23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Invändig Motorrengöring - Varför?

| Medlemsnyhet | Företag Bluechem Sweden AB

Vårdar & Rengör samt Återställer bilens prestanda

Det svenska klimatet och det dåliga bränsle vi häller i våra bränsletankar och i många fall att fordonet körs kortare sträckor till och  från arbete och mataffärer gör att våra motorer och bränslesystem koksar igen.

Smutsiga spridare och kallstarter ger dålig spridarbild som genererar i ofullstädndig förbränning. Detta gör att förbränningsrester tränger ner i oljesystemet med följd att kolvringarna tappar sin funktion och olja tar sig upp i förbränningsrummet som gör att förbränningsrester av bland annat olja fastnar i avgassytemet som Partikelfilter, Katalysatorer, Lambdasonder och EGR ventiler. 

Det blir en ond cirkel!

Rengöring av partikelfilter och andra avgassystemskomponenter är mycket vanligt arbete ute hos våra fordonsverkstäder.  Oftast helt onödiga kostnader för bilägaren. Det kommer att få göras om och om igen på bilen om inte källan till problemen åtgärdas.

Orsak kan vara att du kör en dieselbil enbart kortare sträckor (under ca 3mil) så  bilens regenereringssystem aldrig startar (Bilens eget rengöringssystem för partikelfilter).

Men vanligaste källan till problemen är skitiga oljesystem och igenkoksade kolvringar.

På en av bilderna ser ni resultatet av P1001 Engine Flush på fyra olika bilar. Kompressionsprov före är taget med varmkörd motor. Komp prov efter är tagit efter att 375ml Engine Flush har hälts i gamla oljan och motorn har gått på tomgång i 15 minuter, men innan byte av olja. Rätt häpnandsväckande resultat vad frigjorda kolvringar gör med bilen. Vilket aldrig sker vid ett oljebyte utan motorrengöringsadditiv.

Dina fördelar med att använda invändig motorrengöring:

  • Du häller ny olja i en ren motor (Ren olja på oljestickan).
  • Reducerar olje och bränsleförbrukningen.
  • Återställer motoreffekten (Optimerad kompression).
  • Bättre avgasvärden (HC och Co minskar ofta med upp mot 80%).
  • Mindre förslitnigsskador på motordelar och avgassystem.

För att oljan skall hålla sig fin längre och för att förbränningen skall vara optimal så är ett rent bränslesystem minst lika viktigt. Bensinsystem gör vi rent med P1101 Fuel Line Cleaner och Dieselsystem med P1241 Diesel System Super Clean.

Dessa två åtgärden (olje o bränslesystemsrengöring) har ungefär samma kostnad som 2 utvändiga bastvättar på macken som dessutom inte håller sig rent förän tills nästa regnskur. Olje och bränslssytemsrengöring görs enbart vid service när bilen får sitt oljebyte var 1500-3000 mil. Desutom tjänar man snabbt igen den lilla kostanden på optimerad bränsleförbrukning. Lägger man sen till uteblivna kostnader för olika reparationer orsakade av smutsiga system så är det väl inget att fundera på.

Börja med invändig motorrengöring redan vid bilens första service 1500 mil så blir motorn aldrig skitigare än så. Det spelar ingen roll om det sedan är 3000 eller 24000 mila service, har man använt Engine Flush vid varje service så är inte motorn skitigare än den var vid 1500 mil.

Så för din plånbok och för vår miljö, säg till din verkstad vid nästa service att du vill ha en rengöring gjord med P1001 Protec Engine Flush

Du hittar mer information i vår Produkt & Informationshandbok

Medlemsnyhet

Företag
Bluechem Sweden AB

Askims verkstadsväg 14
436 34 Askim
Sverige
Bluechem Sweden AB

Bilder och video

Komp prov före o efter användande av Protec Engine FlushProduktblad Engine FlushDina fördelar

Sänd till en kollega

0.078