23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Är snabb handläggning av ett försäkringsärende en utopi?

| Medlemsnyhet | Företag AutoConcept Insurance AB

Försäkringsärenden innebär för många verkstäder en frustration. Här får du tipsen som gör att dina skadeärenden handläggs snabbare.

Långa och utdragna processer med fordon som blir hängande i liften eller, ve och fasa, måste tas upp igen för ytterligare dokumentation.  AutoConcept har stor erfarenhet av att handlägga försäkringsärenden och du kommer alltid i kontakt med kunniga personer. Oavsett om en skada blir godkänd eller inte så vill vi alltid att du som verkstad, och kunden, ska ha en tydlig och rättvis bild av varför det blev avslag.

Vad är det som kan ta tid i ett försäkringsärende?

-          Varje försäkring har sina villkor och där beskrivs när en reparation skal ersättas eller inte. Det är inte alltid lätt för en verkstad att kunna allt det finstilta.  Det i sin tur kan göra att vi inte får in den information vi behöver direkt i skadeanmälan. Det är något vi jobbar aktivt med att förändra, säger Åsa Nordahl, skadechef hos AutoConcept.

Vi vet av erfarenhet att de verkstäder vi ofta arbetar tillsammans med lär sig snabbt vad som ska skickas in och vad som faktiskt ersätts, fortsätter Åsa.

AutoConcept har därför tagit fram en användarmanual och erbjuder utbildning till verkstäder som vill ha det. Då underlättas hanteringen, man får svar på de vanligaste frågorna och lär sig vad som gäller. Manualen kan man få postad till sig eller ladda ner via hemsidan. 

Kontakta AutoConcept för att få en verkstadsmanual postad eller ladda ner manualen här.

Hur får man snabbast möjligt skadesvar?

Kortfattat kan man säga att vi behöver svar på tre frågor för att kunna hantera ett skadeärende snabbt:

  • Vilken komponent är skadad?
  • Varför har den gått sönder?
  • Vilket underlag har du som styrker skadan?

Om verkstaden ger svar på dessa tre frågor i skadeanmälan, kan vi ofta ge ett besked direkt, förklarar Åsa.

Några enkla tips vid skadeanmälan:

1. Omfattas den skadade komponenten?

Försäkringar från AutoConcept har olika omfattning beroende på fordonets ålder och körsträcka. Vad som omfattas i det enskilda fallet ser man på vår hemsida när man slagit in registreringsnumret. På så sätt kan man som verkstadspersonal genast avgöra om en skadeanmälan bör skickas in eller inte.

2. Dokumentation som styrker orsaken till skadan

Spara felsökningsprotokoll och fota komponenten/komponenterna som är skadade. Skicka med dessa i skadeanmälan. Då behöver du inte komplettera med det senare.

3. Beskriv skadeorsaken

En reparationsförsäkring från AutoConcept omfattar plötsliga oförutsedda skador på olika elektriska och mekaniska komponenter. För att vi ska kunna avgöra om skadan omfattas eller ej, utifrån just din kunds produktvillkor och omfattning, behöver vi en tydlig beskrivning av skadeorsaken.

4. Fyll i alla uppgifter korrekt i offerten

När du skickar in en offert ska den alltid innehålla artikelnummer, pris och arbetstid enligt fabrik/autodata. Om något av detta saknas, eller inte stämmer, kommer vi inte kunna ge dig svar på offerten direkt.

Om AutoConcept:

AutoConcept Insurance AB erbjuder sedan drygt 20 år fordonsförsäkringar till den nordiska marknaden. Försäkringarna gäller vid plötsliga oförutsedda skador på elektriska och mekaniska komponenter. I Sverige är denna typ av försäkring ännu relativt ovanlig, men är vanlig i Europa och USA där den ofta kallas ”Mechanical Breakdown Insurance” – AutoConcept kallar det för reparationsförsäkring. Besök autoconcept.se för att läsa mer.

 Bedriver din verksamhet även försäljning av begagnade, eller nya, fordon? Kontakta oss för att bli kund.

Medlemsnyhet

Företag
AutoConcept Insurance AB

Smörhålevägen 3
434 42 Kungsbacka
Sverige
AutoConcept Insurance AB

Kataloger mm.

Sänd till en kollega

0.046