23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Tri-Pak träffar Niklas Lilja

| Medlemsnyhet | Företag Tri-Pak -Bränsletillsatser

Niklas hörde av sig till oss för att han börjat nå gränsen av vad handelsbränslet klarar av. Vi åkte ner och träffade Niklas, pratade om hans nya häftiga projekt samt ställde frågor om bränsle.

Varför valde du att köra med Tri-Pak?

Helt enkelt för att jag har trimmat min motor ganska rejält nu och när man kommer till gränsen av vad bränsle klarar av så måste man hitta någonting som höjer oktantalet och framför allt förbättrar smörjningen av alla mekaniska delar i bränslesystemet.

Jag började leta efter en oktanbooster för att jag ville dels köra på handelsbränsle men samtidigt förbättra handelsbränslets funktion istället för att man ska beställa dyra racebränslen. Så jag sökte efter en oktanbooster och hittade Tri-Pak, jag tycker att det är roligt att använda ett svenskt företag. Jag testade och det fungerar helt perfekt så att det finns ingen anledning att testa något annat.

Det här är Niklas Lilja

Niklas Lilja, har gjort det mesta inom racing i många år både som ingenjör, mekaniker och även som förare där han haft stora framgångar. Som förare har han kört över 100 race i olika klasser med en träffsäkerhet på 80% podiumposition, vilket syns inne på kontoret där pokaler och podiumkepsar får ta plats i pappkassar och under bord för att hyllorna är för få.

Störst leende på läpparna fick vi när vi frågade om hans tid i Abarthen där han tävlade med stor framgång mellan 2011 – 2015 i Trofeo Abarth serier. Efter succéer i Abarther så tävlade han med en Maserati GT4 i GTB-klassen hemma i Sverige och har även hunnit en sväng med sin TCR Honda Civic i STCC.

Som 19-åring flyttade han ner från Stockholm till Ängelholm för att börja jobba på Koenigsegg där han varit med i många år, både som ingenjör och testförare bara för att nämna några av de uppgifter han har haft där.
2017 var det Niklas som knäckte 5 stycken världsrekord för Koenigsegg på en landsväg i Nevadaöknen.

Just nu så driver han vid sidan av sitt egna företag LMP-Engineering där han håller på med specialbyggen av alla dess slag, speciellt stolt är han över den bil som förde oss samman och som vi kikat närmre på.

Niklas Alfa Romeo 4C, bakhjulsdriven med kolfiber monocoque och en 1,75L motor där målet är att skapa en sjukt rolig bil både för bana och för väg. Han var först med att komma över 400hk genom att kläcka hur man skulle lösa bränslesystemet som var en flaskhals i dessa bilar. Niklas mål är att göra motorn så effektiv att han kan plocka ut 300hk/L på handelsbränsle. Vilket han tror sig uppnå vid nästa bänkning efter att han kunnat höja tändningen tack vare vår Bensin Booster.


Lite mer om Alfan:

Det här är en Alfa 4C jag köpte för tre år sen som jag har börjat att göra lite ombyggnationer på. Man är ju en petrol head som alla andra, tänkte jag säga.
Uppgraderingar är någonting som jag brinner för och absolut förbättra bilens potential helt enkelt.
En lätt bil med mycket effekt är oftast väldigt väldigt roligt och framförallt när det börjar bli bakhjulsdrivet. Det är en helt perfekt bil att börja bygga någonting häftigt av.

  • 1,75L Motor
  • 510hk - 555nm
  • 998kg Torrvikt
  • 100-200 km/h 5,85s

 Hur kändes det att kliva ur bilen efter att ha varit uppe i 458km/h?

Det är många som har frågat. Det man kan säga är väl att, det infinner sig ett väldigt lugn när man har klarat av ett projekt som man har strävat efter så länge och jobbat mot ett mål. Det är väl mer att det är en sten som ramlar från hjärtat och man känner ett lugn än att man känner något annat.

Framför allt så kände jag en stolthet för företaget och för teamet som vi hade när vi gjorde det här rekordet.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Tri-Pak -Bränsletillsatser

Hotellvägen 5
793 41 Insjön
Sverige
Tri-Pak -Bränsletillsatser

Bilder och video

Sänd till en kollega

0.079