23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Nu miljömärks de första reservdelarna

Borås Bildemontering och Eklunds Bildelslager är först med inmärkning som visar miljöbesparingen för varje begagnad reservdel. – Det är väldigt kul att teorin nu möter verkligheten, säger Märkesdemos vd Pål Jarness, som varit drivande i Miljöprojektet.

Målet med projektet som drivs av Märkesdemo, med SBR och CAB Group som viktiga partners, är att visa miljöfördelarna med att använda begagnade originaldelar istället för nytillverkade delar i skadereparationer. IVL Svenska Miljöinstitutet gör materialanalyser och miljöberäkningar.

Miljönyttan redovisas reservdel för reservdel med hjälp av CO2eq/kg, alltså koldioxidekvivalenter per kilo. Olika utsläpp påverkar atmosfären på olika sätt, koldioxidekvivalenter är ett mått som används för att kunna jämföra olika växthusgasers klimatpåverkan.

Meningen är att det minskade CO2-utsläppet ska redovisas på följesedlar och faktu­ror såväl som i rapporter till försäkringsbolag och i CABAS-offer­ter. Och i för­läng­­ningen till bilägare.

Den tekniska lösningen är klar och den nya databasen färdig att testköras. Först ut att milj­ö­märka delar är Borås Bildemontering och Eklunds Bildelslager. 

– Vi lyssnar mycket på inmärkarna och hör vilka utmaningar de möter, berättar Pål Jarness. Hur ska man till exempel märka in ett AC-rör som består av en slang med aluminiumändar? Är det gummi eller aluminium?

Svaret är att man alltid ska välja det material som det är mest av.

Alla delar vägs och materialklassas.

– När man väljer material och skriver in vikten så räknar systemet ut miljöfördelarna. Tanken är delarna bara ska vägas en gång och sedan ska vikten finnas i systemet. Om Borås till exempel har vägt framdörren till en Golf så finns vikten där nästa gång en ny framdörr till en Golf ska märkas in. Under första halvåret måste mycket vägas, men om ett år kanske inmärkarna bara behöver kolla vikten på var tionde del.

Från början byggde systemet på bilkoder och delkoder, men det ställde till problem när till exempel en styrenhet skulle märkas in.

– Det finns kanske tio styrenheter i en bil och alla har olika vikt. Därför valde vi att göra om systemet och nu lagras informationen på OE-nummer, tillverkarens originalnummer.

Verkstäderna ska kunna se miljöbesparingen redan på den första CABAS-kalkylen.

– Både vi, försäkringsbolagen som bekostar skadereparationerna och CAB Group hoppas att det ska få verkstäderna att göra mer medvetna val baserat på miljön. Och ”so far so good”!

Två stora försäkringsbolag jobbar redan med den här informationen i sina egna interna hållbarhetsrapporter.

– Det gör att de kan visa vilka positiva miljöavtryck de har gjort. Även för slutkunden, bilägaren, blir det tydligt. Vi är övertygade om att verkstäderna vill kommunicera till bilägarna ”när vi lagar din bil tar vi miljömedvetna beslut och i just ditt fall med den här reparationen blev det positiva klimatavtrycket så här stort”. Vi ser att samhällstrenden är att man vill återbruka så mycket som möjligt, det spelar ingen roll vilken produkt man tittar på. Det gäller även när man reparerar bilen.

Efterfrågan på begagnade originaldelar har mer än dubblats sedan 2020.

– Det är en enorm utveckling, säger Pål Jarness. Vi jobbar med att kunna möta efterfrågan och tittar på vad vi kan demontera från en bil och sälja. Det kommer in mer mjuka delar som gummilister och delar av inredningen.

Anledningen till att efterfrågan på begagnade reservdelar har ökat beror, enligt Pål Jarness, på att antalet skadereparationer som Märkesdemo levererar till har ökat med 30 procent. Men det är inte hela förklaringen eftersom efterfrågan har ökat med mer än 100 procent.

– Vi har blivit duktigare på att prata miljö och kvalitet, försäkringsbolagen gör tydliga miljöval och några av de stora verkstadskedjorna har tydliga hållbarhetsmål. Jag tror även att många fick upp ögonen för begagnade reservdelar under pandemin när det var svårt att få fram nya delar. Många såg fördelarna. Vi demonterar också fler delar. Vår garanti spelar stor roll och mycket av efterfrågan framöver kommer förstås att drivas av att vi kommer att kunna mäta miljöfördelarna.

Ett av de större försäkringsbolagen har låtit granska de miljöfördelar som det nya datasystemet har räknar fram.

– Deras egna oberoende miljökonsulter har bekräftat våra värden. Vi känner oss väldigt bekväma i det här och vet att vi tillsammans med IVL har tagit fram ett system som tål granskning.

Efter årsskiftet räknar Pål Jarness med att samtliga Märkes­demos anläggningar ska vara igång med den nya inmärkningen.

– Nästa steg är att få med BeGo-gruppen med sitt affärssystem Fenix. Och att få in fler delar. Vår förhoppning är att det här systemet ska användas brett i branschen och att SBR-demonteringarna knyter sina delar till det.

 

CO2e besparing för olika typer av material

Stål – 4kg CO2e per kg stål

Aluminium – 11kg CO2e per kg aluminium

Plast – 5kg CO2e per kg plast

Backspegel – 6kg CO2e per kg backspegel

Strålkastare – 12kg CO2e per kg strålkastare

CO2-besparing omvandlat till antal mil 
– Så här många mil kan du köra en VW Passat 1.5 TSI med en återanvänd

Stötfångarbalk i stål – 15–30 mil

Stötfångarbalk i aluminium – 30–40 mil

Motorhuv aluminium  – 90–110 mil

Framskärm i stål – 5–10 mil

 

SBR Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund
Karlavägen 14 A
114 31 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5564578028

Kontaktperson

AF

Sänd till en kollega

0.031