Box 124
185 22 Vaxholm
Vaxholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5590178959

Kontaktperson

FG

Sänd till en kollega

0.047