23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Sex tecken på att det är dags att byta glödstift

DENSO glödstift har en lång livslängd, men på grund av slitage försämras de över tid. Hur vet du om glödstiften behöver bytas? I denna artikel kommer vi att titta på sex vanliga tecken som indikerar att glödstiften kan vara felaktiga eller skadade.

Någonting är fel: varningsindikatorn kontrollera motorn

Check engine-laman på instrumentbrädan är ofta den första ledtråden att något är fel. När denna lampa lyser ska fordonet tas till en auktoriserad verkstad för korrekt diagnostisering och service så snart som möjligt. Ett antal fel kan leda till att varningslampan tänds, nedan listar vi tecken som kan antyda fel med glödstiften.

1. Hård start

En hård motorstart är den vanligaste indikatorn på skadade glödstift. Under kalla förhållanden, utan korrekt fungerande glödstift, kan förbränningskammaren inte uppnå rätt temperatur för att antända bränslet och starta motorn. Om du inte hittar något fel med bränslet eller batteriet ska glödstiften kontrolleras.

2. Misständning av motor

Förbränningsprocessen i dieselmotorer kräver en hög kompressionshastighet samt insprutning av bränsle vid rätt tidpunkt och i rätt mängd. Detta antänder dieselbränslet och leder till förbränning. Misständning kan orsakas av problem med bränslekvalitet, kompression och bränsleinsprutning.

Värmen i förbränningskammaren kommer från kompressionstryck och värme från glödstift. Temperaturen bör nå minst 232 °C för att tändning ska äga rum. Om det är fel på glödstiften kommer motorkammaren inte att uppnå temperaturerna som krävs.

3. Hård tomgång

Om en eller flera glödstift är utbrända, smutsiga av kol eller skadade kommer motorn gradvis att bli svårare att starta eftersom temperaturerna sjunker, tomgången blir hårdare och vit rök bildas från avgasröret under flera minuter när den väl startar. Om alla glödstift är utbrända vid spetsarna ska bränsleinsprutningstiden kontrolleras.

4. Sänkt bränsleeffektivitet

Ofta är det temperatur och bränsle som fastställer bränsleeffektiviteten, inte glödstiftsprestandan. Men i vissa fall kan glödstift spela roll här.

Baserat på lokalt klimat kan diesel blandas med särskilda tillsatser under de kalla månaderna för att sänka dess fryspunkt. Det blandade bränslet har sannolikt ett lägre energiinnehåll och ger sänkt bränsleeffektivitet. Motordriftstemperaturer ska justeras för att säkerställa att allt insprutat bränsle förbränns helt och hållet. Glödstiften hjälper till att ge ytterligare värme i förbränningskammaren.

Om temperaturen som krävs inte uppnås på grund av fel med glödstiften kommer motorns prestanda att försvagas och den behöver arbeta extra hårt för att uppnå kraven på vägen. Fordonets bränsleeffektivitet kommer att påverkas negativt.

Om bilen uppvisar andra symptom än de som listas här och även börjar visa minskad bränsleeffektivitet bör du ta den till en auktoriserad verkstad för korrekt diagnostisering och service så snart som möjligt.

5. Vit rök

Vit rök uppstår vanligtvis när det inte finns tillräcklig värme för att förbränna bränslet. De oförbrända bränslepartiklarna kommer ut via avgasröret som rök och producerar den typiska doften av bränsle. Det är inte ovanligt att se vit rök från avgasröret i kallt väder, tills motorn värmts upp.

Skadade glödstift eller felaktig glödstiftskontrollmodul kan orsaka vit rök vid motorstart. Det finns även många andra möjliga orsaker till överdriven vit rök, inklusive låga startvarvtal, låg kompression och luft i bränslesystemet. Om vit rök fortfarande är synligt efter att motorn värmts upp kan motorn ha en eller flera dåliga injektorer, försenad bränsleinsprutningstid eller en sliten injektionspump.

6. Svart rök

Svart rök orsakas ibland av en obalans i bränsleluftförhållandet – för mycket bränsle och inte tillräckligt med luft. Detta innebär att antingen för mycket bränsle tillsätts i blandningen eller att inte tillräckligt med syre tillförs för att förbränna bränslet. Felaktiga glödstift kan störa den känsliga dieselförbränningsprocessen, vilket i sin tur kan leda till att motorn producerar svart rök från avgasröret. Detta är ett varningstecken på att något är fel med antingen glödstiften eller andra viktiga komponenter i förbränningsprocessen.

Om DENSO-glödstift

DENSO har länge varit ett ledande namn inom OEM-bilteknik. Som den största tillverkaren av fordonskomponenter satsar vi idag kontinuerligt på investeringar inom FoU för att hjälpa världens främsta biltillverkare att skapa allt mer hörsamma, effektiva och pålitliga fordon.

DENSO Aftermarket har ett glödstiftsprogram för alla märken av OEM-kvalitet. Från en överlägsen startprestanda till förlängda eftervärmningstemperaturer, erbjuder DENSO:s glödstift ett komplett val. Programmet omfattar alla aktuella glödstiftsteknologier inklusive enkelspole, dubbelspole, utökad eftervärmning, keramisk och omedelbar uppvärmning.

https://www.denso-am.eu/products/ignition/glow-plug

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands
VAT nummer: NL800734853B01

Kontaktperson

LC

Sänd till en kollega

0.094