HBA Fordonsteknik sammanfattar det du behöver veta om reglementet för varningsljus
HBA ger en översikt över kraven och reglerna för varningsljus på fordon som används vid vägarbeten. Enligt Transportstyrelsens föreskrifter måste varningsljus vara synliga och godkända från alla håll och användas i olika situationer som väghållningsarbete, bärgning och vid olycksplatser.
Våren är äntligen här och över hela landet påbörjas nya vägarbeten. Fordon som används för detta ändamål måste uppfylla specifika krav, och en av de viktigaste kraven är att vara utrustad med en varningslykta.
Vi vänder oss till Transportstyrelsens regler för varningsljus för att förstå mer. Vid första anblicken kan reglerna verka lite komplicerade, men med hjälp av vår produktchef Dan kommer vi att reda ut begreppen.
Transportstyrelsens reglemente för varningsljus
Enligt Transportstyrelsen måste ett fordon som används i väghållningsarbete vara utrustat med en varningslykta som är synlig och godkänd från alla håll. Syftet med varningsljuset är att uppmärksamma och varna andra trafikanter i situationer där fordonet:
- Behöver ställas upp på vägen.
- Utgör ett hinder på vägen.
- Utgör fara för övrig trafi
Dan förklarar Transportstyrelsens förordning TSFS 2009.83, som anger situationer där varningsljus på fordon får användas, inklusive väghållningsarbete, bärgning, fordonskontroll, vid olycksplatser och i samband med eskort av långa, breda eller tunga transporter.
E-godkännande och krav på placering av varningsljus
Bra, då har vi koll på varför varningsljus behövs och när de ska användas. Nu tittar vi på de krav som finns för själva varningsljuset. Vid montering på fordon ska varningsljuset avge ett blinkande orangegult ljus i alla riktningar i horisontalplanet och vara E-godkänt enligt ECE-reglemente 65 (ECE R65). Men det stannar inte där. Placeringen av varningsljuset ska vara så att du kan observera ljuskällans centrum från varje punkt på en höjd av 1,2 meter över markplanet, och på ett avstånd av 20 meter och längre från fordonet.
Sedan ska varningslyktan sitta på fordonet så att dess symmetriaxel är vinkelrät mot marken. Om fordonet utrustas med flera varningsljus ska de sammankopplas och lysa samtidigt.
Glöm inte att montera en orange kontrollampa intill föraren som indikerar när varningsljuset är på. Det är en viktig detalj som lätt kan glömmas bort.
Klassningar och benämningar
Till sist förklarar vi mer runt de klassningar och benämningar som finns för varningsljus.
Vad är skillnaden mellan klass 1 och klass 2?
ECE R65 Klass 1 är varningsljus med ett ljusläge
ECE R65 Klass 2 är varningsljus med ett starkare ljusläge för dagsljus och ett svagare läge för natt.
Vad betyder till exempel TA1 och XA2?
Den första bokstaven anger om ljuset är runtomlysande eller inte. Den andra bokstaven beskriver färgen på ljuset; amber (A), blue (B) eller red (R). Siffran i slutet förklarar om varningsljuset är godkänt enligt klass 1 eller klass 2. Här ser du en sammanställning över begreppen:
T = 360° runtomlysande varningsljus X = Riktade varningsljus
A = Orange ljus B = Blått ljus R = Rött ljus
1 = Klass 1 (ett ljusläge) 2 = Klass 2 (två ljuslägen)
Nu när vi har gått igenom reglerna för varningsljus och förhoppningsvis fått lite klarhet kvarstår bara en viktig fråga till Dan - vad är egentligen okej att kalla ljusen? Dan svarar lugnt; ”Du kan kalla dem allt från rotorljus, saftblandare och blixtljus till ljusramper och varningsljus. Det viktiga är att dina ljus uppfyller kravet för arbete på väg och att de bidrar till ökad säkerhet för dig och dina medtrafikanter”.
För dig som vill läsa mer om säkerhet på väg finns det mycket matnyttig information på Trafikverkets hemsida