23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Varför tänds glödstiftets varningslampa?

Även om glödstiftets varningslampa har designats för att tändas kort innan motorn startas, får du inte ignorera den om den förblir tänd när motorn är igång.

Som nämnts tänds glödstiftets varningslampa när fordonets tändning sätts på, eftersom denna varning informerar föraren om att glödstiften genomgår sin uppvärmningscykel så att de blir tillräckligt varma för att kunna starta motorn snabbt och smidigt. Därför ska föraren vänta tills lampan slocknar innan motorn startas.

 

Dessutom minimerar glödstiften miljöpåverkan från dieselutsläpp, samtidigt som de garanterar motorns tillförlitlighet och prestanda. För att starta förbränning i en dieselmotor pressas luft in i en cylinder som höjer dess temperatur och tryck, bränsle tillsätts sedan för att starta förbränningscykeln. Om temperaturen på luften är för låg, kanske inte en del av det tillsatta bränslet förbränns. Oförbränt bränsle blir till kol och släpps ut via utblåset, vilket orsakar miljöskador. För att minimera mängden oförbränt bränsle tillsätter glödstiften extra hetta till luften och säkerställer att cylindrarna når den nödvändiga temperaturen för en ren förbränningscykel.

Motorstyrenheten kan också trigga glödstiften att tillsätta hetta till dieselpartikelfiltret (DPF), som förbränner giftiga sotpartiklar innan de lämnar utblåset i en process som kallas DPF-regenerering. Denna förbränner sotpartiklarna så att de inte inverkar negativt på miljön. 

Men likt andra motorkomponenter är glödstift slitdelar och måste någon gång bytas ut. Av denna anledning uppmanar fordonstillverkare (VMs) att glödstiften byts vid vissa intervaller som en del i fordonets serviceplan.

Trots detta krav kan problem ändå uppstå ibland, och därför ska du inte ignorera om varningslampan inte slocknar innan motorn startas, eller tänds under normal körning. De vanligaste orsakerna till att varningslampan lyser är sannolikt något underliggande fel med ett/alla glödstiften eller sensorerna som styr dem, men det kan också indikera ett problem med själva motorn.

Om varningslampan förblir tänd längre än 10 till 15 sekunder innan motorn startas, är det sannolikt att glödstiftet förlorar sin strömeffektivitet och måste bytas ut. Men om lampan förblir tänd ännu längre eller börjar blinka, är det troligt att glödstiftet har en totalt effektförlust, och måste bytas ut omedelbart.

När och hur länge glödstiftet värms upp styrs av sensorer och om dessa inte fungerar påverkar det motoreffektiviteten direkt. I värsta fall kan motorn eller DPF:et skadas, därför måste åtgärder vidtas omedelbart för att hitta den underliggande orsaken.

Utöver att tillverka många andra förstklassiga produkter, levererar DENSO även till den oberoende service- och reparationssektorn, och eftersom dess eftermarknadsutbud produceras på samma produktionslinjer till samma standarder, kan fordonstekniker och bilister lita på kvaliteten.

För mer information om DENSOs utbud av glödstift, gå in på sidorna för glödstift.

För att hitta DENSO-glödstift för din bil, gå in på DENSO E-katalog.

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands
VAT nummer: NL800734853B01

Kontaktperson

LC

Sänd till en kollega

0.062