MONOPOL i bilbranschen???
Digitaliseringen stormar in i bilbranschen - Vilka digitala lösningar blir ett hot eller en möjlighet för bilbranschens aktörer.
En sak är säker, att bli digital är något som alla verkstäder/försäljare måste ta ställning till - är man med i framtiden eller är man på väg bort?
Ett bra exempel: På den Svenska marknaden finns det många bilmärken som inte längre har en pappersservicebok - den är utbytt mot en onlineversion som ägs av biltillverkaren. - och det tillkommer löpande fler bilmärken.
- Framtaget för att skapa dokumentation online på ett säkert sätt - och för att göra sig kvitt med gamla lösningar.
MEN är det MONOPOL när tillverkaren vill äga kundens servicebok och får hela bilindustrin att göra serviceregistreringar i tillverkarens stängda databaser..
- Vad används dessa data till?
- Vem har tillgång till dessa data?
- Hur förhåller sig en tillverkare till personuppgifter?
Hur förhåller sig din verkstad?
- Har du överblick över det många bilmärken som inte längre har en pappersservicebok?
- Har du tagit en titt på vilka lösningar som kan bli ett hot eller en möjlighet i bilbranschen och för din verksamhet.
- Vem anser du ska ha rätt till att se bilens servicedata - bara tillverkaren eller alla?
Hot eller möjlighet?
När förändringens vindar blåser, bygger några väderkvarnar medan andra bygger vindskydd - ser du digitalisering som ett hot eller en möjlighet?
Med DigitalServicebok.se - bilbranschens gemensamma digitala servicebok finns det ett alternativ.
- Här är servicedata tillgängliga för alla.
- Här har kunden tillgång till sin servicebok.
- Alla bilar i ett system, enkelt och praktiskt. - framtidens lösning.
Digital-servicebook.com samarbeta med Sveriges Fordonsverkstäders Förening & Dansk Bilbrancheråd och är ett godkänt sätt att få sina servicetillfällen registrerade i förhållande till fabriksgarantier, så länge du alltid har en specificerad faktura som dokumentation för korrekt utförd service. - det avgörande är inte var servicen har registrerats, utan hur servicen har utförts.
INTE BARA ETT PROBLEM FÖR DEN "FRIA BRANSCHEN"
Alla verkstäder/försäljare har samma problem, även om man är exempelvis en BMW-verkstad (som är ett av de märken som har en egen stängd servicebok), så ska man ju förhålla sig till hur man utför service på andra bilmärken.
Om bilbranschen fortsätter att tillhandahålla tillverkaren med alla servicedata är det sin egen grav man håller på att gräva. - Om din verkstad fortfarande inte har blivit digital, anmäl dig HÄR