23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Varför det behövs tillsatser i bioetanolbränsle (E10)

| Medlemsnyhet | Företag Bluechem Sweden AB

I fordons bränslesystem från tank, pump, ledningar och spridare kan det gömma sig faror som få är medvetna om. Faran heter Bioetanol och är idag lagstadgad till 10% Etanol i Bensinen (E10)

Vad är egentligen bioetanol?

Bioetanol är en enkel alkohol gjord uteslutande av biomassa eller biologiskt nedbrytbara delar av avfall. Redan på 1980-talet började man tillsätta små mängder av etanol i bensinen för att öka oktantalet. 

Varför kan etanol i tanken vara  skadligt?

Alla alkoholer är hygroskopiska/vattenbindande. Kondensvatten finns i alla tankar och samlas i botten på tanken och bildar en perfekt grogrund för mikroorganismer som bakterier, jäst och svamp, speciellt vid längre tids stillastående.

I blandningen bensin, etanol och vatten omvandlas delar av alkoholen till syra (ättiksyra) och lägger sig i ett skikt mellan vattnet och bränslet. Den biotekniska, fermentativa produktionen av syran är oxidation (Förenklat en jäsningsprocess). Det behövs bara syre, som hela tiden blandas in i bränslet om och om igen till följd av rörelsen, tankning och tryckutjämning av tanken.

Men även utan bakterier i tanken leder den rena åldringen av bioetanolen till att det bildas syra i bränsletanken. Detta tar sig genom bränslepumpen in i hela bränslesystemet och kan orsaka förödande skador genom korrosion. Detta påverkar inte bara bilar utan självklart alla typer av fordon som Moped, MC, Båt, Skoter, Fyrhjuling, Trädgårdsmaskiner och alla typer av Säsongsfordon/maskiner. 

Syror är en av de mest aggressiva korrosionsacceleratorerna.

Denna nedbrytningsprocess gör att våra moderna bensinbränslen förlorar sin effekt på mycket kort tid och kan även innebära dyra reparationer på grund av korroderade delar. Särskilt säsongsfordon ställs i allt högre grad inför problemet att bilen, motorcykeln, skoter, gräsklippare eller båten mm är väldigt svårstartade och går dåligt eller att de inte startar alls efter säsongsuppehåll.

För att förebygga bioetanolproblemet har vi specialutvecklat vårt E10 bränsleskydd.

Detta binder vattnet - syran i hela bränslesystemet till en emulsion med bränslet. Hydro-bränsleblandningen försvinner ur tank och bränslesystem genom normal förbränning under drift/körning.

För att visa korrosionsskyddet med P1954 har vi utsatt produkten för det så kallade "stålfingertestet". Stålstift hängs under lång tid i bränslet vid 60 ° C. Efter bara några timmar kan man se hur stålet börjar oxidera i det rena bioetanolbränslet. Medan i lösningen med en dos av P1954 påverkas inte stålstiftet.

 

Medlemsnyhet

Företag
Bluechem Sweden AB

Askims verkstadsväg 14
436 34 Askim
Sverige
Bluechem Sweden AB

Bilder och video

P1954E10!Konserverande tillsatser finns i bensin. \nMen på grund av tillsatsen av etanol 10% är de nästan helt ineffektiva. \nKälla: Oldtimer Markt 05/12\nVänster: Ren E10 utan rostskyddsmedel; stark rostbildning. \nHöger: E10 + 0,5 % E10 bränsleskydd; ingen synlig korrosion\n

Sänd till en kollega

0.078