23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Att byta ut en defekt styrväxel eller servopump är vanligtvis en tidskrävande och dyr reparation. Därför är det extra irriterande när servostyrningen igen efter en tid är defekt, och det därefter visas att det kunde undvikas.

Alltför ofta glömmer mekanikerna att rengöra hydraulsystemet vid installation av den nya servopumpen eller styrväxel. Livslängden för både den nya reservdelen och de övriga komponenterna i servosystemet kommer att minska kraftigt om servosystemet inte är ordentligt rengjort.​
 
Det är oundvikligt att servosystemet kommer att bli förorenat efter en tid. Små mängder partiklar - till exempel små bitar av plast, gummi och metall - ansamlas naturligt i hydrauloljan.

"Ett mycket vanligt problem, som jag har sett många exempel på, är där föroreningen har varit så våldsam, att filtret i oljetanken var helt igensatt. Ofta är mekanikerna inte medvetna om att rengöra eller byta ut filtret, eftersom de inte vet att det finns där. Om du inte rengör eller ersätter det, riskerar du att minska oljeförsörjningen till pumpen som börjar kavitera - dvs. generera luftbubblor", säger Troels Madsen, Produktkoordinator hos Triscan och fortsätter: "Problemet med föroreningen är, att det med tiden orsakar slitage på exempelvis packningar, som blir läckande. Rengör därför alltid hela hydraulsystemet, när en felaktig komponent bytas ut".

  1. Töm existerande vätska
  2. Rengör/byt ut filter
  3. Rengör systemet för rester av den gamla vätskan och andra föroreningar - använd rengöringsmedel/ tillsatsmedel*
  4. Installera den nya pumpen/styrväxeln
  5. Fylla på den nya vätskan

*(detta kan göras med en maskin avsedd för ändamålet)

Ovanstående metod rekommenderas i de fall då mängden av föroreningar är begränsade. Om det har skett stor skada på en styrväxel eller servopump krävs det att du följer en annan - och mer omfattande - procedur, som du kan läsa mer om här.
 
Efter rengöring av bilens servosystem är det skapad de bästa förutsättningarna för, att en ny styrväxel eller servopump får de optimala driftsförhållanden och en lång livslängd.
 
En otät styrväxel damask kan vara dyr
När pratet faller på föroreningar i servosystemet, är det vanligtvis den förorening, som nämndes i början av artikeln. Men föroreningar kan också komma från utsidan. En defekt styrväxel damask, som tillåter smuts att nå tätningarna på styrväxlarna och dels tillåter vatten att tränga in med efterföljande korrosion, kommer slutligen att leda till ett otät och defekt styrväxel. Därför Kontrollera därfor alltid styrväxel damaskerna och byta ut dom om nödvändigt. Oavsett om du väljer en vagnspecifik eller universell damask är det inte avgörande. Viktigt är bara att damasken håller tätt.

Mekaniska hydrauliska servosystem är nere för räkning
Med önskan att förenkla service och reparation, spara plats och minska bränsleförbrukningen från bilar, har där under de senaste årtionden utvecklats olika alternativ till det mekaniska hydrauliska servosystemet.
 
Elektrisk hydraulisk
På vissa modeller från Ford, Opel, Skoda, Seat och VW hittar du elektriska hydrauliska servosystem. I grova termer är den enda skillnaden mellan den och det mekaniska hydraulsystemet, att servopumpen är elektrisk och därmed kan slås på och av efter behov.

Elektrisk mekanisk
Ett annat alternativ är det elektrisk mekaniska styrväxeln. Här är det hydrauliska systemets arbete övertaget av en elektrisk motor monterad direkt på styrväxlen. Elmotorn aktiveras endast i situationer, där en "extra hand" krävs på ratten. Denna typ av styrväxel finns på modeller av Chevrolet, Dacia, Mitsubishi, PSA, Renault, Smart, Suzuki, VAG.

Elektriska rattstänger - EPS (Electric Power Steering)
EPS-teknologien är idag mycket utbredd i stora, små och medelstora bilar, till exempel Fiat 500, Hyundai i10, Nissan Micra, Opel Corsa och Renault Scenic. Den elektriska rattstången är monterad inuti bilen och styrs av bilens ECU. Rattstången är fäst till en manuell styrväxel via en kollisionsskyddad axel.

Triscan A/S
Engmarken 11
8220 Brabrand
Århus Kommune
Danmark
VAT nummer: DK27755968

Kontaktperson

TFA
Thomas Fuglsang Andersen
+45 87433348 tfa@triscan.dk

Sänd till en kollega

0.035