23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Sälen Buss investerar i nya bussar till SkiStars skidområden

| Medlemsnyhet | Företag Allison Transmission

Sälen Buss har sedan 2013 haft ett avtal med SkiStar om att köra skid- och badbuss mellan backe och stuga inom Sälens skidområden. Nu har Sälen Buss rustat sin flotta med två nya Isuzu NovoCiti Life-bussar med växellådor från Allison Transmission.

Sälen Buss grundades 1987, med en enda taxibil. Idag har familjeföretaget 12 taxibilar och 35 bussar som kör såväl länstrafik som SkiStars skid- och badbussar uppe i Sälens alla skidområden.

Inför säsongen 2021/2022 valde Sälen Buss att ersätta två gamla minibussar med två fullstora bussar av modellen Isuzu NovoCiti Life. De nya bussarna har en kapacitet på ungefär 50 personer inklusive skidutrustning, mot tidigare 30. Dessutom valde man att byta upp sig till Euro 6-motorer och rusta bussarna med växellådor i modellen T327RxFE från Allison Transmission.

Anpassad efter behov

Eftersom bussarna ska hämta upp folk vid stugorna och ta dem till skidområdet eller de anslutande expresslinjerna så krävs det att de klarar både trafikerade större vägar samt trånga gator i folktäta små byar. Därför valde man att rusta bussarna med växellådor från Allison Transmission. Robin Andersson, grundarson och delägare på Sälen Buss, berättar:

- Det är utmanande körning i Sälen. Bussarna ska både köra på trafikerade vägar och mindre bygator som slingrar sig mellan stugorna. Därför behövde vi fullstora bussar med stark motor och bra växellåda. En stor fördel med Allison Transmissions växellåda är att man har möjlighet att anpassa växellådan efter våra behov och vår körning. Det kunde vi inte tidigare, så nu är det mycket smidigare att köra i alla väder.

Han fortsätter:

- Än så länge rullar bussarna precis som de ska. Bussar kan ofta krångla med växellådor, dörrar och annat, men vi är mycket nöjda med hur allting har fungerat hittills. Dessutom är vi glada att Allison har varit uppe och hälsat på, och har varit intresserade av att se hur det har gått för oss. Det känns bra att ha någon i vår hörna som kan hjälpa till ifall vi stöter på några problem.

Bussarna är även ett steg framåt ur ett klimatperspektiv, tack vare investeringen i Euro 6-motorer och körning på HVO100.

400–600 passagerare dagligen

De nya bussarna gick i trafik när säsongen började den 17 december och kommer att rulla på Sälens vintervägar till och med den sista helgen i april. Därefter kommer de att merutnyttjas till andra evenemang och kunder.

Men under året är det framförallt SkiStars verksamhet som kommer att utnyttja busskapaciteten, och den här säsongen räknar man med att landa på över 100 000 resenärer. Robin Andersson berättar:

- Vi har sett en ökad efterfrågan på skidbussarna och därför valde vi att investera i mer kapacitet den här säsongen. Och det är tur, för när vi tittar på statistiken så hade vi nog inte klarat det med våra gamla bussar. Idag åker cirka 400–600 passagerare bussarna varje dag.

Han avslutar:

- Än så länge har vi bara fått bra respons från chaufför och resenärer. Bussarna är lättare att gå in och ut ur, de har stora fönster så att man kan njuta av den vackra omgivningen och inga trappsteg – vilket alla som någonsin haft pjäxor på sig vet är en stor fördel.

Om Allison Transmission T327RxFE

R = Retarder:

Allison Transmissions inbyggda hydrauliska retarder kompletterar och förbättrar fordonets färdbromsprestanda. Den minskar bromssträckan samtidigt som den erbjuder full integration med antilåsningssystem, motorbromsar och farthållarsystem. Vid stopp-och-kör-körning kan växellåds-retardern aktiveras automatiskt på olika nivåer varje gång fordonets bromsar används, vilket förlänger livslängden för färdbromsen.

xFE = Extra Fuel Efficiency:

xFE är ytterligare en i en rad innovativa bränslebesparande idéer från Allison. xFE-modellerna har designats för att ge mer låsning av vridmomentomvandlaren och för att spendera mer tid vid lägre motorvarvtal, vilket resulterar i bränslebesparingar. Allison har designat xFE-modellerna att låsa sig vid lägre hastigheter. Det betyder att låsning sker tidigare och att bussarna kör längre där de är som mest effektiva.

Om Allison Transmission

Allison Transmission (NYSE: ALSN) är världens största tillverkare av helautomatiska växellådor för medeltunga och tunga kommersiella fordon, medeltunga och tunga taktiska amerikanska försvarsfordon, samt leverantör av drivlösningar för kommersiella fordon, inklusive elhybrid och helelektriska drivsystem som förbättrar sättet som världen fungerar. Produkter från Allison används i en mängd olika fordon, inklusive vägbilar (distribution, avfall, byggnad, brand och nödsituationer), bussar (skola, transfer och turistbuss), husbilar, motorfordon och utrustning (energi, gruvdrift och byggnadsapplikationer) och försvarsfordon (hjul och spår). Företaget grundades 1915 och har sitt huvudkontor i Indianapolis, USA. Med en marknadsnärvaro i mer än 80 länder har Allison regionalt huvudkontor i Nederländerna, Kina och Brasilien med tillverkningsanläggningar i USA, Ungern och Indien. Allison har också cirka 1 500 oberoende distributörs- och återförsäljarplatser över hela världen. För mer information, besök allisontransmission.com.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Allison Transmission

One Allison Way Indianapolis, IN 46222 USA
462 22 Indianapolis, US
Sverige
Allison Transmission

Sänd till en kollega

0.078