Serviceapp som europeisk standard
Digitalserviceboks nya app för dokumentation av servicearbete är ett godkänt sätt att registrera sin service på i förhållande till fabriksgarantier.
Det är fart på Digitalservicebok, som nu har lanserat en app för smartphones som kan användas till att dokumentera servicearbete för garanti med samlade foton av arbetet, fakturor och kontrollscheman.
Appen ska nu spridas i resten av Europa, berättar VD:n för Digitalservicebok.se, Martin Jensen. Han har därför också gett verksamheten det mera internationellt klingande namnet Digital-Servicebook.com.
- Vi har arbetat det mesta av året på lanseringen av vår helt nya app, Digital-Servicebook, som är den enda giltiga elektroniska serviceboken i världen för alla märken – Det är stora ord, men det är korrekt, och vi är mycket stolta, säger en glad Martin Jensen.
Nu lanserar SFVF en digital servicebok
Garanterat världens enda
Han understryker att Digitalservicebok har haft en dialog med bilproducenter och importörer.
Bilproducenter kräver att konsumenten kan dokumentera korrekt utförd service. Trots att en verkstad använder en "märkes"-servicebok så är det inte dokumentation nog vid ett garantiärende. Serviceboken ska alltid backas upp av en faktura, och hos exempelvis Hyundai även av ett kontrollschema.
- Det kan inte konsumenten med någon "märkes"-servicebok, oavsett om serviceboken är av papper eller online, därför arbetar vi nu massivt för att vår nya app ska bli den nya standarden för serviceregistrering och dokumentation i Europa, säger Martin Jensen.
Tidig julklapp till alla SFVF:s medlemmar!
Inga avvisade garantiärenden
Appen innehåller servicebok, foton, faktura och kontrollschema - lätt och enkelt, lovar företaget. Serviceregistrering kan ordnas direkt i smartphonen, och via mobilkameran tas foton av både kontrollschema och faktura - så kunden har all dokumentation samlad.
- Inga bilproducenter kan avvisa ett garantiärende när detta har gjorts. Därmed sparar verkstäderna tid och erbjuder god service till bilägarna genom att samla all dokumentation på en plats. När verkstaden står för ett korrekt utfört arbete, så står våra specialister klara, om verkstaden, mot förväntan, skulle uppleva frågor från en bilproducent - de ska bara hänvisa dem till oss. Hittills har inga garantiärenden avvisats, berättar Martin Jensen.
Appen uppdateras löpande, liksom den också fungerar på surfplatta, laptop och PC. Flera nya initiativ är i utvecklingsfasen. Appen kan hämtas både i App Store och Google Play.
FAKTARUTA
Tidsbeställning online i app, Systemet från Digital-Servicebook.com skickar automatiskt SMS-kallelser till kunder – och kunden kan beställa tid online. Systemet används av både fristående och märkesverkstäder och rekommenderas av, och samarbetar med de flesta bilbranschföreningar, grossister, kedjor och IT-system i bilbranschen.
Bilmärken godkänner app
Digitalservicebok är giltig för alla bilar, och Kia är ett av de märken som officiellt godkänner dokumentation via Digitalservicebok.
Niels Andersen, garantichef hos bilimportören Skandinavisk Motor Co. A/S, uttalar sig såhär: ”Ett garantiärende med en korrekt ifylld faktura och en stämpel i Digitalservicebok avvisas inte.”